Sociolinguïstiek. Programma Presentatie 7 en 8 Hoofdstuk 7 en 8 Joop van der Horst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom heeft een land één taal, een standaardtaal? De bloemfiguratiehypothese Wout Ultee Hedendaagse sociologische theorieën Naar aanleiding.
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Ontwikkeling van toeristengebieden
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Samenleving en cultuur
De uitvinding van de boekdrukkunst en de eerste boeken en geschriften
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Hoofdstuk 6 Democratisering
De Les van de Vlinder Op een dag
Het socialisme Paragraaf 7..
Moderne Kunst.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 6.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis havo 4 - een introductie
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
§1 Nederland verzuilt.
Hoofdstuk 1 Aarde: landschapszones Paragraaf 7
Woord van Leven Oktober 2012 “Als U het zegt, zal ik de netten uitwerpen.” Lucas 5,5.
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
NATIONALITEIT EN MIGRATIE
De tijd van regenten en vorsten
B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Oorzaken WO I
Informatieavond leerjaar 3 Theoretische Leerweg 2 september 2014
Jakobus: In moeilijke tijden overeind blijven.
De doorbraak van de volkstaal Nieuwnederlands in de zestiende eeuw < Jan W. de Vries, Roland Willemyns & Peter Burger, Het verhaal van het Nederlands.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Algemene Sociologie PA – B1
Van de 16 de tot de 18 de eeuw Het standaardisatieproces.
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Zinnen die doen nadenken !
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Renaissance en Opstand
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Opgroeien in de stad les 3
TRENDS 2014 Hafida
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
Ik heb altijd geleerd dat … Goed en fout en de rol van het geheugen in taaladvisering en onderwijs Dirk Caluwé
Zonder spieren en botten kun je niet ravotten Jacob van der Veen.
College 6: Modern Nederlands TAALGESCHIEDENIS DT JAAR 1, , PERIODE 3.
5.3 Democratie in Nederland Tijd van burgers en stoommachines
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
WAAROM DE NAAM HET HOF VAN NEDERLAND? Presentatie 27 januari 2015.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
Koloniale verleden.
De Europese eenwording
Toelichting jaarrekening 2016
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Ontdekkers en Hervormers
Geschiedenis 3de jaar.
Spoolde Wijkdialoog 5 maart 2015 Welkom!
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Transcript van de presentatie:

Sociolinguïstiek

Programma Presentatie 7 en 8 Hoofdstuk 7 en 8 Joop van der Horst

Hoofdstuk 7 Taal wordt weer ontelbaar Engels: het hek rondom Engels is weggenomen. Een heel scala van Engelse talen. Het is niet waarschijnlijk dat de verschillende Engelsen zich naar elkaar toe zullen ontwikkelen. Er valt te verwachten dat de verschillen groter zullen worden. Internationaal Engels door moedertaalspreker en door mensen met een andere moedertaal, congressen-Engels, zaken-Engels, toeristen-Engels, politici-Engels.

Vele varianten Internationaal Engels door moedertaalspreker en door mensen met een andere moedertaal, congressen-Engels, zaken-Engels, toeristen-Engels, politici-Engels. Wat voor het Engels geldt, geldt ook voor het Nederlands, Duits, Frans, e.d. Nederlands heeft geen wereldfunctie, maar vertoont ook een uitwaaiering zoals bij het Engels.

Taalunie Doel: integratie van Nederland en de Nederlandse taal en letterkunde. Fase 1: tot 1920 chique ABN, gesproken door een kleine bovenlaag die zich wilde onderscheiden. Fase 2: vanaf 1920 periode van het burgerlijk ABN als middel tot sociale vooruitgang. Fase 3: vanaf 1970 sociale vooruitgang. Er zijn verschillende normen naast elkaar. De fase van het democratisch ABN.

Fase 3 Einde van het sociale klimmen; handhaven sociale niveau van ouders. Sociale klimmen nog wel te zien bij allochtonen. De standaardtaal verliest zijn functie van instrument voor sociale vooruitgang, die zij halve eeuw daarvoor had.

