Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Advertisements

Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Geletterdheid….. Wat is dat?
de ouderbetrokkenheid vergroten
Een initiatief van.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Brede school: Spelen in verbondenheid
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Rondetafelconferentie Brussel Werkgroep 4 Begeleiding & Ondersteuning Voorzitter: Guy Devroede.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Iedereen mij gezien ? Delarbre Jos Preventie
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Samen werken aan een gezonde regio!
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Citymarketing Hilversum 2006
Werving: Ouders in (inter)actie
Het CTO is verheugd u te kunnen meedelen dat het project ‘Ouders in (inter)actie!’ opnieuw wordt opgestart! >Oproep
Het CTO is verheugd u te kunnen meedelen dat het project ‘Ouders in (inter)actie!’ opnieuw wordt opgestart! >Oproep
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Communicatie met ouders
Workshop Kind & Gezin en Inloopteam Zuidrand
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Schoolopbouwwerk Menen
Doelen realiseren met media
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
Kansarmoede in de kleuterschool
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Inspiratiedag Geletterde ouders Peuterpraat
Bol.com-aanbod voor kwetsbare ouders
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Samenwerking Open School Leuven & KDV De Wigwam
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Transcript van de presentatie:

Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs

WAT VOORAFGING AANLEIDING VISIETEKST Bezorgdheid over de problematische interactie tussen de school en de ouders en de mogelijke impact daarvan op de kansen van de kinderen

VISIETEKST - Probleemstelling OUDERS WILLEN WEL, MAAR KUNNEN NIET Uit onderzoek door CTO in 2006 naar ouderbetrokkenheid in Nederlandstalige scholen in het Brussels Hoofdstedelijk gewest blijkt grote betrokkenheid van de ouders. Toch wordt agenda niet nagekeken, komen ouders niet opdagen op oudercontacten, hebben kinderen soms geen zwembroek bij …

VISIETEKST - Probleemstelling EEN VEELHEID VAN FACTOREN … andere verwachtingen bij school en ouders onduidelijkheid over verwachtingen niet vertrouwd zijn met het schoolmilieu thuissituatie culturele verschillen … EN …

VISIETEKST - Probleemstelling (uit E.G.O.-Echo, jg. 4 (2002), nr.3)

VISIETEKST - Probleemstelling OPLOSSING? Ouders leren Nederlands in het centrum basiseducatie of CVO in de buurt MAAR … Verantwoordelijkheid bij de ouders Drempels: bereikbaarheid, algemeen aanbod, transfer … Afstand met de school blijft, school geen betrokken partij

VISIETEKST - Probleemstelling HET BESTAANDE NT2-AANBOD IN DE SCHOLEN Functionele lesinhouden Nauwer contact met de school MAAR … NT2-klas in de school, geen garantie op redzaamheid buiten het klaslokaal Ontbreken van Nederlandstalige netwerk Te weinig opstap tot participatie School nog steeds te weinig betrokken …

VISIETEKST – Concept DOELSTELLINGEN OiiA  Verhogen van taalvaardigheid Nederlands van de ouders  Vergroten ouderparticipatie  Verlagen van de drempel/ taalvaardigheidseisen vanuit de school

VISIETEKST – Concept UITGANGSPUNTEN Het welslagen van de communicatie met de allochtone ouders is een gedeelde verantwoordelijkheid van de school en haar ouders Participatie bevorderen door participatie vanuit een “veilige omgeving” te organiseren Nederlands niet als voorwaarde voor participatie maar participatie als kans om Nederlands te leren

VISIETEKST– Concept HET AANBOD 80% lessen afgestemd op schoolcontext 20 % projectwerk NT2-groep organiseert evenement op school

VISIETEKST– Concept 80 % - BEHOEFTEGERICHT NT2-AANBOD SCHOOL Input Brede bekendheid Warm onthaal OUDERS Nederlands leren via functionele taaltaken Inzicht/ bekendheid met het schoolleven Feedback input school CBE/CVO Functionele invulling lessen Contacten met de school Feedback input school Verhogen taalvaardigheid Verhogen participatiekansen Verlagen drempels

IN DE PRAKTIJK VRAGEN LESGEVERS Materialen? Link met reguliere doelen? Heterogeniteit qua taalniveau? Analfabete cursisten? Evaluatie? ONDERSTEUNING LESGEVERS Digitaal platform, verzameling materialen Uitwisseling lesgevers Ondersteuning ter plekke

VISIETEKST– projectwerk Ouders organiseren evenement op school Voor breed publiek Met NT2-groep als motor Vanuit een veilig klimaat PROJECTWERK = een veelheid aan talige taken en aan contacten met diverse mensen op (en rond) de school.

VISIETEKST– projectwerk 20 % - PROJECTWERK SCHOOL Veilig klimaat Betrokkenheid/ meewerken Bekendheid/ zichtbaarheid … OUDERS Project kiezen en organiseren Talige taken uitvoeren Contacten leggen … CBE/CVO Veilig klimaat Talige taken oplijsten Cursisten stimuleren … Verhogen participatiekansen Verhogen taalvaardigheid Verlagen drempels

IN DE PRAKTIJK VOORBEELDEN Gezond ontbijt Vrijetijdsbeurs Kijkdag in de kleuterschool Lentepoetsdag Actie voor het goede doel Fotowedstrijd Tentoonstelling …

IN DE PRAKTIJK KRACHT VAN HET PROJECTWERK Aanleiding tot communicatie Kans op netwerking Zelfstandiger leren Spreekdurf vergroten Strategieën opdoen in authentieke communicatie Positieve beeldvorming …

IN DE PRAKTIJK VRAGEN LESGEVERS Hoe begin ik hieraan? Waar vind ik materiaal? Link met reguliere doelen? Evaluatie? … ONDERSTEUNING LESGEVERS Digitaal platform Scenario’s projectwerk Ondersteuning ter plekke OP STAPEL Fiches projectwerk Handleiding projectwerk Projectwerk voor analfabete en taalzwakke leerders

IN DE PRAKTIJK Inhoudelijk sterk verhaal Positieve reacties bij scholen, lesgevers, cursisten Evaluatie pilootgroepen  synthese evaluatiegesprekken KAAP-groepen in Antwerpen Lopende groepen in Vlaanderen en Brussel

IN DE PRAKTIJK DE GROEPEN Heterogeen samengesteld qua taalniveau Doorgaans beginners Gemiddeld groepen van 8 à 10 cursisten Tijdens schooluren in de school Meestal 2 keer per week HET BEREIKTE PUBLIEK Meerderheid laaggeschoold Meerderheid vrouwen Soms moeilijk bereikbare ouders

IN DE PRAKTIJK EFFECTEN OP VLAK VAN OUDERPARTICIPATIE Meer zelfvertrouwen Meer en andere contacten met partners op school Meer inzicht in de school met betrekking tot Dagdagelijkse praktische kant Pedagogisch project met de kinderen

IN DE PRAKTIJK EFFECTEN OP VLAK VAN TAALVAARDIGHEID Lesgevers registreren vooruitgang Cursisten hebben gevoel vooruit te gaan Leerwinst groter in behoeftegericht aanbod Leereffect groter voor spreken, spreekdurf

IN DE PRAKTIJK INDIRECT EFFECT OP VERLAGEN DREMPELS VANUIT DE SCHOOL  Contacten met ouders zorgen voor meer inzicht in drempels  Contacten met ouders veranderen  Waardering voor de inzet van de ouders  Initiatieven: bv. werkgroep briefwisseling  …