Survey onderzoek Veldstudie waarin via een interviewmethode een stand van zaken wordt opgemaakt voor een representatieve steekproef enquêtes opiniepeilingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
Statistiek Verzamelen Voorstellen Beschrijven Interpreteren
Beschrijvend onderzoek
Meten van onderzoeksvariabelen
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Meten bij marktonderzoek
Dataverzamelingsmethoden
Voorspellende analyse
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Meten bij marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Dataverzamelingsmethoden
Hoofdstuk 9 Primaire kwantitatieve gegevens verzamelen met behulp van gestructureerde waarneming, gestructureerd interviewen en het gebruik van vragenlijsten.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Panel Survey of Organizations Lessen uit drie jaar PASO Luc Sels.
Variabele begrippen en analyse-eenheden
METHODEN 1 Jules Ellis. Organisatie Ik = Jules Ellis Spreekuur: Dinsdag 15: :30. Syllabus , reader , supplement Zelfstudieopdrachten.
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
Steekproefonderzoek -- methodologie
Psychologische Test.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Soorten en typen onderzoek
Kwantitatief onderzoek
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Methoden van Onderzoek A Prof. dr. P. Scheepers
Onderzoek doen een methodische aanpak
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Methoden & Technieken van Onderzoek
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Dataverzamelen Kort resumé vorige college Het onderzoeksinstrument – Operationaliseren van de concepten Voor een observatie (een schema) Voor vragen (interview,
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Quiz over [uw onderwerp]
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Dataverzamelingsmethoden
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Methodiek Observeren.
Survey Olyne Wolbert, Maayka Baardman, Jessica koers, yasmina el manssouri & janne beeuwsaert.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Voorspellende analyse
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Survey onderzoek Veldstudie waarin via een interviewmethode een stand van zaken wordt opgemaakt voor een representatieve steekproef enquêtes opiniepeilingen interviews Inhoud van de vragen (eigenlijke bevraging) Hoeveel? Wat? Onderzoeksvragen (interpretatie) Wie? Waarom? Inkomen Beroep ... Automerk Wie koopt, Waarom auto X?

Data verzamelen Persoonlijk interview (face-to-face) Interviewer kan verduidelijken Mogelijkheid om voorwerpen e.d. te tonen / laten proeven, … Antwoordproblemen kunnen opgevangen worden Hoge response rate en meer volledige informatie Duur Interviewer bias Telefonisch interview Kost zowat 50% minder dan persoonlijk interview Hoge kwaliteit van data Random-digit dialing Post-enquête Lage kostprijs Antwoordenveloppe Response rate ± 20 à 30% Internet Data-input met minimum aan fouten Steekproefkwaliteit vaak weinig gekend Representativiteit?

Overzicht Pro / Contra verschillende methoden

Constructie van een vragenlijst Expliciete onderzoeksvraag Wat wil men precies weten Type vragen Open / Gesloten (stand van onderzoek, codering) 1-item beoordelingsschalen / multiple-respons schalen (Likert, Guttman, Thurstone, Semantische differentiaal) Inhoud van de vragen feiten attitudes gedrag Formulering van vragen gevaar van “double-barreled questions” Vraag volgorde interessante vragen eerst delicate vragen in het midden Lengte van de vragenlijst Deelnemers vinden Steekproef op goed geluk (haphazard sampling) Aselecte steekproef (random sample)

Open of gesloten vragen Enkele (niet strikt te volgen) vuistregels OPEN VRAGEN Exploratief of piloot onderzoek Kleine steekproef Inhoud-gericht, kwalitatief Bepaald onderwerp bvb “persoonlijke beleving” GESLOTEN VRAGEN Dimensies van variabele gekend Grote steekproef Schalering, kwantitatief

1-item -- Beoordelingsschalen (ratingscales) Grafische beoordelingsschaal “Hoe angstig voelt U zich nu?” Gespecifieerde (itemized) beoordelingsschaal Vergelijkende beoordelingsschaal Vergeleken met alle sollicitanten die U heeft gekend behoort deze kandidaat tot de 10 % beste 20 % beste 30 % beste 80 40 20 60 100 Uitgesproken vrijzinnig Vrijzinnig Tussenin Zeer gelovig Gelovig

Multipele responsschalen Likert schaal (item-voorbeeld) Thurstone schaal (item-voorbeeld) Ik vind dat de Kerk voorbijgestreefde dogmas en middeleeuws bijgeloof probeert in stand te houden Ik ga graag naar de kerk omdat daar een gezellige sfeer hangt

Multipele responsschalen (vervolg) Guttman schaal (item-voorbeeld) Semantische differentiaal Ik zoals ik ben

Participerende observatie Beschrijvend onderzoek waarbij de onderzoeker actief deelneemt aan de activiteiten van de onderzochten (die daarvan al dan niet op de hoogte zijn) Vb Günter Walraff “Ganz Unten” (Ik Ali) een onderzoek naar arbeidsomstandigheden van gastarbeiders, oa. bij koppelbazen Maakt onderzoek mogelijk van situaties die anders niet onderzocht zouden kunnen worden Gevaar: bias door actieve deelname van onderzoeker (verlies van objectiviteit; effect van eigen gedrag op de situatie)

Meta analyse (combineren van onderzoeksresultaten) (Menselijk) Gedrag laat zich niet gemakkelijk beschrijven. Zelden laat 1 enkele studie definitieve uitspraken toe, vaak komen verschillende onderzoekers tot andere resultaten … Klassiek Resultaten “vergelijken” gebrekkige methode bij vergelijken leidt tot verschillende resultaten Meta analyse Statistische combinatie van data vb 4 studies met gekende p-waarden  globale p-waarde? vb 3 studies ivm therapeutisch effect geven elk andere grootte-schatting van het effect  globale grootteschatting?

Samenvatting beschrijvend onderzoek SECUNDAIRE BRONNEN -- bestaande data worden gebruikt om een situatie te beschrijven NATUURLIJKE OBSERVATIE -- onderzoeker observeert op onopvallende wijze natuurlijk gedrag en registreert GEVALSTUDIE --intensieve beschrijving van een persoon, organisatie of gebeurtenis EX POST FACTO STUDIE -- beschrijft de relatie tussen een gedrag en een andere variabele waarop bepaalde groepen (van nature) verschillen CORRELATIE STUDIE -- beschrijft de sterkte van het verband tusssen 2 variabelen LONGITUDINAAL / CROSS-SECTIONEEL ONDERZOEK -- beschrijven veranderingen over de tijd heen SURVEY -- beschrijft een stand van zaken via vragen PARTICIPERENDE OBSERVATIE -- onderzoeker neemt deel aan de situatie die zij/hij bestudeert META ANALYSE -- integratie van onderzoeksresultaten om een algemeen beeld te krijgen