Punt 5: Sociaal Agogisch Onderzoek Welke achtergronden spelen bij ouders mee in het al dan niet aanbieden van zweminstructie aan hun kinderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

De schoolsportvereniging Meinou Steemers. Wat is een schoolsportvereniging? Atletiekclub De wijk Voetbalclub Turnclub Korfbalclub Basisschool.
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Ilse Flink Afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg Erasmus MC
Peuterspeelzaalwerk gemeente Ten Boer 23 februari 2012
Ervaringen in samenwerking
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Schoolsport Club Onderwijs & Omgeving Laak (Den Haag, stadsdeel Laak)
Welkom Informatiebijeenkomst IDOP Galder-Strijbeek 28 februari 2011.
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
VMBO in Beweging Nootdorp, 9 november 2011 Annemieke Maat.
Workshop: opstellen vervolgaanvraag
Project 10 puntenplan ‘Verbetering Zwemvaardigheid’ Jaarlijkse terugkomdag 17 juni 2008.
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Workshop: “Weinig geld, maar wel lid van een sportvereniging ”
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Workshop Dialoog met de ouders als startpunt
voorzitter Johan Cruyff Foundation
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
Bestuurs- en Concerndienst COMBINATIEFUNCTIES IN UTRECHT HOE GAAN WE DÁT REALISEREN???????
Schoolsportclub SCOOL (Den Haag, stadsdeel Laak)
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Brede school in Berkenbos
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
Brede schoolontwikkeling in het Rotterdamse onderwijs De gemeentelijke regie Xandra de Vroom Oktober 2009.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen.
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Gemeente Amersfoort Aantal inwoners Aantal huishoudens Huishoudens rond soc. minimum ( 8%) Waarvan kinderen tot 16 jaar ca
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Taalstimuleringin Genk Bibus & Biba - een praktijkvoorbeeld -
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
DEBAT De KRACHT van HAAGSE OUDEREN
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Programma  Opening  11.05Terugblik JOGG en resultaten  11.35Gesprek met bestuurders  12.00Afsluiting en opening lunchbuffet  12.30Eind.
Leerplan Centrum Den Hoorn Eindwerkstuk RE&H Opsteller: Remko Bentvelsen Mark den Heijer Docent:H. Vande Putte Datum:
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
© Mulier Instituut, Utrecht Belemmeringen om te sporten & bewegen Platform Sportdeelname, 12 november Remko van den Dool November 2015.
Hagenaars en sport Onderzoek sportdeelname december 2015 Versie.
© Mulier Instituut, Utrecht De positie van de RSO Platform Sportdeelname 12 november 2015 Remko van den Dool 12 november 2015.
Gluren bij de buren Bestrijding van thuisloosheid Lessen uit Amsterdam Alert, 36 (3),
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Doelen realiseren met media
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Aanmelden PO Gerard van Drielen (namens de besturen)
De schoolsportvereniging
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Fietsroutes Brede school ‘de pol’ Inventarisatie
Cliëntenraad Sociaal Domein
Els Verkerk, directeur-bestuurder Stichting Opvoeden.nl
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
‘Kansen voor alle kinderen’ Inzet extra middelen
SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen.
Transcript van de presentatie:

Punt 5: Sociaal Agogisch Onderzoek Welke achtergronden spelen bij ouders mee in het al dan niet aanbieden van zweminstructie aan hun kinderen.

Zwemvaardigheid van kinderen en de betrokkenheid van (allochtone) ouders Uitvoering: Mulier Instituut: centrum voor sociaal- wetenschappelijk sportonderzoek Onderzoekers: Agnes Elling Remko van den Dool Ester Wisse Looptijd: februari – december 2008

Vraagstelling: Wat zijn de belangrijkste mechanismen die maken dat (allochtone) ouders hun kinderen niet via het reguliere particuliere aanbod watervrij en zwemvaardig maken? In hoeverre willen, kunnen en/of mogen ze niet meedoen?

Doelstelling Inzicht krijgen in de achterliggende redenen waarom (allochtone) ouders geen gebruik maken van het particuliere zwemvaardigheidsaanbod. Handvatten ontwikkelen voor interventiebeleid om (allochtone) ouders hier meer bij te betrekken.

Deelstudies -Voorstudie -Kwalitatieve studie -Kwantitatieve studie

Voorstudie: Inventarisatie literatuur en best practices –Axxio 2005: evaluatie stimuleringsregeling zwemvaardigheid Gesprekken gemeenten Selectie gemeenten Opstellen plan van aanpak

Kwalitatieve studie Groepsinterviews met allochtone ouders van kinderen in de basisschoolleeftijd in de gemeenten: Den Haag (1 jaar schoolzwemmen voor alle reguliere basisscholen, 2 jaar voor Brede scholen, actief stimuleringsbeleid particuliere zwemlessen vanuit gemeente) Utrecht (1 jaar schoolzwemmen voor bijna alle scholen, geen actief stimuleringsbeleid) Arnhem (2 jaar schoolzwemmen voor alle scholen, voor en na vangnet, minder actief stimuleringsbeleid) Den Bosch (geen schoolzwemmen, geen actief stimuleringsbeleid)

Tot nu toe: 17 groepsgesprekken met in totaal 50 moeders Voornamelijk van Marokkaanse en Turkse afkomst. Ook Surinaams, Afghaans, Pakistaans en Nederlands

Voorlopige resultaten “willen” meedoen –Belangrijk! –Besef later “kunnen”meedoen –Kosten –Praktische informatie –Lange wachtlijsten “mogen” meedoen –Gemengd zwemmen Verschillen per gemeente/wijk/SES

Kwantitatieve studie Nadere analyse op het Aanvullend Voorzieningengebruik Onderzoek (2003) van het SCP –Allochtone kinderen minder zwemvaardig –Verschillen naar inkomen en stedelijkheid Samenhang zwemvaardigheid met andere uitingen van betrokkenheid bij de Nederlandse samenleving Later aangevuld met cijfers uit AVO 2007

En nu verder.. Inventarisatie veldwerk en eerste kwalitatieve analyses Kwantitatieve analyse Verdere selectiestrategie ontwikkelen Start maken met rapportage

Overlap met andere projecten Punt 1: Analyse tool Punt 3: Voorlichtingsmateriaal Punt 6: Meetmoment en registratie