Omgaan met het gebruik van historische bronnen Bronnenonderzoek Omgaan met het gebruik van historische bronnen ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels
Vooraf Doelgroep: Leerjaar 1 van het VMBO Vak: Geschiedenis Periode: 3 lessen van 50 minuten ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels
Inhoud presentatie Doelen lessenserie Introductie onderwerp Leerervaringen Stappenplan Reflectie Inhoud van de lessen Evaluatieformulier Kritiek docenten: Jennifer Verburgh en Jeroen Paap ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels
Doelen lessenserie Tevens leerervaringen Het omgaan met het gebruik van historische bronnen, waarbij de leerling: Leert een interview af te nemen bij een oudere (50er of 60er) Leert informatie op te zoeken via het net, met name van de website www.anno.nl Een collage maakt Ook komen er natuurlijk nog meerdere algemene en sociale vaardigheden aan bod ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels
Introductie onderwerp Oude voorwerpen mee Beeldvorming voor leerlingen Duidelijk maken wat er geleerd gaat worden ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels
Stappenplan Opzetten interview d.m.v. strookjes Verkennen van de website: www.anno.nl Bespreken aanpak collage ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels
Les 1 Introductie van het onderwerp Stappenplan door leerlingen (zowel klassikaal als huiswerkopgaven) Verwerking opdracht d.m.v: Denken Delen Uitwisselen Klassikale afronding ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels
Les 2 Terugkomen op interview van leerlingen (intro van de les) Introductie internetopdracht Leerlingen bereiden opdracht voor (stappenplan) Internetopdracht Printen / e-mailen bruikbare informatie ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels
Les 3 Introductie Collageopdracht Tijd voor indeling collage Het daadwerkelijk creëren van de collage Evaluatie van deze drie lessen Opruimen en totale afsluiting ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels
Reflectie en Evaluatieformulier Enkele punten die aan bod komen in het evaluatieformulier: Algemene zaken uit deze lessenserie Interview Zoeken op www.anno.nl Collage maken ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels
Afsluiting Enkele opmerkingen door hedendaagse geschiedenisdocenten; Een complete lessenserie met een goede kop en staart. Alles wordt goed concreet gemaakt, het is geen moment onduidelijk wat er bedoeld wordt, helder taalgebruik. Bij een lessenserie die niet langer mag zijn dan drie lessen is het haast onmogelijk om niet in de knoop te komen met de tijd. ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels