De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerking bij de afwikkeling van letselschade na een medisch incident Just trust! mr Annemiek van Reenen-ten Kate, re.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerking bij de afwikkeling van letselschade na een medisch incident Just trust! mr Annemiek van Reenen-ten Kate, re."— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerking bij de afwikkeling van letselschade na een medisch incident
Just trust! mr Annemiek van Reenen-ten Kate, re

2 GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017
Agenda Casus uit de praktijk – medisch incident Vertrouwen in samenwerking! Een medisch incident: traject in een notendop Good practice Conclusie Elke stap vraagt om samenwerking Aanbevelingen GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

3 GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017
Spelers in het veld Zorgverleners Rechtshulpverlener: rechtsbijstandsverzekering, advocaat, letselschade-expert Klachtenfunctionaris Jurist ziekenhuis Schaderegelaar Schadebehandelaar Medisch adviseur Arbeidsdeskundige Anderen: medisch deskundige, rekenkundige, herstelcoach, e.a. GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

4 GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017
Casus Maria Ouders komen met dochter Maria bij ons Maria 4 jaar, pijn in ribben en pijn in bovenbuik geen aanwijsbaar trauma kinderarts, X-foto’s, radioloog: g.a., geen verder onderzoek in de status staat vermeld: oude ribfractuur 6e rib 10 maanden later: pijn linker thoraxwand en kortademigheid Diagnose: Ewing sarcoom Het ‘ruimte innemend proces’ was 10 maanden daarvóór zichtbaar op de X-foto: medische fout? GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

5 GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017
Casus Maria - traject Ouders vragen rechtsbijstand: samenwerken met cliënt: klacht of claim? Medische gegevens opgevraagd: samenwerken met ziekenhuis hoe eerder gegevens er zijn, hoe sneller beoordeling en duidelijkheid Medisch advies: samenwerken met medisch adviseur duidelijke vraagstelling, juiste gegevens, termijn in de gaten houden! Fout gegaan ook fout gedaan: juridische toets: artikel 12 GOMA: motiveren! Aansprakelijk stellen: samenwerken met ziekenhuis Verzekeraar beoordeelt aansprakelijkheid: samenwerken GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

6 Goma Symposium ‘just trust’ 12 mei 2107
Casus Maria – traject Medische expertise: radiologische beoordeling: samenwerken met expert “onzorgvuldig dat er geen verder onderzoek is gedaan: kind van 4 breekt niet zomaar rib” Aansprakelijkheid erkend Schaderegelaar komt in beeld: huisbezoek: samenwerken Wat is de schade die er niet zou zijn geweest als diagnose meteen zou zijn gesteld? Schade door delay diagnose Medische expertise: beoordeling door een kinderarts/oncoloog bij tijdige herkenning zou tumor verwijderd zijn en geen chemo- en radiotherapie nodig zijn geweest Goma Symposium ‘just trust’ 12 mei 2107

7 GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017
Casus Maria – traject Veel ernstige bijwerkingen radiotherapie en chemotherapie: groeiachterstand, longproblemen etc Schade Maria en schade ouders Voorschot smartengeld, aangepaste fiets Elk jaar schade vastgesteld: reiskosten, mantelzorg Na 9 jaar ineens pijn in rug: glioom ruggenmerg Incomplete dwarslaesie -> in rolstoel, kans op herstel klein Arbeidsdeskundige interventie: aanpassingen in huis, mantelzorgunit Uiteindelijk is Maria overleden, 12 jaar na de fout GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

8 GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017
Conclusie Good practice - voor cliënt snel duidelijkheid persoonlijke behandeling erkenning van incident en schade: door alle partijen! Good practice - voor zorgverlener (verzekeraar) zorgvuldigheid: altijd aansprakelijkstelling motiveren! samenwerking tevreden cliënt/patiënt: is toch een klant! minder second victim Afwikkeling van letselschade na medisch incident is maatwerk elke casus is anders, en veel partijen betrokken, dus …. zonder samenwerking geen goede oplossing GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

9 Wat kunnen we nog beter doen?
GOMA artikel 12: motiveringsplicht (verwijt <-> schade) Ontvangstbevestiging zorgverlener: sympathy works! Patiënten echt betrekken bij de oplossing in het traject (behoefte en tempo) Bij voorkeur alles per mail of bellen! vaak eerst mail en dan een brief (“mijn reactie volgt per post”) Spreek duidelijke termijnen af! Vraag of de medisch expert tijd heeft en wanneer het rapport er zal zijn Schrijf duidelijk, maar wel empathisch! Altijd in gesprek blijven …. ook als je het niet (helemaal) met elkaar eens bent Misschien toch proberen: 1 medisch adviseur Echte samenwerking is gebaseerd op vertrouwen - just trust GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

10 GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017
Cliché maar toch waar: GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017

11 GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017
Vragen? Vragen GOMA Symposium ‘just trust’ 12 mei 2017


Download ppt "Samenwerking bij de afwikkeling van letselschade na een medisch incident Just trust! mr Annemiek van Reenen-ten Kate, re."

Verwante presentaties


Ads door Google