De werkwijze van de Commissie Keurmerk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handhaving van milieurecht in Nederland
Advertisements

Het scheepsafvalstoffen verdrag (CDNI)
Bestuursrecht Klas MED1 LES
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Stappenplan voor een erkende kwaliteitsverklaring voor een bouwstof NAAR ARTIKEL Producenten (liefst via brancheverenigingen) nemen samen met één of meer.
8 november 2010 Bemiddeling bij medische klachten Huidige situatie en wat gaat er veranderen? E.Y.R. Roeleveld-Kuijper, medisch adviseur Afdeling Gezondheidszorg.
Leenrecht in Nederland Het leenrecht in België en Nederland Symposium 12 december 2011 Arjen Polman manager Stichting Leenrecht
Deeltijd-WW in bouw en hout De regels, de kansen en de risico’s voor werknemers September 2009.
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Risico’s en gevaren van techniek
Wijziging organisatiestructuur afdeling Voetbal Op 20 september is er een samenstelling van mensen uit de Voetbal- en Jeugdcommissie een gesprek aangegaan.
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
Ondernemersfondsen in Nederland
Hoe pak je handhaving aan?
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Keurmerk Verlichting Peter van Vlijmen 6 december 2011.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Voorlichting en de Pensioenwet 7 juni 2005 Inleiding voor de Vereniging voor pensioenrecht.
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
SKE Klachtencommissie Rotterdam en Zuid-Holland Zuid
Traditionele voorstelling totstandkoming rechtsnormen Overheidswet- en regelgevers ( Democratisch gelegitimeerd) Overheidsrechtspraak.
Wat willen we vandaag doen?
Onbekend maakt onbemind De Milieudienst Midden-Holland.
Welkom Informatieavond subsidies.
“SHOPLIFTERS OF THE WORLD, UNITE AND TAKE OVER” De Collectieve Winkelontzegging.
Klaar voor de toekomst 1 november 2014.
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Bibob en huisvesting in Amsterdam
ZomerRaad 21 juli 2014 Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
1 Drinkwaterproject Filippijnen community development en betrouwbaar drinkwater voor de mensen in Ambalgan.
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
De (T)OR en de bestuurder
Bewonersavond De Rivierendriesprong
Hfdst. 29 Wet Mulder Blz
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
alles over merk gekeurd
Alfrink College Pilot Zomerschool.
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Alles rondom het huishoudelijk reglement door mr. J.A. (John) Liewes
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Informerende Raadsbijeenkomst Dinsdag 18 januari 2011 Thema: “Duurzame ontwikkelingsruimte grondgebonden melkrundveehouderij”
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
Agendapunt Kwaliteit Probusclub Nationale Probusdag 2013 Inzet Commissie Meiresonne Reacties Probusclubs Huidige statuten Statutenwijziging Diverse voorstellen.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Actuele ontwikkelingen arbeidsrecht Maurits Assink AantjesZevenberg advocaten.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Bureau Arbitrage Antwerpen
5.1 Uitgangspunten van het stafrecht 5.2 De rechten van een verdachte
Natte Koeltorens 1.
Prof. Em Psychiatrie Paul Cosyns UA
Stichting van de Arbeid
Praktijkcase: GAS-verkeer Mechelen studiedag Lamot
Jurisprudentie Teksten lezen.
Jurisprudentie Teksten lezen.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap? Ook voor u!
Transcript van de presentatie:

De werkwijze van de Commissie Keurmerk Presentatie door Bert Woudenberg, voormalig beleidsmedewerker en woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland, Commissielid sinds 2004

Inhoud presentatie Samenstelling en taak Commissie Keurmerk Werkwijze bij aanvragen tot erkenning Werkwijze bij negatieve signalering Sanctiebeleid bij negatieve bedrijfsinspecties IVW Beroep Gelegenheid tot het stellen van vragen

Samenstelling Commissie Samenstelling Commissie: de Commissie bestaat naast de spreker uit: Andre Testa, voorzitter, namens het KNV Gerard de Vries Lentsch, lid namens de ANVR Remco Tekstra, lid namens de RAI Vereniging, Afdeling Bijzondere Voertuigen

Taak van de Commissie Keurmerk De Commissie heeft tot taak - tezamen met het bestuur - het vaststellen van de norm op grond waarvan door de stichting het keurmerk kan worden verleend. De Commissie heeft tot taak om vast te stellen of een keurmerkhouder voldoet (erkenning) dan wel nog voldoet aan de gestelde norm.

