OTTO - Project.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Leesbevordering en taalbevordering in de basisschool
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Belang van beweging voor ontwikkeling van de hersenen
Op stap naar het 1e leerjaar
3-jarigen in het basisonderwijs
op de informatieavond van groep 2B
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Het cito-leerlingvolgsysteem
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Beginnende geletterdheid
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
… de stap naar het eerste leerjaar
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Voorlichtingsavond groep 3
Een dag uit het leven van een kind in de onderbouw
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
… de stap naar het eerste leerjaar
Welkom in 3KC bij juf karen
Welkom in groep 3 en 4.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Welkom op de informatieavond!
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Aanpak problematisch gedrag
Informatieavond groep 2
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar
Basisschool Op De Horst
Juf Miranda Molengraaf
Informatieve bijeenkomst
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
ouderavond groep 3 - lezen
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Het belang van voorlezen
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Meer voorlezen, beter in taal
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
22 september 2014 Welkom! Informatieavond. Dagritme Circuit Dagritme kaarten Gebedjes/versjes.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Voorschotbenadering risicokleuters
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Kleuters spelen toch alleen maar?
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
De ontwikkeling van het kind !
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

OTTO - Project

kleuteronderwijs en lager onderwijs OTTO - Project Ouders informeren rond de brug tussen kleuteronderwijs en  lager onderwijs

OTTO - Project is een initiatief van ODiCe vzw Regiohuis Vlaamse Ardennen A.L Vanhovestraat 43a 9600 Ronse Wouter DeVriendt – coördinatie

OTTO - Project In samenwerking met : LOP Bao Ronse CLB’s Welzijnsorganisaties SOW Ronse Stad Ronse Partnerscholen :

OTTO - Project Partnerscholen : Alle Vrije basisscholen van Ronse met als zorg+coördinator Katrien Van Houtte 1.Vrije Basisschool Glorieux - Directeur: Henk Dhondt 2.Vrije Basisschool Sint- Antonius – Directie: Fabian Deruyck – Johan Desloover – Michou Vuylsteke – 3.Vrije Kleuterschool Sancta Maria – Directeur: Maria Declercq Gemeenschapsonderwijs: 4. Dr. O.Decrolykleuterscholen - directeur : Katty Vanhoecke            

OTTO - Project Hoe wordt mijn kleuter voorbereid op het 1ste leerjaar? Wat is voorbereidend lezen, voorbereidend schrijven, voorbereidend rekenen?

OTTO - Project Wat is de toetertest? En waarom wordt deze afgenomen? We kijken wat de kleuters doen op school: Hoe wordt gewerkt rond drama, muziek, beeldende vorming en grove motoriek?

OTTO - Project Ten slotte staan we ook stil bij het thema schoolrijpheid. Is mijn kleuter klaar om de stap naar het eerste leerjaar te zetten?

OTTO - Project Getuigenis door: Katrien Van Houtte: zorg + coördinator van de Vrije Basisscholen van Ronse Hilde D’Hoop: zorgcoördinator St.-Antoniuscollege Katrijn Verhellen: zorgcoördinator Basisschool Glorieux Bea Vandenhoucke: leerkracht Rand- en Taal Basisschool Glorieux Trees De Jaegher : Gok-leerkracht St.-Antoniuscollege

“voorbereidend rekenen” OTTO - Project Sessie 1: “voorbereidend rekenen”

“voorbereidend rekenen” -De bedoeling van voorbereidend rekenen is de kleuters zo goed mogelijk voorbereiden op het rekenen van het eerste leerjaar. -De kleuters moeten nog niet kunnen rekenen aan het einde van de 3de kleuterklas, maar ze moeten wel een aantal basisvaardigheden beheersen. -Zo leren de kinderen tellen en hoeveelheden vergelijken. De kleuters leren ook werken met begrippen zoals veel/weinig, meer/minder, dik/dun, lang/kort…

Oefeningen rond tellen Tellen is een vaardigheid waar op vele manieren aan gewerkt kan worden. Op 3 manieren brengen we het tellen aan: -geïntegreerd in andere activiteiten -via gezelschapspelen -via werkblaadjes

Je kan altijd en overal tellen met je kinderen Voorbeeld 1: In de supermarkt bij het winkelen kan je aan je kleuter vragen om 4 appels te nemen. Laat dit je kind zelf doen. Tel samen met je kind Voorbeeld 2: Bij het dekken van de tafel evenveel lepels als glazen leggen.

