DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Doelmatigheid Elly Waterman dBvisi n.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DBvisi n Congres Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit 2010 Vier Raad van State zittingen Rijkswaterstaat Frank Elbers 9 november – uur.
Advertisements

Stille gebieden in en buiten de stad Paul de Vos.
Groepsrisico van geluid in beeld gebracht met geluideffectcontouren Elly Waterman en Henk de Kluijver 6 november 2012.
Aandachtspunten bij akoestisch onderzoek SWUNG versus Wet geluidhinder
Welkom bij Bouwrecht week 5.
Amsterdam- Amersfoort
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 En dan nu de 2e tranche Geraldine Woestenenk dBvisi n.
Informatieavond 26 september 2007
Nieuwe regels bij rijksinfra
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Grondwateronderlast Schilderskwartier Woerden
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
Zorg voor innoveren Symposium eHealth, implementeren met effect!
Info-avond 07/01/09, 1 Michel van Kesteren 7 januari 2009 Geluid en luchtkwaliteit bij ruimtelijke plannen.
Activiteitenbesluit en geluid
7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid.
Ontwikkelingen geluidbeleid
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Stilmastiek 0/8 Stil EN Duurzaam
Significante Schade bij Zuiderzeeland - 3e Praktijkdag MEPGEP - 1 februari 2007 Rens Huisman (waterschap Zuiderzeeland)
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
1 Wonen in het landelijk gebied Informatieavond, 26 april 2012.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Investeringspaden tot 2050
Varianten-studie dubbele overweg
N329 Weg van de toekomst Linda de Klein, provincie Noord-Brabant.
De rol van de gemeente bij trillingshinder langs het spoor
` dBvisi n Prismaproject 2 de tranche EU-richtlijn omgevingslawaai Deel 2: Actualiteit en ontwikkelingen 2 november :30 – 12:30 Paul Driessen /
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 2 november 2010 Resultaten project Draaiboek en script 2e tranche Elly Waterman.
Milieu-informatievoorziening 1 Prismaproject tweede tranche EU-richtlijn omgevingslawaai Paul Driessen IPO / Prov. Gelderland 15 juni 2010.
Richtwaarde geluid als nieuw afwegingskader
Deze presentatie gaat over de risico’s van lawaai en over wat werkgever en werknemer hieraan kunnen en moeten doen. De presentatie is algemeen. Gebruik.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Geluidsmaatregelen Gilze-Rijen
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
Informatieavond Gilze-Rijen 26 november Geluidsmaatregelen Gilze-Rijen Informatieavond Deelgebied 1.
Enkele proefjes….
Agenda clusteroverleg 26 november Welkom en uitleg van de procedure. 2. Informatie over het plan van Prorail voor dit cluster. 3. Gelegenheid tot.
Informatieavond Gilze-Rijen 26 november Geluidsmaatregelen Gilze-Rijen Informatieavond Deelgebied 2.
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Milieuonderzoeken PHS Meteren Boxtel
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
Bestrijding grondwateroverlast Skandia fase 2. Agenda uur Welkom uur Presentatie Aanleg drainagesysteem Skandia: Sander Graat uur Pauze.
Procedure en planning Rijkswaterstaat Waar staan we nu? 1.Startnotitie 2008/ zienswijze ingediend Richtlijnen MER Trajectnota / MER. Aug 2011/ zienswijze.
Informatieavond Spoor Hulten Gemeente Gilze en Rijen 7 juli 2015.
Wijs me de weg ! Luchtfoto, schaal en kaart. Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie.
Doelmatigheid van maatregelen Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder.
ISV3 en sanering A- lijst woningen Stand van zaken en voorgenomen aanpak Maastricht, 10 maart 2010.
1 Presentatie 18 juli 2012 Aanpak sanering geluid wegverkeer 1.Aanleiding 2.Stand van zaken 3.Aanpak 1 Inhoud presentatie.
Startbijeenkomst 1 Startbijeenkomst wegverkeerslawaai Wim van Keulen.
17 november 2011 Geluidproductieplafonds Swung-1 Carola Verbeek.
7 november 2012 Geluidonderzoek Project knooppunt Hoevelaken Stand van zaken november 2012 Arold Brand (RWS) RWS
19 januari 2011 Technische briefing Wetsvoorstel introductie Geluidproductieplafonds (Swung-1) Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Verdiepingen in het Markermeer Kennis vanuit NMIJ Thomas Vijverberg 30 Sep 2013.
Gevelisolatieonderzoek Jos van Maarschalkerweerd
BGT - gewenste situatie WRD
Inhoud: Project saneringsomvang gemeentelijke + prov. wegen
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Zwaarder – lichter – even zwaar
De gewijzigde Wet geluidhinder en transitieprojecten
Omgevingswet en geluidsanering
Sanering bij wegreconstructie Verplichtingen en kansen
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Fundamentele wijziging Wet geluidhinder
Aardgasvrije wijken: kansen en risico’s voor geluid
Actualiteiten Sanering verkeerslawaai
VvE Rivierstaete te Willemsdorp
Transcript van de presentatie:

