Autismespectrumstoornis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom bij Leefstijl.
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Richtlijn Diagnostiek en behandeling van Autisme Spectrum Stoornissen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Autismespectrumstoornissen
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Angst en angststoornissen
‘Autismespectrumstoornissen’
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Premeting LSCI-onderzoek
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Autismespectrumstoornissen
Ik heb iets van autisme of zo
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Autisme Spectrum Stoornissen
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Autisme in de dagelijkse praktijk
Focus op motivatie en communicatie
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Je herkent het pas als je het kent
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
PAD Mindfulness en Yoga
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Dossier Empowerment.
Het syndroom van Asperger
Expressie van emoties bij autisme
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Kanjertraining..
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Op Koers groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstrainingen voor chronisch zieke kinderen Emma Kinderziekenhuis AMC - Amsterdam.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Kenniskring jobcoaching SBCM
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Premeting LSCI-onderzoek
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Stress management bij Autisme
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Transcript van de presentatie:

Autismespectrumstoornis Artikel: ’sociale vaardigheidstraining voor jongeren met een autismespectrumstoornis: een onderzoek naar de effecten’ Auteurs: Neef, M. , Vet, L.J.J., Serra M.

Inhoud Onderzoek Autismespectrumstoornis Sociale vaardigheden Methode Deelnemers Meetinstrumenten van de trainingen Fasen binnen de training Fase 1 Fase 2 Resultaten Conclusie

Onderzoek Over jongeren met: Aan: Ass: PDD-NOS Stoornis van Asperger Aan: Polikliniek voor Kinderen- en jeugdpsychiatrie van het Universitair Centrum voor de Kinder- en jeugdpsychiatrie( UCJP) Gevolgen van sociale vaardigheidstraining Adolescenten: Meer praten met vrienden Kinderen ( 9- 16j) => onderzoek bij 120 kinderen toename van sociale contacten

Autismespectrustoornis (ASS) Sociale vaardigheid belangrijk voor jongeren met ASS om te zorgen dat: Omgang met anderen verbeteren Gepast gedrag toeneemt/ Ongepast gdrag afneemt Samenwerking in groep Ontwikkeling van behaaglijkheid en vertrouwen in sociale situaties In een ander kunnen inleven Positievere waarneming over zichzelf

Sociale vaardigheidstrainingen Gebrek aan sociale vaardigheden: Negatieve gevolgen voor: interpersoonlijke, beroepsmatige, schoolse en emotionele functioneren. Verbeteringen Proberen antwoord te krijgen op Psychisch welzijn Hoe de jongeren over zichzelf denkt Competentiebeleving Gevoel van eigenwaarde Zichzelf waardeert Sociaal functioneren Gewenst gedrag laten zien => Zie antwoorden bij resultaat

Methode Diagnose van de deelnemers Informatie van de diagnostiek In polkliniek van het UCKJP Door psychiater/ gz psycholoog ( Volgens de criteria DSM-IV-TR voor ASS Informatie van de diagnostiek Anamnelijsten Gesprekken met ouders en de adolescent Schoolinformatie Semigestructureerde observatie => ADOS ( Autisme Diagnostisch Observatie Schema)

Deelnemers: welke jongeren volgen de training? Adolescenten PDDNOS Syndroom van Asperger 14 – 17j IQ van 80 of hoger Eventuele comorbiditeit, zoals ADHD Hoofdklacht Problemen in omgang met leeftijdgenoten Dit zelf herkennen en over kunnen vertellen Genoeg oefenmogelijkheden in dagelijkse leven Steun vanuit ouders en school

Meetinstrumenten van de trainingen Vragenlijsten 3 x in te vullen verschillende momenten Voor de sociale training Na 15 weken tijdens de laatste zitting Wat doen ze tijdens de training? Gedragstherapeutische methode gericht op: Aanleren van sociale sociale vaardigheden Toenemen van zelfvertrouwen Aangeboden door 2 therapeuten Bestaat uit 15 zittingen

Fasen binnen de training Bestaat uit 2 fasen Fase 1: Zorgen voor een veilige sfeer Kennismaking Psycho-educatie gegeve over PDD-NOS en Asperger Aan de slag: Oefenen basis vaardigheden Voeren van gesprekken Leren praten over gevoelens

Fasen in de training Fase 2: Herhalen van eerder geleerde vaardigheden Bijpraten Extra gelet op toepassing van geleerde vaardigheden Spel: ‘Party & Co’: vaardigheden ontwikkelen Samenwerken Overleggen Uitbeelden/uitleggen bepaalde personages

Resultaten van het onderzoek Psychisch welzijn Minder spanning Uiten van gevoelens gaat makkelijker Sociaal functioneren Minder teruggetrokken Uiten minder stereotiep gedrag Competentiebeleving Gedragshouding Hechte vriendschappen

COnclusie Sociale vaardigheidstraining zorgt voor positieve veranderingen op elk vlak. Vooral op gebied van psychisch welzijn Zichzelf positiever waarderen Makkelijker positieve/ negatieve gevoelens uiten Ervaren minder spanningen