Foto’s waarop te zien is dat de kleuter actief bezig zijn rond tellen doorheen het ganse klasgebeuren

BEGRIPPEN De kleuters maken kennis met verschillende begrippen die belangrijk zijn bij het rekenen. 1)Vergelijken van hoeveelheden: Begrippen: veel, weinig, evenveel, te veel, te weinig, over, meer, minder, minst, meest, is gelijk aan,… Één-één relatie Voorbeeld: potjes met grote parels (passief dan actief) (meer, minder en evenveel) CONCREET Voorbeeld : Werkblad: veel/weinig SCHEMATISCH

2)Omgaan met ruimte: ruimtelijke oriëntatie - Rangorde Begrippen: naast, voor, na, tussen, eerste, middelste, laatste, vorige Voorbeeld: Concreet: ouders staan in een lange rij achter elkaar Wie is de eerste? Wie is de laatste, voorlaatste, middelste, 2de en 3de Hen laten ervaren hoe wij deze begrippen aanbrengen. Werkblad: trein

Begrippen: lengte (kort en lang), dikte, omtrek, 3)Meten Begrippen: lengte (kort en lang), dikte, omtrek, hoogte, diepte, breedte, afstand, oppervlakte, inhoud, gewicht Heel belangrijk om de ouders mee te geven is dat wij dit eerst concreet aanbrengen. Pas als de begrippen concreet gekend zijn, schematisch Lengte: Eerst concreet: vb.vergelijken van het haar Werkblaadje: kort en lang

- Gewicht: Oefeningen met de weegschaal (twee knuffels, zwaarste knuffel gaat naar beneden) Kindjes zitten samen op de wip, het zwaarste kindje gaat naar beneden. - Dikte: stapel boeken rangschikken - Inhoud: potjes met zand (leeg, halfvol, vol)

Afsluiten van de sessie We nodigen de ouders uit om een kijkje te gaan nemen in de derde kleuterklas

Reflectie

“voorbereidend lezen” OTTO - Project Sessie 2: “voorbereidend lezen”

OTTO - Project “voorbereidend lezen”: In de derde kleuterklas oefenen de kleuters vaardigheden die ze in het eerste leerjaar nodig hebben bij het leren lezen. Kleuters moeten nog niet kunnen lezen.

OTTO - Project Belangrijk is dat bij kleuters interesse wordt opgewekt om te kunnen lezen en schrijven. Dit kan door ze in contact te brengen met geschreven taal, letters, verhalen… Ouders thuis: kunnen zorgen voor een goed leesklimaat Voorlezen en vertellen

Op deze manier komen de kinderen In contact met de geschreven taal: Stappenplannen Picto’s Takenbord, keuzebord, weerkalenders,… Thuis: Boodschappenlijstje

OTTO - Project In de derde kleuterklas wordt echt specifiek gewerkt aan voorbereidend lezen Verhalen: logische volgorde Visueel Auditief

OTTO - Project Visueel (zien) Detailwaarneming Gradatie in de werkbladen Het kind leert om letters te onderscheiden van elkaar.

OTTO - Project Auditief Onze ervaring heeft ons geleerd dat kinderen het veel moeilijker hebben met het auditieve dan met het visuele. Daarom werken wij heel gericht aan het auditieve aspect. Auditieve training start reeds in de eerste kleuterklas! Dit noemen we fonemisch bewustzijn.

OTTO - Project 1ste en 2de kleuter: voorbereiding op fonemisch bewustzijn Luisteroefeningen Bewustzijn van zinnen en woorden Bewustzijn van lettergrepen Rijmen

OTTO - Project 3de kleuter: Analyse van woorden in klanken Klanken synthetiseren tot woorden Spelen met letters (lettermuur) Uitspraak letters

OTTO - Project Sessie wordt afgesloten met activiteiten rond fonemisch bewustzijn

Reflectie

OTTO - Project Sessie 3 :Voorbereidend schrijven

OTTO - Project Tegenwoordig geeft deze computer- en Tv maatschappij een overaanbod aan visuele waarnemingen een groot tekort aan beweging bij kinderen en volwassenen.

OTTO - Project Door allerlei bewegingen bereiden wij de kleuters voor op het schrijven. De bedoeling van voorbereidend schrijven is de kleuters zo goed mogelijk voorbereiden op het echte schrijven van het eerste leerjaar. Bij de jongere kleuters is het hele schrijfproces veel belangrijker dan de kwaliteit.

OTTO - Project Bij oudere kleuters kijken we naar de voorkeurhand, de schrijfhouding, de bladligging, maar vooral naar de pengreep.

OTTO - Project de fijne motoriek geoefend. In de derde kleuterklas wordt vooral de fijne motoriek geoefend. De kleuters leren de juiste pengreep en basispatronen van letters.

