DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BUREAU VOOR i-COMMERCE
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Analyse van incidenten
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Perspectief op gezondheid 20/20 Wim Groot 14 oktober 2010.
Bemiddeling bij bouwconflicten Mr ing. J.J. van de Vijver 16 maart 2005.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Preventief Verzuimmanagement
NIS-bijeenkomst 13 september 2012
Titel van de presentatie
Oplossingsgericht coachen
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
RISICOTAXATIE-INSTRUMENT (RITI-schaal)
Workshop WIJ Advocaten 13 maart 2012
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Motiverende Gespreksvoering
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
De nieuwe voorschrijvers
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Patientveiligheid: juridische aspecten
Vragenlijst ketencoördinatoren
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
EFFECTIEVE MEDEZEGGEN- SCHAP Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Mr. R.J.G. Veugelers.
De kracht van de ervaring
Interventies door de Nationale ombudsman Christine Zegveld en Walter van den Berg 12 januari 2011.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Nederlands Instituut van Schaderegelaars
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
coördinator gezondheidsrecht KNMG
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Over de schotten heen kijken!
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Klantwaardering in beeld met KWH
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
Tijdig praten over het naderend levenseinde
Handelen bedrijfsarts bij rugklachten (herzien)
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
Servicegaranties en patiëntenparticipatie drs Jean-Pierre Thomassen
Marktonderzoek profiel ‘Medical Management Assistant’ Eindwerk Alliet Liesbeth 3BFV Coussens Jana3BAF De Bruyne Melissa3OFM Deketele Sabien3BFV Everaert.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Jeroen Bosch Ziekenhuis – Dokter op dinsdag Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Prof mr Arno Akkermans.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
De Kracht van Communicatie
Samenwerking bij de afwikkeling van letselschade na een medisch incident Just trust! mr Annemiek van Reenen-ten Kate, re.
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Transcript van de presentatie:

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT EERDER WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK MR.DR. ROLINKA WIJNE 1

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER VOORGESCHIEDENIS  JUNI 2010: HET ONTSTAAN VAN DE GOMA  FEBRUARI 2014: EEN ONDERZOEK NAAR DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA DOOR RUIGROK | NETPANEL, OFTEWEL DE 0-METING  MAART/MEI 2014: WETENSCHAPPELIJKE ONDERBOUWING EN VERDIEPENDE ANALYSE BIJ DE 0-METING 2

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER OPBOUW  WETENSCHAPPELIJKE ONDERBOUWING EN VERDIEPENDE ANALYSE:  HOOFDSTUK 1; INLEIDING EN CIJFERS  HOOFDSTUK 2; DE GEDRAGSCODE OPENHEID MEDISCHE INCIDENTEN  HOOFDSTUK 3; DE CONCLUSIES VAN RUIGROK| NETPANEL  HOOFDSTUK 4; ANALYSE VAN DE BEVINDINGEN  HOOFDSTUK 5; SLOTBESCHOUWING & GEDACHTEN OVER VERBETERING 3

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 2 GOMA DEEL A 1.INFORMEREN 2.DOSSIER BIJHOUDEN 3.SNEL REAGEREN 4.GEVOLGEN BEPERKEN 5.ONDERZOEK 6.OPENHEID 7.GEGEVENS EN VERKLARINGEN VERZAMELEN 8.ERKENNEN EN VERONTSCHULDIGEN 9.INFORMEREN OVER KLACHT OF VERZOEK TOT SCHADEVERGOEDING GOMA DEEL B 10.BELANGENBEHARTIGER INFORMEERT 11.ZORGAANBIEDER INFORMEERT 12.AANSPRAKELIJKSTELLING 13.ONTVANGSBEVESTIGING 14.INFORMATIE- UITWISSELING 15.STANDPUNT AANSPRAKELIJKHEID 16.DUIDELIJKE MOTIVERING 17.KOSTEN DESKUNDIGE 18.VERSCHIL OP MEDISCH GEBIED 19.OPEN COMMUNICATIE DESKUNDIGE 4

