Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opgewekt.
Advertisements

Ik wens je De kracht van god.
presentatie NPV 10 oktober 2012
Maak het verschil! Wat jij doet doet er toe.
DoeMeeDienst Groeigroepen 15 september 2013 Thema: Leven door de Geest.
Laatste zondag van het kerkelijk jaar
Booker Music “Unchained melody”
Kindermoment.
Discipelschap.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
die niet om jou zou huilen.
Woord van Leven April 2014.
Hoe kun je Geloven? 1.
Pastoraal op school.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Godsdienst.
Vastenbezinning 5 maart 2012 Welkom.
Lieve vriend(in)!.
Leven als een potlood.
Echt of nep?.
In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper. Hij doopte mensen.
Welkom.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Woord van Leven November 2012.
De grote oversteek Afscheidsdienst groep 8 op 30 juni 2013 m.m.v.:
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Geloven, waarom zou je? Mijn leven zit zo al best vol!
Er zijn momenten in het leven dat men de anderen mist…
Leef je geloof! Jacobus 2: Jacobus 2 : 26
Met handen en voeten geloven 1
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Welkom.
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Geloof in jezelf.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 23 HC Franeker 3 oktober 2010 Thema: Wanneer ben je blij met jezelf?
Powerpoint Christine Gedicht blauwhartje Hoop doet leven
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Om soms eens dieper over na te denken
Wat moeten wij doen om Gods licht en liefde
Pasen 2015 Groep 5, 6, 7 en 8 ‘t Bolwerk.
De doop in de Heilige Geest
Welkom.
God liefhebben boven alles En je naaste als jezelf?!
Hoe leidt God ons? Vragen daarbij: leidt God ons? willen we dat wel?
( ) Beste vriend in Muziek: The Flower Of Schotland.
Beste vriend(in) Muziek : Francis Goya “Blue Moon”
VREUGDE.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Israëlzondag, belijdenis en doopdienst 4 oktober 2015 m.m.v. De Huisband Voorganger Ds. Peter Elzinga.
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
Eigenaardig hoe dit uitkomt. Zelfs als je niet religieus bent, zou je dit moeten lezen …
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Wat heeft een eenzaam en bang schaap nodig?. Zoek je ook naar liefde, warmte, bemoediging en bescherming? Verlang je naar een goede relatie? Is er iemand.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Verstoppertje spelen Sommige mensen zijn er goed in…
Wie niet sterk is… moet leren vertrouwen op God Abraham in Egypte, het land van de angst. Wie niet sterk is, moet niet slim zijn, maar leren vertrouwen.
VERWACHTINGSDIENST….
Presentatie Created by Kathy Faelli.
op weg met een jaarthema
Talent in Ontwikkeling
Matteüs 5:1-16 Jezus zag heel veel mensen naar hem toe komen.
Booker Music “Unchained melody”
Campagnebezinning voor wie wat meer levenservaring heeft
Beste vriend(in) Muziek : Francis Goya “Blue Moon”
Transcript van de presentatie:

Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?

NIET een talent of een vaardigheid, is NIET…wat iemand kan, NIET een talent of een vaardigheid, of iemand sterk is, slim, mooi of lief, NIET een verworven kwaliteit, of een karaktertrek

zit wel maar dat ‘het’ van boven komt…

van boven af zoals de verlamde aan de touwen van boven af zoals het licht – van God weet waar zo wordt ook jij een beetje bewogen van boven af ik zie ‘het’…

Wat is ‘het’ dan? Je kan zien in mensen. In kinderen? Ja zeker. In jongeren? Ja zeker. In leerkrachten? Ja zeker. In ouders? Ja zeker. In jezelf? Ja zeker (als je durft).

Je kàn zien en je mag het benoemen… Als je goed kijkt is er meer ‘geloof’ te zien en te vinden… dan doorgaans wordt benoemd. (Jezus zag het wél…, bij voorbeeld bij het viertal dat de verlamde bracht.)

Wat is ‘het’ dan? Je kan zien in concrete voorbeelden, en alléén in concrete voorbeelden. Laten we zelf op zoek gaan dit schooljaar naar eigen voorbeelden, bij leerlingen, bij collega’s, ouders, om ons heen en in de wereld. Exemplarisch enkele openers…

in je enthousiasme, telkens opnieuw in je verontwaardiging om wat fout gaat in je zorgzaamheid in je sympathie voor de minderbedeelden in je aanvaarding van wat je niet kan veranderen in je openheid voor nieuwe ervaringen in je positieve levenshouding, ondanks je beperkingen in je oprechte belangstelling

in je inzet en de hulp die biedt in het appél dat je naar mij richt in je verwondering om de natuur, om de dingen in je gevoel voor verbondenheid in je wil om dingen te veranderen in je betrokkenheid op de wereld in je manier van rust brengen in je doorzettingsvermogen in je lieve woorden in je vindingrijkheid in je respect voor anders zijn in je oprecht optimisme

tot slot…/ of om te beginnen Anders naar mensen kijken, naar jongeren, naar elkaar… Al geprobeerd? Wat je dan ziet! Als je dieper kijkt… Hoe ze doen, wat ze zeggen, en waarom. Hoe ‘begeesterd’, hoe ‘bezield’… Zie je het?

Ik zie ‘het’ in jou. Ik zie God door jou Ik zie ‘het’ in jou. Ik zie God door jou. Ik zie jou gaan, bezield en bewogen. Geruisloos, in stilte verwarm jij de kilte om ons heen. Ik zie goud in jou. Jij bent als zout in onze wereld. Jouw geloof brengt leven, doet hopen, doet opstaan en lopen. God zij dank, voor jou, mijn leerling, mijn collega.

het jaarthema in onze school Een goede school is een school met bewuste aandacht voor spiritualiteit, het jaar door: op niveau van de collega’s met de leerlingen, op klasniveau of schoolniveau Een school die niet bewust bezig is met spiritualiteit, kan geen goede school blijven. Het jaarthema is een hulpmiddel om aan schoolspiritualiteit te werken.

het jaarthema in onze school deze bezinning de affiche en afgeleide materialen Bv. een ‘het’-kaartje voor aan de boekentas, geplastificeerd, met een gaatje en een elastiekje erdoor. Op de achterzijde: hoe ik ‘het’ in jou zie.