Omgaan met het gebruik van historische bronnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Advertisements

“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Het doen van onderzoek in klas 4
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Probleem gestuurd onderwijs
Didactiek en Klassenmanagement Prestatie 1
Een lessenserie van drie lessen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
StatIG in de Vrolijke School
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Al doende leren training docenten
Rekenmethodes.
PRESENTEREN.
Transdisciplinaire projecten
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Informatie- avond groep 6
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Webquest, een kwestie van gebruiken?
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Training digitale didactiek
Portfolio Presentatie
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Customize!.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Social work Week 2.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Differentiëren & klassenmanagement
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Paspoort griekse goden
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Van los zand naar hechte groep
Praktijk Opleiders Cursus
Beste ath 4..
Bram De Bie Initiatie Webquests.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Beste ath 4..
Beste ath 4..
Schuldig of onschuldig, dát is de vraag
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Learning Portal Schooljaar
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Toetsing Vakdidactiek 2.
“Context-concept in je eigen lessen”
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Omgaan met het gebruik van historische bronnen Bronnenonderzoek Omgaan met het gebruik van historische bronnen ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

Vooraf Doelgroep: Leerjaar 1 van het VMBO Vak: Geschiedenis Periode: 3 lessen van 50 minuten ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

Inhoud presentatie Doelen lessenserie Introductie onderwerp Leerervaringen Stappenplan Reflectie Inhoud van de lessen Evaluatieformulier Kritiek docenten: Jennifer Verburgh en Jeroen Paap ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

Doelen lessenserie Tevens leerervaringen Het omgaan met het gebruik van historische bronnen, waarbij de leerling: Leert een interview af te nemen bij een oudere (50er of 60er) Leert informatie op te zoeken via het net, met name van de website www.anno.nl Een collage maakt Ook komen er natuurlijk nog meerdere algemene en sociale vaardigheden aan bod ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

Introductie onderwerp Oude voorwerpen mee Beeldvorming voor leerlingen Duidelijk maken wat er geleerd gaat worden ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

Stappenplan Opzetten interview d.m.v. strookjes Verkennen van de website: www.anno.nl Bespreken aanpak collage ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

Les 1 Introductie van het onderwerp Stappenplan door leerlingen (zowel klassikaal als huiswerkopgaven) Verwerking opdracht d.m.v:  Denken  Delen  Uitwisselen Klassikale afronding ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

Les 2 Terugkomen op interview van leerlingen (intro van de les) Introductie internetopdracht Leerlingen bereiden opdracht voor (stappenplan) Internetopdracht Printen / e-mailen bruikbare informatie ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

Les 3 Introductie Collageopdracht Tijd voor indeling collage Het daadwerkelijk creëren van de collage Evaluatie van deze drie lessen Opruimen en totale afsluiting ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

Reflectie en Evaluatieformulier Enkele punten die aan bod komen in het evaluatieformulier:  Algemene zaken uit deze lessenserie  Interview  Zoeken op www.anno.nl  Collage maken ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

Afsluiting Enkele opmerkingen door hedendaagse geschiedenisdocenten; Een complete lessenserie met een goede kop en staart. Alles wordt goed concreet gemaakt, het is geen moment onduidelijk wat er bedoeld wordt, helder taalgebruik. Bij een lessenserie die niet langer mag zijn dan drie lessen is het haast onmogelijk om niet in de knoop te komen met de tijd. ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels