Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
Waarom “traditie” ? Gemeente – OCMW tot 1991 : één secretaris tot 1993 : één gebouw 2 organisaties die sterk verweven zijn 2 © GemeenteNeerpelt 2011 – company confidential VVOS 25.10.2011
Gemeente met lokale partners Sport : zwembad Dommelslag ism gemeente Overpelt en private partner Overeenkomst met provincie en scholen inzake gebruik sportaccommodaties Cultuurprogrammatie ism andere gemeenten (CultuurNoord) en private partners (Partners in Cultuur) Overeenkomst met provincie en scholen inzake gebruik accommodatie podiumkunsten Intergemeentelijke samenwerking met 8 Noord-Limburgse gemeenten voor organisatie kunstonderwijs Intergemeentelijke samenwerking met 8 Noord-Limburgse gemeenten inzake lokaal woonbeleid (Wonen in Noord-Limburg) VVOS 25.10.2011
OCMW in regionaal verband : Welzijnsregio Noord-Limburg Gezinszorg Tewerkstelling en opleiding Juridisch advies Schuldbemiddeling Sociaal verhuurkantoor Opvoedingsondersteuning Informatieveiligheid OCMW heeft personeel overgedragen VVOS 25.10.2011
2 bescheiden organisaties Gemeente Neerpelt : 88 vte (101 personen) budget : 24 miljoen euro OCMW Neerpelt : 33 vte (46 personen) budget : 2,75 miljoen euro 2003 : protocol met taakafspraken Geen beheersovereenkomst (decreet) VVOS 25.10.2011
Wat we samen doen, doen we beter Samenwerking is geen doel op zich Geen plan, wel een visie : het belang van de burger primeert Opportuniteiten worden aangegrepen om de samenwerking stap voor stap uit te bouwen Krachten bundelen, schaalvoordelen, deskundigheid personeel inzetten, synergieën en besparingen VVOS 25.10.2011
Domeinen van samenwerking 1 secretaris 1 ontvanger ICT : 1 team, 1 netwerk, gezamenlijke aankopen hardware en software Logistiek : onderhoud gebouwen, klusjes Communicatie : informatieblad, website, TV, digitale infoborden Personeelsdienst Intern preventieadviseur Specifieke deskundigheid VVOS 25.10.2011
Decretale graden 2008 : langdurige afwezigheid OCMW-secretaris; tijdelijke vervanging; geen opvolger aangesteld; wijziging organogram (1/4 vte) en definitieve aanstelling 2010 : gewestelijk ontvanger wordt gemeente-ontvanger; bijkomende aanstelling (1/4 vte) bij OCMW VVOS 25.10.2011
Overige personeelsleden ICT : in dienst bij gemeente Logistiek : gemeente Communicatie : gemeente Personeelsdienst : van beide besturen Intern preventieadviseur : 2 aanstellingen Administratie : gemeentepersoneel ingezet in lokaal dienstencentrum Preventieve activiteiten welzijn en gezondheid : gemeentepersoneel VVOS 25.10.2011
2 organisaties – 2 culturen ? Samen feesten (nieuwjaar en personeelsfeest) Gezamenlijk vorming Activiteitenprogramma in het kader van de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen Afspraken ivm collectief verlof / permanentie / sluiting diensten Algemene mededelingen : collectief Personeel betrekken bij belangrijke projecten VVOS 25.10.2011
Dagdagelijks Secretaris en ontvanger : kantoor in gemeentehuis én OCMW Vaste momenten van aanwezigheid op OCMW teamoverleg, overleg met de diensthoofden, managementteam; Via computernetwerk : dossiers op beide plaatsen beschikbaar VVOS 25.10.2011
Plus en min Betere afstemming dienstverlening Deskundigheid van personeel volledig benutten Eenheid van leiding Gelijke behandeling personeel Meer mogelijk inzake permanentie Personeel wisselt ervaringen uit – leert van anderen Kostenbesparing Optimale informatieuitwisseling Secretaris / ontvanger kunnen niet op collega terugvallen VVOS 25.10.2011
Randvoorwaarden Wederzijds engagement en vertrouwen Medewerkers betrekken bij uitbouw samenwerking; bottom up benadering Denken buiten de klassieke kaders Positieve sfeer creëren Vertrouwelijkheid van de OCMW-hulpverlening dient absoluut gegarandeerd te worden VVOS 25.10.2011
Knelpunten Huidig juridisch kader is afgestemd op twee afzonderlijke besturen Evaluatie van personeel van het andere bestuur Wettelijk toegewezen taken Informatieveiligheid Onduidelijkheid over de toekomst VVOS 25.10.2011