Sara Van Der Paelt, Petra Warreyn en Herbert Roeyers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Emeritus Professor Philip G. Zimbardo Geboren : 1933 in New York Internationale stem en gezicht van hedendaagse Amerikaanse psychologie Sinds 1968:
Advertisements

Welkom in de AUTIKLAS.
Wat doet het raster? Het Raster biedt begeleiding aan personen met een autismespectrumstoornis. Het hele gezin en de ruimere omgeving van de persoon met.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Parent-Child Interaction Therapy PCIT
Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
Samenspel Nieuw Vennep
Bewegingsopvoeding voor jongeren met ASS binnen Type 2
F. Juffer, M. Bakermans-Kranenburg
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Definieer het maar ruimtelijke interfaces Inhoud met als doel Definitie interface + ruimtelijkheid Eye tracking Motion capture and analysis Haptic.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
TOTALE COMMUNICATIE.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gokverslaving.
Doelstellingen Formuleren
Omgaan met goed gedrag / pbs
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Van begrijpen naar begeleiden
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Netwerktafel Achtergrond en Doel
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
ASS in de levensloop: onderzoek
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Het Aspergersyndroom.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk.
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Expressie van emoties bij autisme
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Doctoraatspresentatie Mieke Dereu – 25 oktober 2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen 1 Vroege signalen van autismespectrumstoornissen.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
ImPACT en Early start Denver model. Maatschappelijk en in vakliteratuur steeds meer aandacht voor vroegsignalering van autisme Mede hierdoor steeds meer.
Zindelijkheid Vlot op de pot ? 8 oktober 2009 Hilde Theuwissen.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Doelen behalen met activiteiten
Naam school Datum Logo van de school
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Aangeboren of aangeleerd?
Transcript van de presentatie:

Vroegbegeleiding van peuters en kleuters met een autismespectrumstoornis Sara Van Der Paelt, Petra Warreyn en Herbert Roeyers ‘Signaal: significant voor de professionele hulpverlener’

Uitgangspunt Reeds op de leeftijd van 2 jaar is nu een betrouwbare diagnose mogelijk. Men kan dus vroeger starten met een gepast behandeling. Op die manier kan men de verdere ontwikkeling optimaal stimuleren.

Doelen van de behandeling Gericht op de kernsymptomen: Het stimuleren van de vroege sociaal-communicatieve vaardigheden Imitatie Gedeelde aandacht Symbolisch spel  Essentieel om de ontwikkeling op vele gebieden gunstig te beïnvloeden.

Communicatie Kinderen met ASS hebben vaak gedragsproblemen omdat ze zich niet goed kunnen uitdrukken. Communicatieve vaardigheden beter  minder gedragsproblemen Indien ze nog niet praten: foto’s en pictogrammen als communicatiemiddel bv: het ‘Picture Exchange Communication System (PECS)

Behandelingsmethoden Interventies om het kind vaardigheden aan te leren: Gedragstherapeutische interventies Ontwikkelingsgerichte interventies Mengvormen van de 2 Interventies gericht op het aanpassen van de omgeving  Interventie kan worden versterkt door een therapeut, maar elke behandelingsmethode kan ook aan de ouders worden aangeleerd.

Toegepaste gedragsanalyse = Applied Behavior Analysis (ABA) Gericht op het stapsgewijs aanleren van gedrag via bekrachtiging. Complexe gedragingen worden opgesplitst in deelgedragingen die stap voor stap kunnen worden aangeleerd. Indien goede poging tot doelgedrag  beloning Meer vooruitgang op vlak van communicatieve vaardigheden en adaptief gedrag. Nadeel: grote intensiteit nodig (20 tot 40 uur per week) en laat weinig kans tot initiatief.

Ontwikkelingsgerichte interventie Vaardigheden op een meer indirecte manier aanleren: de therapeut volgt de interesses van het kind en wacht hierbij op initiatief van het kind om interactie aan te gaan. Focus op de relatie tussen therapeut en kind. Hecht veel belang aan het doorlopen van de ontwikkelingsfasen in dezelfde volgorde als in de normale ontwikkeling. Bv: Floortime

Combinatie Pivotal Response Training (PRT): gebaseerd op ABA, maar nieuw gedrag wordt in natuurlijke omstandigheden aangeleerd. Gericht op ‘pivotal responses’ of spilvaardigheden: initiatie, exploratie, gedeelde aandacht,… Is minder directief dan ABA (motivatie van het kind staat centraal).

Teacch Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped Children Klemtoon op het aanpassen van de omgeving. Omgeving zodanig structureren dat er voorspelbaarheid en duidelijkheid wordt gecreëerd. Veel gebruikt in Vlaanderen.

Oudertraining Het aantal uur behandeling is zeer belangrijk: hoe meer uren, hoe meer vooruitgang (enkel bij kinderen jonger dan 7). Dus: interventie (deels) door ouders laten geven!  bevordert de generalisatie van de vaardigheden Project ImPACT: combineert ontwikkelingsgerichte en gedragstherapeutische technieken.

Bronnen illustraties In volgorde van voorkomen: http://users.skynet.be/am031314/copyright.htm http://www.freewebs.com/familievanderzanden/adhdbijvolwassenen.htm http://www.ortho-n-co.fr/2013/04/une-astuce-pour-mixer-pecs-et-utilisation-d-une-tablette-tactile http://www.freewebs.com/grandma4logan/pecs.htm http://shiningthrough.ca/our-therapy/about-aba http://www.autismspeaks.org/what-autism/treatment/pivotal-response-therapy-prt http://www.docstoc.com/docs/84008141/TEACCH-autistic-thinking http://www.autismspeaks.org/what-autism/treatment/training-and-education-autistic-and-related-communication-handicapped-children http://psychology.msu.edu/autismlab/projectimpact.html