OTTO - Project Grofmotorische oefeningen gaan vooraf Verloop van het schrijfproces: Grofmotorische oefeningen gaan vooraf aan de fijnmotorische oefeningen. Pas dan gaan we op papier te werk

OTTO - Project Spierspanning Oog – handcoördinatie en fijne motoriek VOORWAARDEN OM TOT VOORBEREIDEND SCHRIJVEN TE KOMEN Spierspanning Oog – handcoördinatie en fijne motoriek 3. Lateralisatie enRichting

OTTO - Project ONTWIKKELINGSLIJN op vlak van fijne motoriek Peuters: Peuters tekenen vanuit de schouder, hun elleboog beweegt i.p.v. hun hand. In de peuterklas ligt de nadruk vooral nog op experimenteren, vormgeving komt hier nog niet aan te pas. Peuters gebruiken uitsluitend grove materialen als dikke potloden, dikke wasco’s, dikke penselen, verfrollen, sponsen, …. en vooral de eigen handjes.  dikke potloden worden getoond.

Jonge kleuters : (eerste en tweede kleuterklas) OTTO - Project Jonge kleuters : (eerste en tweede kleuterklas) Bij de jonge kleuters maakt men stilletjes aan de overgang van werken met grove materialen naar werken met fijnere materialen zoals gewone potloden, stiften, fijnere penselen,…  driehoekige potloden worden getoond – foute pengreep

OTTO - Project Oudste kleuters :(derde kleuterklas) De fijnmotorische bewegingen worden in de derde kleuterklas verder verfijnd. Ook wordt er aandacht besteed aan een juiste schrijfhouding  blaadjes met de clown. Ouders voeren dit ook stap voor stap uit.

Schrijfpatronen worden eerst concreet geoefend in de turnles en later schematisch in de klas

OTTO - Project

OTTO - Project Ouders worden uitgenodigd voor een schrijfdansdemonstratie samen met hun kind

Reflectie

OTTO - project Sessie 4 : TOETERS

OTTO - Project De toetertest is een genormeerde toets waarin taal – en rekenvoorwaarden getest worden maar ook de schrijfmotoriek. Ook wordt de werkhouding grondig geobserveerd. De toetertest is een bestaande test, hij werd dus niet door onze school ‘uitgevonden’. Deze test wordt zowat in alle scholen gebruikt. De test wordt steeds afgenomen in de derde kleuterklas tijdens de maand januari of februari.

OTTO - Project De toetertest wordt niet als enig criterium gebruikt om te beslissen of uw kind klaar is voor het eerste leerjaar. Observaties van de klasleerkracht doorheen het jaar zijn zeker even belangrijk.

OTTO - Project We overlopen even de algemene afname met de ouders De ouders nemen plaats aan de tafels zoals we dat doen met de kinderen. We overlopen even de algemene afname met de ouders

OTTO - Project Vervolgens delen we de boekjes en het nodige materiaal uit en laten we de ouders de test maken. We begeleiden de ouders bij het maken van de test zoals we dat zouden doen bij de kinderen. Na elk onderdeel geven we even uitleg over de geteste vaardigheden.

OTTO - Project De inhoud van de geteste vaardigheden wordt telkens uitgelegd. Dit gebeurde ook reeds aan de hand van voorbeelden in de sessies van voorbereidend rekenen, schrijven en lezen. Na de test wordt getoond (met een boekje van de ouders als voorbeeld) hoe de scoring gebeurt.

EVALUATIE

Reflectie

Sessie 5 : Muzische vorming OTTO - project Sessie 5 : Muzische vorming

Muzische vorming Ouders bewust maken van het belang van beeldende, muziek en drama. Doelen per onderdeel.

Doelen beeldende vorming Verbeelding en fantasie stimuleren. Gevoelens, angsten, wensen,… uiten en verwerken via tekenen, schilderen,… Een persoonlijke expressiestijl ontwikkelen. Fijne motoriek ontwikkelen. Taalontwikkeling: via creatieve activiteiten komen tot het verwoorden van gevoelens, kleuren…

Muziek Zingen Plezier beleven : ontspannend. Aandacht trekken (opruimlied, goeiemorgenlied) Verbondenheid en groepsgevoel versterken. Succeservaringen opdoen. Muzikale vaardigheden ontwikkelen. Muzische activiteiten Muzikale spelletjes, ritme, klankrichting, klankkleur, fouten zingen.

Muziek Muzische activiteiten Muzikale spelletjes, ritme, klankrichting, klankkleur, fouten zingen. Doel : ° Luisterontwikkeling bevorderen. ° Woordenschat uitbreiding. ° Geheugen ontwikkelen. ° Sociale ontwikkeling.

Drama Wat : mime en pantomime Versjes Toneel Poppenkast Verteltafel Rollenspel Uitbeelden

Doelen : Uiten van gevoelens, ervaringen en gedachten. Zich leren inleven in anderen. Spreekangst overwinnen en speeldurf ontwikkelen. Expressief omgaan met woord en lichaamstaal. Taalontwikkeling bevorderen.

Goeiemorgen Sam!!

Reflectie

OTTO - Project Deze sessies worden nadien geëvalueerd door de zorg + coördinator samen met de betrokken personen!