Vorm, beeld en maatschappij oud aardewerk op een nieuwe manier bekeken Winfred van de Put, 20 januari 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
De Tabernakel. God wil wonen tussen de mensen!
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Filosofie Op HAVO en VWO.
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
naamwoordelijk gezegde
Van uitleggen leer je het meest
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
Romantiek Wanneer en hoe ontstond de Romantiek?
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De betekenislaag: Wat is betekenis De driehoek van Peirce Vormen van betekenis Context.
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Paragraaf 2.4 Griekse kunst.
Een elementaire voorstelling van: De staat Israël De Mohammedaanse wereld.
Wat maakt het leven zinvol?
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Logica in al zijn zin en waanzin.
De middeleeuwen: cultuur en literatuur
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
Jeruzalem!. Jeruzalem Bezit – vrede Vrede bezitten Werpen (water/woorden) – hersteld (Onder)wijzen – welzijn.
Het oude Egypte Door Niels en Judith.
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
Griekse geschiedenis.
Hoofdstuk 2.
Paragraaf 1 In Athene wordt de democratie ingevoerd.
Griekse kunst 3.5A.
1 opdracht 2 a. Ze was koningin van Egypte (51-30 v. Chr.). b. Sinds de verovering van Egypte door Alexander de Grote (332) maakte Egypte deel uit van.
Gemaakt door Mila en Luuk
Van Abbemuseum.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Woord van Leven Augustus 2011.

Cultuur van het moderne
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Hoofdstuk 3.
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
De Indo-Europeanen.
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Stage: Basisschool de Klingerberg
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Spaanse Meesters 3 Spaanse kunst.
Onderzoeksvaardigheden 3
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
Thema 2. Met zilver bekleed Avraham de stoffenhandelaar was een goed mens. Hij stond altijd voor iedereen klaar. Totdat de zaken zo goed gingen dat.
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
H2.1 De Griekse Democratie
Griekse geschiedenis.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Leesvaardig Examentraining.
De Atheense Democratie
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Blok 2 Grieken en Romeinen
“De steden komen weer tot bloei”
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Piet Mondriaan
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Transcript van de presentatie:

Vorm, beeld en maatschappij oud aardewerk op een nieuwe manier bekeken Winfred van de Put, 20 januari 2012

25 jaar één vorm: de lekyth

Lekythen = oliefles Geurige olie Gemaakt in Athene tussen 600 en 350 v.Chr. Overal in het middellandse en zwarte zeegebied gevonden Vaak als grafgift Hoe ik ermee begonnen ben

Masterthesis: Witgrondige lekythen

Corpus Vasorum Antiquorum

CVA: waarde materiaal Goed beeld ontwikkeling stijl en vormen Overzicht stand van wetenschap Maar: nauwelijks context

ook: aanleiding belangstelling in iconografie

Dan ga je je afvragen: Wat betekenen deze vazen, deze afbeeldingen? Wat willen we eigenlijk weten? Hoe kunnen we dat te weten komen?

Iconografie/iconologie Oud soort archeologie: de kunsthistorische Grote kennis van de klassieke tijd (geschiedenis, literatuur) Brede kennis van de kunst Hiermee de voorstelling in de tijd/cultuur proberen te plaatsen Vooral vanuit het gezichtspunt van de maker

Confrontatie veldwerk

Context! Belangrijkste verschil: context Daarmee ook: gebruik in plaats van productie

Wat proberen we te begrijpen? Eigenlijk, ‘de Griekse cultuur’, door middel van: Oud: de schilder (in huid kruipen van..) Nu: gebruiker (in graf: nabestaanden of dode) Het laatste houdt in: – Interpretatie kan per context verschillen – Iconografie was keuze van gebruiker en zegt dus iets over zijn wereldbeeld/waarden – Mooi èn lelijk zijn van belang

Dissertatie: Welke vragen? Wat waren de meest algemene thema’s? Hoe werden vazen met deze afbeeldingen gebruikt? Hoe en waarom veranderen de afbeeldingen? Wat zeggen thema’s en veranderingen over de Atheense cultuur?

Aanpak dissertatie ‘bottom-up’: eerst materiaal, dan conclusies Gegevens afgeleid van het Beazley Archive Database (15.000, bruikbare) Chronologisch/stilistisch ingedeeld Daarna op vindplaats => functie Vervolgens onderwerpen Dan iconologische interpretatie Voor het hele bestaan van de vorm, ca v. Chr.

Wat nu met die lekythen? OnderwerpNormaalBij mij BetekenisVooral bij makerBij maker èn gebruiker ContextNauwelijks van belangVan groot belang MateriaalDe betere schildersAlles OnderwerpenSpecifieke onderwerpenAlles, juist de gewone DetailGedetailleerdGlobaal Doet vorm ertoeNeeJa Mens of systeemMensHet systeem ìn de mens

Vindplaatsen en functies Veel lekythen geëxporteerd: voor Athene (werkplaats, handelaars) functie export Veel in graven (in Athene en Attika): funerair Spaarzaam in database: dedicatie en huis Nader onderzoek: wel degelijk ook in huis en bij tempels, niet in alle perioden hetzelfde Hier de nadruk op grafgeschenk

Attika/Athene

..en de stad

Verschil Athene/Attika Belangrijk verschil drie gespecialiseerde werkplaatsen / niet-specialisten Specialisten in de Kerameikos, niet- specialisten in Attika Verschillen in kwaliteit en iconografie

Conclusies voor Attika individualistischer, verheffen dagelijks leven tot herinneringsbeeld In Kerameikos grotere nadruk op ‘civic values’ (pratende mannen, omstanders, Panathenaea) Teken van een andere levenshouding

De zaak Herakles Gecompliceerde held: beetje dommekracht, maar ook: beschaving brengend In : bescheiden op lekythen, voornamelijk naar Sicilië geëxporteerd Nauwelijks in graven: 2 in Attika, 2 in de Kerameikos

Peisistratos & zn

Herakles als propaganda van Peisistratos? Tamelijk omstreden Geen directe bewijzen Maar wel: uitdrukking aristocratisch ethos Sicilië: kolonies, Grieken als ‘beschaving brengend’ (met enig geweld) Maar ook: tyrannieën Associatie met tyrannie te sterk om mee te identificeren

Na 490 echter: Herakles wèl in Kerameikos (en nog meer in Attika) Tijdens en na de oorlog met de Perzen: Herakles als verdediger cultuur Identificatie met Athene als ‘kampioen’ der Grieken tegen de Perzen

Toe-eigening (appropriation) Herakles voorbeeld toe-eigening door burgerij van aristocratisch thema Schering en inslag Voorbeeld: bewapening/afscheid krijger

Dank U voor uw aandacht!