Activiteiten van de Commissie De Commissie behandelt jaarlijks circa 8 tot 10 aanvragen tot erkenning. Gemiddeld worden 1-2 aanvragen geweigerd. De Commissie behandelt jaarlijks 15-20 dossiers, met name na signalering van IVW. Dit leidt gemiddeld tot 1-2 “vrijwillige” opzeggingen, 1 intrekking, 3-5 schorsingen, 5-7 waarschuwingen en enkele vrijspraken.

Werkwijze bij aanvragen tot erkenning als Keurmerkhouder De Commissie behandelt een aanvraag tot erkenning schriftelijk of mondeling. De manager levert de Commissie een compleet dossier aan op basis van geanonimiseerde gegevens. De Commissie besluit tot erkenning of afwijzing van de aanvraag. Het bestuur voert het besluit uit.

Werkwijze bij negatieve signalering (I) De manager ontvangt een negatieve signalering van IVW, STO, RDW, auditinstelling of een andere tekortkoming aan de vereisten. De manager vraagt het betreffende keurmerkbedrijf om een toelichting.

Werkwijze bij negatieve signalering (II) De Commissie behandelt het geanonimiseerde dossier, inclusief de toelichting. De Commissie doet een uitspraak en legt desgewenst een bijbehorende sanctie op. De uitspraken zijn: géén tekortkoming; tekort-koming zonder sanctie; tekortkoming met sanctie. (waarschuwing, schorsing of intrekking.)

Werkwijze bij negatieve signalering (III) Het bestuur neemt de uitspraak van de Commissie over en informeert het bedrijf. Het keurmerkbedrijf heeft dertig dagen de tijd om bezwaar aan te tekenen tegen de uitspraak van de Commissie. Het bezwaar wordt op dezelfde wijze door de Commissie behandeld.

Sanctiebeleid bij negatieve bedrijfsinspectie door IVW (I) Op basis van de signaleringsverklaring informeert IVW SKT over de uitkomsten van bedrijfsinspecties, pendelcontroles en andere controles. IVW maakt onderscheidt tussen kernovertredingen en administratieve overtredingen. De Commissie kijkt met name naar de kernovertredingen.

Sanctiebeleid bij negatieve bedrijfsinspectie door IVW (II) IVW heeft tegenwoordig de keuze tussen eigen bestuursrechtelijke afhandeling of strafrechtelijke afhandeling via het Openbare Ministerie en de rechter. Op basis van bestuursrechtelijke voorschriften mag IVW – afhankelijk van de grootte van het bedrijf -volgens een vaste formule slechts een beperkt aantal werknemers sanctioneren.

Sanctiebeleid bij negatieve bedrijfsinspectie door IVW (III) Per werknemer is het aantal boetes ook aan een maximum gebonden. Voor de besluitvorming bij de Commissie Keurmerk tellen echter alle geconstateerde kernovertredingen mee. IVW onderscheidt de volgende categorieën: 0 – 2 % kernovertredingen: positieve uitkomst, Keurmerkhouder naar ‘groene weide’ (SKT: geen actie nodig)

Sanctiebeleid bij negatieve bedrijfsinspectie door IVW (IV) 2 – 10 % kernovertredingen: preventieve status (first offender) of repressieve status (bij vervolgonderzoek…). Bij preventieve status geeft IVW verbeterplan en volgt een jaar later een preventief vervolgonderzoek. Is dit vervolgonderzoek wéér negatief, dan is het bedrijf voor IVW repressief.

Sanctiebeleid bij negatieve bedrijfsinspectie door IVW (V) Bij repressieve status (2-10 %) legt IVW naar keuze signaleringen, waarschuwingen en boeterapporten op. (SKT: bij percentage kernovertredingen tussen 2 – 10 % volgt in principe de sanctie van schorsing.) Bij een percentage kernovertredingen > 10 % verklaart IVW het bedrijf repressief. (SKT: Bij > 10 % kernovertredingen volgt in principe de sanctie intrekking.)

Beroep Tegen de uitspraken van de Commissie in bezwaarprocedures staat beroep open bij de onafhankelijke beroepscommissie van SKT. Bij de behandeling van beroepszaken wordt niet meer met geanonimiseerde gegevens gewerkt, aangezien de ondernemer bijna altijd zijn eigen dossier wil komen toelichten.

Zijn er nog vragen? Hartelijk dank voor uw aandacht.