Het einde van de standaardtaal Eenduidige norm van de standaardtaal verdampt. Oneindig veel Nederlandsen, grote variatie in schriftelijk en mondeling taalgebruik. Onder de wolk van de standaardtaal wordt de variatie zichtbaar en hoorbaar (niet langer geweerd en verborgen). Het eenheidsuggererende hek wordt, nu zonder hek, weer diffuus.

Hoofdstuk 8 PARADIGMASHIFT De problemen die wij met onze taal hebben, overal in Europa, zijn te herleiden tot een paradigmawisseling die momenteel aan de gang is, van de ene taalcultuur naar de andere. De vraag: waarom ruilen we een beproefde traditie in voor een ongewisse toekomst? Klopt niet helemaal: het overkomt ons! We verruilen niet zelf iets.

Vraag: waarom loopt de renaissancecultuur af? Oorzaken: De visie op taal is slechts een onderdeel van een veelomvattender cultuur. De vraag is eigenlijk: waarom de renaissance afloopt. De ontwikkeling van de wetenschap (belangstelling voor de klassieke oudheid). Geen boekenwijsheid en autoriteit, maar zelf kijken naar de werkelijkheid en eigen oordeel.

De renaissance lijkt niet bestand tegen massaconsumptie Tweede ontwikkeling: de sociologische geschiedenis van West-Europa. Meer mensen lezen en schrijven en gaan deelnemen aan de taalcultuur van de renaissance. In de zestiende eeuw is het een ideaal van een kleine toplaag van de samenleving. Tegen het einde van de achttiende eeuw een groter deel van de bevolking. In de negentiende en twintigste eeuw zette de trend verder voort. Daarmee veranderde de taalcultuur wezenlijk.

De boekdrukkunst Volgens Van der Horst: boekdrukkunst is gevolg, voortvloeisel. De boekdrukkunst heeft de renaissance mogelijk gemaakt. Het wijken van een taalcultuur, om plaats te maken voor een andere, is onderdeel van grote historische bewegingen, die zich uitstrekken over vele eeuwen. p. 301

Standaardtaal De totstandkoming van het hele bouwwerk heeft enkele eeuwen geduurd. Het wegvallen van de hekken eromheen en met de daardoor ontstaande uitwaaiering houdt de standaardtaal ook weer op te bestaan. Bij het hedendaagse schrijven is absoluut geen sprake van ‘vrijheid, blijheid’. Aan het moderne schrijven worden immers minstens zo strenge eisen gesteld. Het pakket van de standaardtaal speelt hierbij een geringe rol.

Herstel van het continuüm De hekken rondom de afzonderlijke talen zijn weggevallen. Herstel van het continuüm. Geen ontwikkeling van één taal in Europa. Juist het omgekeerde: de variatie zal groter worden. De telbare talen van de renaissance vervloeien tot een ontelbaar geheel.

Nieuwe situatie Er is niet één geprivilegieerde norm voor alle soorten van schrijven. Dat is waar het einde van de standaardtaal op neerkomt. De nieuwe situatie is overal waar te nemen. Het oog krijgt voorrang boven alle andere zintuigen. Dit begon al in de renaissance. Nu leven wij in een beeldcultuur.

Mondiaal De nieuwe taalcultuur zal minder Europees zijn en veeleer mondiaal. De renaissance was een Europees verschijnsel. Veel taalvormen zullen aanleunen bij het Engels. Regionaal zullen daarnaast eindeloos veel varianten, dialecten en mengtalen blijven bestaan of opkomen.

Nieuwe taalcultuur De varianten zullen allemaal de invloed ondergaan van internationale talen en omgekeerd zullen zij zelf voortdurend zo’n internationale taal beïnvloeden. De uniforme wereldtaal wordt nooit bereikt. De nieuwe taalcultuur moet zich op twee fronten sterk maken: behoeden voor eenvormigheid en oplossingen vinden om elkaar te verstaan!