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 3 ANALYSE ONDERZOEK RUIGROK| NETPANEL  VALIDITEIT EN BETROUWBAARHEID  BEKENDHEID MET DE GOMA  AFHANDELING VAN EEN INCIDENT DOOR DE ZORGVERLENER  BEHANDELING VAN EEN VERZOEK TOT SCHADEVERGOEDING 5

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 3 VALIDITEIT, BETROUWBAARHEID, BEKENDHEID  PATIËNTEN  669 GESTART MET INVULLEN VRAGENLIJST  148 AFGEROND  24% BEKEND  BELANGENBEHARTIGERS, VERZEKERAARS, ZORGPROFESSIONALS  571 GESTART MET INVULLEN VRAGENLIJST  79 AFGEROND, VAN WIE 13 ZORGPROFESSIONALS (3 ARTSEN) 99% BEKEND 6

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 3 AFHANDELING VAN EEN INCIDENT DOOR DE ZORGVERLENER:  PATIËNT EN HULPVERLENER VINDEN WEGNEMEN NEGATIEVE GEVOLGEN GEZONDHEID BELANGRIJK  PATIËNT EN HULPVERLENER VINDEN ONDERZOEK INCIDENT EN VOORKOMEN HERHALING BELANGRIJK  PATIËNT EN HULPVERLENER VINDEN AANBIEDEN EXCUSES BELANGRIJK MAAR: PATIËNTEN NEGATIEF, …ONDERSTEUND DOOR BELANGENBEHARTIGERS HULPVERLENER DENKT DAAR ANDERS OVER! 7

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 3 BEHANDELING VAN EEN VERZOEK TOT SCHADEVERGOEDING :  PATIËNT VINDT AANDACHT DOOR BELANGENBEHARTIGER EN VERZEKERAAR VOOR GEVOEL EN ZIENSWIJZE BELANGRIJK  PATIËNT VINDT TIJDIG INNEMEN STANDPUNT VERZEKERAAR BELANGRIJK  PATIËNT VINDT TOELICHTING STANDPUNT VERZEKERAAR BELANGRIJK  PATIËNT VINDT INFORMATIE OVER KOSTEN EN LOOPTIJD BELANGRIJK MAAR: PATIËNTEN NEGATIEF BELANGENBEHARTIGER EN VERZEKERAAR DENKEN DAAR ANDERS OVER! ÉN…COMMUNICATIE IS AANDACHTSPUNT! 8

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 3 TOEGESPITST OP DE GOMA:  PATIËNT EN ZORGPROFESSIONAL HEBBEN ANDERE ERVARING OVER NAKOMING AANBEVELINGEN 2, 4, 5, 6 EN 8 GOMA  PATIËNT EN VERZEKERAAR HEBBEN ANDERE ERVARING OVER NAKOMING AANBEVELINGEN 15 EN 16 GOMA  BELANGENBEHARTIGER KOMT AANBEVELING 10 ONVOLDOENDE NA  PATIËNT HEEFT MEER BEHOEFTE AAN ERKENNING VAN ZIJN POSITIE EN HEEFT BEHOEFTE AAN EEN EMPATHISCHE BENADERING (OOK) GEDURENDE HET SCHADEAFWIKKELINGSTRAJECT 9

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 4 ANALYSE VAN DE BEVINDINGEN  VOORAL GEKEKEN NAAR PLAATS/DUIDING VAN DE ONDERZOEKSBEVINDINGEN T.O.V. ANDER ONDERZOEK IN KADER VAN  AFHANDELING VAN EEN INCIDENT DOOR DE ZORGVERLENER  BEHANDELING VAN EEN VERZOEK TOT SCHADEVERGOEDING 10

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 4 AFHANDELING VAN EEN INCIDENT DOOR DE ZORGVERLENER:  PATIËNT HEEFT BEHOEFTE AAN INFORMATIE EN AAN ERKENNING DOOR ARTS ‘HET IS FOUT GEGAAN’  PATIËNT HEEFT BEHOEFTE AAN HERSTEL MAAR: PATIËNTEN NEGATIEF HULPVERLENER ERVAART DREMPELS, ONTKENT, ONDERNEEMT GEEN ACTIE 11

