1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie
2 Naar een constructieve dialoog in het onderwijs Van zo.... WMS-congres, Ede , Marc Vermeulen
3 overheid School SLPO leraarcliënt Van de straat
4 Kenmerken frontlinie-werk Voorbeelden: EHBO-verpleegkundigen, politie, leraren, kantonrechters Hoger opgeleiden, verleent gezag Solistisch, alleen en zonder zichtbare chef, eenzaamheid? Hoge snelheid in beslissingen Integriteit/eerlijkheid/rechtvaardigheid Verplichte relatie met cliëntèle
5 Vier logica’s botsen (Tops, 2007) Institutionele logica Situationele logica Instrumentele logica Culturele logica Werkers in de frontlinie
6 Vijf commitments WVO/WPO School Leerling/ouder Professie Werkers in de frontlinie Levensbeschouwing
7 Leerkracht!: Een sterker beroep Creëer een vereniging voor en door bevoegde leraren ‘Beroepsgroep Leraren’, met als taken o.a.: belangenbehartigen op landelijk niveau t.b.v. de kwaliteit van het leraarschap; bijhouden van een (niet vrijblijvend) publiekrechtelijk basisregister voor alle bevoegde leraren; ontwikkelen van een register voor excellente leraren; certificeren van na- en bijscholingsaanbod; stimuleren van uitwisseling tussen docenten, samen met de (geactiveerde) beroepsverenigingen. Creëer een Stichting van het Onderwijs, met als taak het organiseren van periodiek tripartiet overleg.
8 Leerkracht!: Een professionelere school Spreek schoolbesturen aan op hun verantwoordelijkheid voor o.a.: integraal personeelsbeleid (prestatieafspraken vastgelegd in convenant); betrokkenheid van leraren bij onderwijsgerelateerde besluiten (via medezeggenschap); een professioneler onderwijsproces: meer regelmogelijkheden en autonomie voor de leraar; de horizontale verantwoording naar de omgeving. Inspectie ziet toe en beoordeelt.
9 Naar zo.....