Voor resultaatgerichtheid en rendement!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Senegal Senegal.
De les van de graankorrel
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
1 Opgesteld door: P.G. ten Haken & H. Stikker Datum: maart 2009 Visie: Con7Study (Concept Study) staat voor ontwikkeling op basis van persoonlijke kracht!
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
“Dromen, Denken, Doen”. De 3-D Ondernemersmeter UWV e.a. uitkeringsverstrekkers vragen garanties 70% starters uit uitkering: binnen 1 jaar succes (mits.
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
1.
Doelstellingen Formuleren
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Mijn stage bij *sikkens Naam: * Yasin Klas: * 4a Jaar: * 2010/2011 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Landbouwbreed Floracollege.
Kernprocessen van de Act methodiek
1 Datum: 2011 Ontwikkeling op basis van Persoonlijke Kracht! VO Voor resultaatgerichtheid en rendement! Bijlage Henk Stikker welkom.
Het visitekaartje voor school!
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Voor praktijkonderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Van werk naar werk trajecten
Producten & Werkprocessen
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Communicatie met ouders
Visie & Strategie.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Groepsdynamica.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Marketing Coen van Wetering
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
STAGE INFORMATIEAVOND Woensdag 11 mei VOOR WIE IS DE INFORMATIE AVOND BEDOELD Voor ouders / verzorgers van de komende vierde en vijfde jaars leerlingen.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Praktijk Opleiders Cursus
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Duurzame inzetbaarheid
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Voor resultaatgerichtheid en rendement! Bijlage Henk Stikker Ontwikkeling op basis van Persoonlijke Kracht! MBO Voor resultaatgerichtheid en rendement! Datum: 2011 welkom

Wij staan voor ontwikkeling op basis van persoonlijke kracht! “Wij voorzien organisaties en personen, van hoogwaardige competentie-assessments waarmee op inzichtelijke wijze richting wordt gegeven aan persoonlijke ontwikkeling” Datum: 2011 Wat doen wij?

Het Rol Diagrammatische Aanpak model (RDA). Onze basisweergave van uitslagen bestaat uit twee delen: 1- een uitvoerige beschrijving, met 2- een grafische weergave daarvan. Dat laatste wordt in principe weergegeven d.m.v. ‘spinnetjes’, diagrammen, die voortkomen uit ons model. Hieronder een verkorte weergave daarvan. Om er uitgebreid mee aan de slag te kunnen is een korte opleiding vereist. Figuur rechts: Het Rol Diagrammatische Aanpak model (RDA). Ontwikkeld aan de Universiteiten van Utrecht en Twente. Wetenschap Datum: 2010

Als voorbeeld nemen we de 16-jarige Koos, die begint aan een MBO-4-opleiding. Na een intake gesprek heeft hij twee online testen gemaakt. Dan zou dat er zo uit kunnen zien (rood voor wie hij is, zijn eigenschappen en blauw voor wat hij wil, zijn intrinsieke motivatie): Relationeel Inhoudelijk Dynamisch Belangstellend/Innemend Zelfbewust/Diplomatiek Creatief / Stimulerend Zelfstandig / Onafhankelijk Stabiliserend Coöperatief/ Saamhorig Pragmatisch/ Realistisch Loyaal / Toegewijd Standvastig / Organiserend Datum: 2011 Koos

Koos wil zich duidelijk ontwikkelen. De volledige uitslag beslaat tenminste twee A4-tjes, compleet met ‘valkuilen’ = zaken waarvoor men moet oppassen. Zéér globaal geeft het aan: Relationeel Inhoudelijk Dynamisch Belangstellend/Innemend Zelfbewust/Diplomatiek Koos is relationeel en werkt graag samen met klasgenoten aan een werkstuk. Koos is dan niet de leider, maar ondersteund waar hij kan. Creatief / Stimulerend Zelfstandig / Onafhankelijk Koos wil zich meer dynamisch ontwikkelen. Vooral door meer zelfstandig en oplossingsgericht te kunnen werken. Een eigen mening kunnen hebben vindt hij belangrijk. Stabiliserend Coöperatief/ Saamhorig Pragmatisch/ Realistisch Loyaal / Toegewijd Standvastig / Organiserend Datum: 2011 Koos

De opleiding verwacht (groen) van studenten dat deze: Relationeel Inhoudelijk De opleiding verwacht (groen) van studenten dat deze: 1- Overtuigen en beïnvloeden 2- Plannen en organiseren 3- Instructies en procedures opvolgen 4- Samenwerken en overleggen Dynamisch Belangstellend/Innemend Zelfbewust/Diplomatiek Creatief / Stimulerend Zelfstandig / Onafhankelijk Stabiliserend Coöperatief/ Saamhorig Pragmatisch/ Realistisch Loyaal / Toegewijd Standvastig / Organiserend Datum: 2011 Opleidingsprofiel