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 4 AFHANDELING VAN EEN INCIDENT DOOR DE ZORGVERLENER:  ONDERZOEK RUIGROK| NETPANEL WIJKT NIET AF (OOK AL IS HET INDICATIEF) CONCLUSIE: ONDERZOEKEN TEZAMEN TONEN ONVOLDOENDE NALEVING AANBEVELINGEN 2, 4, 5, 6 EN 8 GOMA 12

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 4 BEHANDELING VAN EEN VERZOEK TOT SCHADEVERGOEDING:  PATIËNT IS AFHANKELIJK VAN BELANGENBEHARTIGER EN VERZEKERAAR (GEVOLG VAN BEWIJSLASTVERDELING)  SPELERS HEBBEN TEGENGESTELDE BELANGEN, NIET ERG MAAR NEGATIEVE BEÏNVLOEDING SCHADEAFWIKKELING KAN ZEER BELASTEND ZIJN EN NEGATIEF EFFECT HEBBEN OP SCHADEVERGOEDING MAAR: PATIËNTEN NEGATIEF PASSIEVE EN ONDESKUNDIGE BELANGENBEHARTIGER, KOSTEN ASPECT TRAGE EN NIET COÖPERATIEVE VERZEKERAAR 13

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 4 BEHANDELING VAN EEN VERZOEK TOT SCHADEVERGOEDING:  ONDERZOEK RUIGROK| NETPANEL WIJKT NIET AF CONCLUSIE: ONDERZOEKEN TEZAMEN TONEN ONVOLDOENDE NALEVING AANBEVELINGEN 10, 15 EN 16 GOMA ÉN BEHOEFTE EMPATHISCHE BENADERING OOK DOOR BELANGENBEHARTIGER EN VERZEKERAAR EVENALS SERIEUS NEMEN GEVOLGEN VOOR DE PATIËNT 14

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 5 SLOTBESCHOUWING & GEDACHTEN OVER VERBETERING  BEKENDHEID GOMA  GERINGE BEKENDHEID EN TWIJFEL BEKENDHEID ONDER ZORGPROFS  NADER ONDERZOEK NODIG NAAR OORZAAK EN (ALLEEN) ZO NODIG ACTIE 15

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 5 SLOTBESCHOUWING & GEDACHTEN OVER VERBETERING  AFHANDELING VAN EEN INCIDENT DOOR DE ZORGVERLENER  PROBLEEM GERING AANTAL RESPONDENTEN (!), MAAR ONDERZOEK RUIGROK | NETPANEL WIJKT NIET BEDUIDEND AF VAN ANDER ONDERZOEK  ONVOLDOENDE NALEVING AANBEVELINGEN 2, 4, 5, 6 EN 8 GOMA  ACTIE BEVORDERING OPENHEIDSCULTUUR 16

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 5 SLOTBESCHOUWING & GEDACHTEN OVER VERBETERING  BEHANDELING VAN EEN VERZOEK TOT SCHADEVERGOEDING  ONDERZOEK RUIGROK | NETPANEL WIJKT NIET BEDUIDEND AF VAN ANDER ONDERZOEK  ONVOLDOENDE NALEVING AANBEVELINGEN 10, 15, EN 16 GOMA  PLUS BEHOEFTE EMPATHISCHE BENADERING PLUS INZICHT HANDELEN  ACTIE BEVORDEREN AANDACHT PATIËNT EN INZICHT IN ELKAARS VERWACHTINGEN, 3- OF 4- GESPREK? 17

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 5 18

DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER HOOFDSTUK 5 VERBETERING IS NOODZAKELIJK MAAR BEREIDHEID NODIG OM DAT DOEL TE BEREIKEN…. IS DIE ER?  MR.DR. R.P. WIJNE 19