Autisme en het verwerken van sociale informatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Reynell Taaltest en autisme
Advertisements

Maroesjka van Nieuwenhuijzen
verstandelijke beperking
Gemaakt door Praktijk Houvast
Samenspel Nieuw Vennep
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Zelfsturing en executieve functies.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
hoe autismevriendelijk ben ik
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Van begrijpen naar begeleiden
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
ASS in de levensloop: onderzoek
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen Kind en adolescent.
Autisme Spectrum Stoornissen
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Stoornissen bij kinderen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Focus op motivatie en communicatie
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Pedagogische interventie PEP-poli
Leven met autisme Wat betekent autisme voor iemand zelf. Delfos, M
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Autisme en Verstandelijke beperkingen
vanuit een herstelgerichte visie!
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Autisme Spectrum Stoornissen
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
De domeinen & Niveau bij ABB.
Pedagogische theorieën
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Methodiek: Plancyclus
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Prikkelverwerking bij kinderen
Taalbeschouwing 2 week 5 Pragmatiek.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
© UNIEK IN DE KLAS.
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Autisme en het verwerken van sociale informatie Petri Embregts en Maroesjka van Nieuwenhuijzen Bouttelisier Emily Bachelor Orthopedagogie AO

Autisme Wat? Ernstige ontwikkelingsstoornis  spectrum van stoornissen sociaal disfunctioneren centraal letterlijke interpretatie van taal Bron afbeelding: geraadpleegd op 12 december 2013, op http://kindjemetautisme.jouwweb.nl/bloknootje

Beperkingen Op drie grote vlakken Socialisatie Communicatie verbeelding Bron afbeelding: geraadpleegd op 12 december 2013, op http://sundial.csun.edu/2012/01/student-with-aspergers-syndrome-speaks-against-changing-definition-of-autism/illustration-autism/

Sociale problemen Emoties moeilijk tonen Passieve opstelling actieve optelling leidt tot bizar contact Oppervlakkige communicatie Bron afbeelding: geraadpleegd op 12 december 2013, op http://www.wsnstilburg.nl/%285t40nm45l24zqn45n3vzhwrm%29/main.aspx?LocatieID=77

Theorieën Theory of Mind (ToM) Autisten hebben moeite een idee te ontwikkelen over de gedachten, gevoelens bij zichzelf en anderen Gebrek aan ontwikkelde ToM Leven in fragmenten Autisten hebben moeite om fragmenten in leven tot één geheel te vormen Gebrek aan centrale coherentie 3) Executieve functies Autisten kunnen moeilijk hun eigen gedrag sturen  Gebrek aan zelfregulatie

Sociale Informatie verwerkingsmodel beschrijft hoe het waarnemen en verwerken van informatie de sociale interactie bepaalt/beïnvloed  Gedrag hangt af van de manier waarop het kind sociale informatie verwerkt en een probleem wordt opgelost Bron afbeelding: geraadpleegd op 12 december 2013, op http://praktijkhedra.nl/autisme/

Sociale Informatie verwerkingsmodel Stappen voordat kind gedrag vertoont in een sociale situatie bij kinderen met LVB Waarnemen van informatie  andere waarneming Interpreteren van informatie  verloopt moeilijk Bedenken van mogelijke oplossingen  dat lukt wel Beoordelen van elk van deze oplossingen  verloopt moeilijk Één oplossing uitvoeren  assertieve oplossing

Hulpmiddelen bij opvoeding Oudertraining: ouders leren hoe ze hun kind moeten belonen en prijzen bij positief gedrag  In begeleiding gaan bij een Medisch Pedagogisch Instituut Bron afbeelding: geraadpleegd op 12 december 2013, op http://plazilla.com/gebruiksaanwijzing-voor-een-kind-of-partner-met-autisme

Einde Bron afbeelding: geraadpleegd op 12 december 2013, op http://opeenrijtje.com/de-gevoeligheid-van-een-kind-met-autisme/