Organiseren en communiceren Onderzoek naar de organisatiegraad
Doelstelling en vragen Doel is aanbevelingen voor KB en CBRB om de organisatiegraad te verhogen Onderzoeksvragen: 1. Hoe ziet organisatiegraad eruit? sociaaleconomisch nautisch commercieel 2. Zijn organisaties bekend? 3. Waarom wel of niet aangesloten?
Onderzoeksmethoden Korte schriftelijke enquête onder ongeorganiseerde ondernemers 28/31% respons (639 reacties) Schriftelijke enquête leden KB en varende ondernemers CBRB 43% respons (406 reacties) Totale bestand 33% respons (meer dan reacties)
Sectoren in de binnenvaart Rijn droge ladingvaart grootste sector één groter schip, helft werkgever Binnenlands/N-Z dl, zand/grind, sleep/duwvaart, speciaal vervoer één kleiner schip, bin/N-Z kwart werkgever Tank- en containervaart meerdere grotere schepen, merendeel werkgever
Leeftijd en opleiding Leeftijdsopbouw binnenvaart vergelijkbaar met Ned. zelfstandigen wel vergrijzing in bin. N-Z d.l. vaart Opleidingsniveau lager tov Ned. zelfst. laatste jaren fors gestegen hoe jonger hoe hoger de opleiding bin.N-Z d.l./ container- en zand/ grindvaart relatief lagere opleiding speciaal vervoer hogere opleiding
Organisatiegraad Sociaaleconomisch een derde deel (5% achteruitgang sinds 1999) Nautisch de helft Commercieel een kwart of minder Totaal tweederde deel georganiseerd Slechte een derde deel van binnenvaart- ondernemers is nergens bij aangesloten (circa 1.000) Wees dus realistisch over het aantal en belang van ongeorganiseerden
Wie is sociaaleconomisch georganiseerd Container- en Rijn droge ladingvaart relatief minder in sleep/duwvaart, special vervoer en zand/grind Oudere ondernemers minder jonge ondernemers Geen verband met opleidingsniveau en werkgeverschap Richt je op jonge ondernemers Richt je op ondernemers in deelsectoren: zand/grind, sleep/duw en speciaal vervoer
Bekendheid organisaties ongeorganiseerden
Werving KS, KB en CBRB zijn goed bekend onder ongeorganiseerden Ongeorganiseerde ondernemers lijken niet altijd goed op de hoogte te zijn van bereikte resultaten Communiceer over successen
Vertegenwoordiging
Eens met beleid
Ongeorganiseerden lid worden één organisatie
Georganiseerden willen samenwerken
Groot draagvlak KS: grote meerderheid eens met beleid en voelt zich vertegenwoordigd KB/CBRB: helft niet-aangeslotenen eens met beleid en vertegenwoordigd Helft ongeorganiseerden wil lid worden van één brancheorganisatie Leden KB en CBRB willen zeker wel één brancheorganisatie Richt één brancheorganisatie op bestaande uit KS, KB en CBRB
Doelgroepen Leden vinden dat belang van vervoerders voorop staat waken voor belangenverstrengeling Derde deel leden staat zeker wel open voor samenwerkingsverbanden derde deel enigszins, 20% neutraal en 12% niet Betrek commerciële samenwerkings- verbanden bij brancheorganisatie
Contributie Leden tevreden over contributie wel hoge kostenpost jong hoog opgeleide leden minder tevreden Bij helft ongeorganiseerden spelen hoge kosten een rol speelt grotere rol bij jonge ondernemers Verhoog contributie niet en kies voor uniforme contributieregeling bij vorming één brancheorganisatie
Rangorde beleidsterreinen
Vervoers- en marktbeleid Beïnvloeding wet- en regelgeving economisch beleid no 1 Leden minder tevreden over beleid crisismaatregelen/ transitiecomité andere beleidsonderwerpen wel tevreden Leden zeer tevreden over info en persoonlijke advisering hoeft voor ongeorganiseerden minder of niet voor leden hoeven ook geen collectieve diensten, mantelcontracten, cursussen, ed. Richt je op economische ondersteuning
Binnenvaart-CAO
Werkgeverschap Werkgeverschap speelt geen rol bij lidmaatschap Arbeidsvoorwaarden wordt minst belangrijk gevonden ook door werkgevers CAO wordt door helft ondernemers belangrijk gevonden maar derde deel ongeorganiseerde werkgevers is voorstander CAO! Onderzoek behoeften werkgevers
Twee fronten 1.Meer leden werven jonge ondernemers sleep/duw-, zand/grind, speciaal vervoer communiceren over successen ondernemers economisch ondersteunen 2.Eén brancheorganisatie oprichten bestaande uit KS, KB, CBRB, stijging 17% commerciële samenwerkingsverbanden uniforme contributieregeling Resultaat: meer dan de helft georganiseerd!