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Doelmatigheid Elly Waterman dBvisi n

n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Inhoud Waarom doelmatigheidsafweging? Korte historie Algemeen principe Enkele details: –Groepen woningen –Weging voor geluidsniveau –Schermen tot in de hemel Voorbeeld: VROM regeling rijksinfra

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Waarom doelmatigheidsafweging? Vrijstaande woning  geen maatregelen Stedelijk gebied  volledige maatregelen Verspreide bebouwing  ??? / doelmatigheid

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Korte historie Sanering: VROM criteria (sober en doelmatig) Betuweroute: 2 woningen/100 meter  scherm Noord-Oostelijke Verbinding: veel varianten  automatisering nodig Rijkswaterstaat: uniformiteit / bestand tegen procedures / wettelijke basis voor NOMO SWUNG: doelmatigheidsafweging integraal onderdeel van nieuwe wetgeving gpps

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Algemeen principe doelmatigheidsafweging : Een redelijke verhouding tussen Geluidsreductie - baten Kosten Baten Kosten > Criterium Bijvoorbeeld: maximaal 3000 euro per dB op één woning (Rijkswaterstaat)

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 woongenot gezondheid kosten onderhoud landschap

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Voorbeeld – Scenario’s Provincie Gelderland aanleg stil asfalt als op 1 km weg ≥10 huizen, met een geluidbelasting ≥63dB op de gevel aanleg stil asfalt als op 1 km weg ≥5 huizen, met een geluidbelasting ≥63dB op de gevel + aandacht voor nabijgelegen woningen tussen 60 en 63 kosten per woning groepen woningen baten

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Groepen woningen vrijstaande woning / relatief lage geluidsbelasting geen geluidsmaatregelen

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Groepen woningen groep woningen / relatief hoge geluidsbelasting wel geluidsmaatregelen

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Hoe groepen woningen samen tellen? Vaak gebruikt: Een woning met x dB boven grenswaarde telt even zwaar als x woningen met 1 dB boven grenswaarde  decibel-woningen Voorbeeld Rijkswaterstaat criterium:

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Groepen woningen - subjectieve definitie vermijden

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Groepen woningen - subjectieve definitie vermijden 1.Geen clusters, maar maatregelen automatisch genereren (ProRail criterium)

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 ProRail schermcriterium

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Groepen woningen - subjectieve definitie vermijden 1.Geen clusters, maar maatregelen automatisch genereren (ProRail criterium) 2.Clusterdefinitie “dichttimmeren”, via bijv. zichthoeken (Rijkswaterstaat criterium)

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Rijkswaterstaat criterium 2d zichthoek maatregel over 2d overlap apart cluster via 1d

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Groepen woningen - subjectieve definitie vermijden 1.Geen clusters, maar maatregelen automatisch genereren (ProRail criterium) 2.Clusterdefinitie “dichttimmeren”, via bijv. zichthoeken (Rijkswaterstaat criterium) 3.Swung DMC cluster: “geluidsgevoelig object of verzameling bijeengelegen geluidsgevoelige objecten, gelegen binnen de zone van een weg of spoorweg, die een relevante verlaging van de geluidsbelasting vanwege een weg of spoorweg zou kunnen ondervinden van een aaneengesloten geluidbeperkende maatregel”.

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Weging geluidsbelasting Hogere geluidsbelastingen tellen zwaarder Bijv: dosis/effect relatie voor hinder meenemen Of: sprong bij een harde (gezondheids)grens  Gewogen decibelwoningen

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Voorbeelden weging woningen Rijkswaterstaat spoedwetVROM nieuwe DMC Miedema hinderweging (rechtgetrokken) Miedema hinderweging + Sprong vanwege NOMO doelstelling

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Stedelijk gebied – schermen tot in de hemel? Op te lossen door: maximum aan schermhoogte te stellen (nadeel: subjectief) grens stellen aan “verminderde meeropbrengst” niet tot de laatste dB reduceren, maar bijv. 95% alleen reductie op begane grond eisen …..

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Voorbeeld – Regeling VROM voor rijksinfra Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder Woningen krijgen budget voor geluidsreductie: “reductiepunten” Maatregelen kosten “maatregelpunten”.

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Reductiepunten

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Maatregelpunten wegdekken

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Maatregelpunten schermen

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Drie “regels” Regel 1: Maatregelpunten mogen niet hoger zijn dan reductiepunten Regel 2: Niet verder reduceren dan geldende grenswaarde Regel 3: Niet verder reduceren dan 95% van maximale effect (alle maatregelpunten besteed)

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Toepassing in actieplannen Plandrempel Groepen woningen boven plandrempel Doelmatigheidsafweging Kosten voor maatregelen

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 kosten plandrempel

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 ambitieuze plandrempel

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 ambitieuze plandrempel hogere kosten

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 ambitieuze plandrempel lichtere doelmatigheid kosten niet hoger

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Conclusie: Zowel de hoogte van de plandrempel als de doelmatigheidsagweging bepalen de maatregelen en de kosten van maatregelen in het actieplan Mogelijke optie: plandrempel kiezen en SWUNG DMC gebruiken als basis. Eventueel reductiepunten wijzigen.

dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Vragen?