1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Bestuursmodel KMS Hoe is het geregeld en wat zijn de verhoudingen? maart 2013.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Innovatie en stakeholders in VO
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Nationale Conferentie Kleine Scholen  De Weebosch - Bergeijk 14 december 2013.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Informatieavond 26 Augustus 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Vakmanschap is Meesterschap
| 1 Faculteit GMW / GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs Greetje van der Werf Een goede basis is het halve werk.
SBL conferentie lerarenregister
Baudartius College Heroriëntatie op de bestuursstructuur
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Belangenbehartiging door de VELON
Marc Vermeulen Velon conferentie 2008 Veldhoven
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Nederland zakt weg in PISA-ranglijst Andreas Schleicher, OECD: Organisation for Economic Co-operation and Development “Nederland zit onderaan de top.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
De kern van het arrangeren
Geworteld in Den Haag Derde Haagse Onderwijsdag 11 februari 2004 A.M.L. van Wieringen.
W.M.S. Wet Medezeggenschap op Scholen.
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Collectieve belangenbehartiging in het Samenwerkingsverband (SWV) Een model voor medezeggenschap en communicatie met de achterban Utrecht,
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Het opleidingsprofiel:
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Kolegio Pierre Lauffer Garantia pa un bon guia Yolanda Rojer-Rijke en Emma Crestian.
De MedezeggenschapsRaad Inspraak in beleid. Programma Doel MR Taken en verantwoordelijkheden Samenstelling Werkwijze Inspraak: wat betekent dat voor jou?
Onderwijs? Als je weet wie je bent, kun je worden wie je wil zijn.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
ERD-schap Een verhaal uit de praktijk. Even voorstellen Naam: Willemien van de Wouw, Hoofd P&O Huidige werkgever: Signum Plaats: ’s-Hertogenbosch en omgeving.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
De MR en het schoolplan Bouwstenen voor de toekomst Utrecht, 22 januari 2015.
NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017
De Medezeggenschapsraad spreekt….
Medezeggenschap Raad (MR) St. Joan, Soerendonk
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Samenwerking vmbo-mbo: juridische vragen en antwoorden
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap? Ook voor u!
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie

2 Naar een constructieve dialoog in het onderwijs Van zo.... WMS-congres, Ede , Marc Vermeulen

3 overheid School SLPO leraarcliënt Van de straat

4 Kenmerken frontlinie-werk Voorbeelden: EHBO-verpleegkundigen, politie, leraren, kantonrechters Hoger opgeleiden, verleent gezag Solistisch, alleen en zonder zichtbare chef, eenzaamheid? Hoge snelheid in beslissingen Integriteit/eerlijkheid/rechtvaardigheid Verplichte relatie met cliëntèle

5 Vier logica’s botsen (Tops, 2007) Institutionele logica Situationele logica Instrumentele logica Culturele logica Werkers in de frontlinie

6 Vijf commitments WVO/WPO School Leerling/ouder Professie Werkers in de frontlinie Levensbeschouwing

7 Leerkracht!: Een sterker beroep Creëer een vereniging voor en door bevoegde leraren ‘Beroepsgroep Leraren’, met als taken o.a.: belangenbehartigen op landelijk niveau t.b.v. de kwaliteit van het leraarschap; bijhouden van een (niet vrijblijvend) publiekrechtelijk basisregister voor alle bevoegde leraren; ontwikkelen van een register voor excellente leraren; certificeren van na- en bijscholingsaanbod; stimuleren van uitwisseling tussen docenten, samen met de (geactiveerde) beroepsverenigingen. Creëer een Stichting van het Onderwijs, met als taak het organiseren van periodiek tripartiet overleg.

8 Leerkracht!: Een professionelere school Spreek schoolbesturen aan op hun verantwoordelijkheid voor o.a.: integraal personeelsbeleid (prestatieafspraken vastgelegd in convenant); betrokkenheid van leraren bij onderwijsgerelateerde besluiten (via medezeggenschap); een professioneler onderwijsproces: meer regelmogelijkheden en autonomie voor de leraar; de horizontale verantwoording naar de omgeving. Inspectie ziet toe en beoordeelt.

9 Naar zo.....