Conclusie: (Gelet op de veronderstelde groene spin:) Momenteel is Koos niet zelfstandig genoeg (rode spin -). Koos wil wel meer zelfstandig gaan werken (blauwe spin +). Plannen en organiseren blijft een belangrijk aandachtspunt! Koos wil meer afwisselende taken uitvoeren, waarbij hij zelf een stuk eigen invulling mag geven. Belangstellend/Innemend Zelfbewust/Diplomatiek Creatief / Stimulerend Zelfstandig / Onafhankelijk Coöperatief/ Saamhorig Pragmatisch/ Realistisch Loyaal / Toegewijd Standvastig / Organiserend Datum: 2011 Conclusie 7

1- Ga met Koos praten over zijn keuze voor de opleiding 1- Ga met Koos praten over zijn keuze voor de opleiding. Probeer tijdig te spreken over mogelijk beter passende opleidingen. 2- Stippel met Koos een traject uit voor begeleiding en controle op zijn persoonlijke ontwikkeling in lijn met het mogelijke beroep. 3- Stel Koos voor de noodzaak om zijn nauwkeurig werken en afspraken na te komen te ontwikkelen ten behoeve van het (toekomstig) beroep. Fysiek STOFFELIJK vs PSYCHOSOMATISCH Emotioneel EMOTIES, BELEVING Cognitie Aanwezige KENNIS Wat weet je? Capaciteiten Voorwaarden voor het AANLEREN van kennis of vaardigheden Wat kun je leren? Vaardigheden Wat kun je? Eigenschappen VOORKEURSGEDRAG in het hier en nu Waarden ZINGEVING / STREEFGEDRAG Datum: 2011 Hoe nu verder? 8

Ten aanzien van zijn persoonlijke ontwikkelingspunten: Koos zal zich in twee richtingen verder moeten ontwikkelen: één ten aanzien van zijn persoonlijke ontwikkeling en één ten aanzien van de opleiding. Ten aanzien van zijn persoonlijke ontwikkelingspunten: 1- Diplomatiek / Zelfbewust 2- Zelfstandig / Onafhankelijk 3- Realistisch / Pragmatisch Ten aanzien van zijn opleidingsbehoefte: 1- Organiseren / Standvastig Datum: 2011 Toepassingsgebieden 9

de competentie ORGANISEREN / STANDVASTIG. Ten aanzien van de opleiding geldt dat Koos een deficiëntie laat zien op de competentie ORGANISEREN / STANDVASTIG. Vanuit het assessment worden voor Koos leerindicaties gegeven. Nog steeds zéér in het kort luiden deze voor de gevonden competentie: Opleidingsbehoefte: Organiseren / Standvastig Leren doelgericht en planmatig te werk te gaan en inzicht te krijgen in waar het om gaat en door te dringen tot de kern van zaak. Leren omgaan met en het toepassen van de volgende vaardigheden: - zaken goed structureren; - doelgerichte acties inzetten. Oefensituaties Situaties, waarin activiteiten systematisch en efficiënt georganiseerd en gepland kunnen worden. Datum: 2011 Leerindicaties 10

Begeleidingsindicaties De school kan Koos het beste helpen door hem te ondersteunen middels ontwikkelingsindicaties. Deze indicaties stellen een begeleider in staat om de gewenste ontwikkeling sneller te bewerkstelligen. De school krijgt deze doelen uitgeprint of digitaal aangeleverd. Informatie die makkelijk gebruikt kan worden bij leerlingvolgsystemen etc. Het betreft: Opleidingsbehoefte: Organiseren / Standvastig Coachen op zich te richten op datgene wat hem houvast geeft vanuit een zorgvuldige, ijverige houding gebaseerd op doorzettingsvermogen. Coachen op omgaan met en het toepassen van de volgende vaardigheden: alles zo goed mogelijk doen en taken en opdrachten afronden; - persoonlijke vermogens gericht inzetten; - werken vanuit overwogen intenties. Oefensituaties Situaties, waar het accent ligt op het efficiënt uitvoeren van de geplande activiteiten. Datum: 2011 Begeleidingsindicaties 11

Afhankelijk van de schoolsituatie kan/moet dit met Koos worden geregeld. Graag overleggen wij die mogelijkheden met jullie. Logisch is dat Koos b.v. om het half jaar dit proces herhaalt, al was het alleen al om te kijken of hij op koers ligt. Met vriendelijke groet, Namens Con7Study, HENK STIKKER Datum: 2011 Tot ziens, Tot gauw! 12