HOE KOM IK ERUIT? KORT EN GOED?. INLEIDING  voorstelling  doel: kortdurend praktijkgericht  systeemtheoretisch  dialogische invalshoek  sociaal constructionistische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“In balans” met sociale netwerken
Advertisements

Visie op verplegen  .
Mediërend leren op bs. Theresia
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Harmonisch samenwerken met personeel en vrijwilligers Samen vrijwilligen! Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - Antwerpen 4 maart 2014.
Respectvolle bejegening
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Ambtsdragers avond april 2013 Samenwerken
Ja, ik communiceer naar de persoon toe (en familie) naar het korps toe en zelf soms naar de publieke opinie.
Culturele diversiteit in de kliniek
Competenties en talenten
Even voorstellen Teunis Ruiter RuiterActief. Even voorstellen Teunis Ruiter RuiterActief.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Inhoud van dit college Introductie Doelstelling van dit keuzevak
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
ICT in een dynamische context
Voorstelling 6de leerjaar
DPB Brugge Visualisering holistische mensvisie
Kracht, onafhankelijkheid en eigen regie. Het grijze gevaar.
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
loopbaanplanning / stuurmanskunst
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
Lianne Ringoir, projectmanager
Congres Appreciative Inquiry
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Autisme in de dagelijkse praktijk
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Gemeente Ede.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
‘Hoe katholiek sociaal denken zichtbaar wordt in het publieke debat’
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Marjan Hurkmans Anneke de Jong. Wat is de Wandeling Mantelzorger: verwerking intensieve periode, vergroten draagkracht, inzet ervaringsdeskundigheid.
Beschouwing – De Laatste Tips
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
gespreksvaardigheden
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Overheveling AWBZ begeleiding naar WMO Aandachtspunten geleverd door zorgaanbieders Januari 2012.
Naar de gemeenten Wmo-koffietafel HPO-netwerkdag 28 november 2011 Edwin van Schijndel.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Hoe pedagogisch handelen?
Regiobijeenkomst Friesland,Groningen en Drenthe Mieke Oosterwijk
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Een strategie aanbevelen
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Een strategie aanbevelen
Een strategie aanbevelen
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Het vragenuurtje Symposium Provinciale Raad Orde der Artsen te Antwerpen
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Een strategie aanbevelen
Transcript van de presentatie:

HOE KOM IK ERUIT? KORT EN GOED?

INLEIDING  voorstelling  doel: kortdurend praktijkgericht  systeemtheoretisch  dialogische invalshoek  sociaal constructionistische mensvisie  weloverwogen tussenkomsten tussen arts-patiënt

METHODISCHE HANDVATTEN 1°Erkenning van het probleem van patiënt als overkant  gevoel geven van in iets door iemand begrepen te worden  houding van niet weten van buitenaf  verkennen van het probleem vanuit het perspectief van de patiënt en belangrijke omstanders  afstemmen op en aansluiten bij de visie van patiënt en (mogelijke verschillen in) visies daarom heen  bestaansrecht geven door au sérieux nemen

2°Waarderende en verrijkende tussenkomsten als basis voor veranderingsgerichte begeleiding  patiënt is meer dan zijn probleem  achter het probleemverhaal speuren naar mogelijkheden, kwaliteiten, capaciteiten + deze in communicatie brengen  opmerken van inzet in al zijn variaties, ook intentionele  belang van versterkende tussenkomsten om het risico van de verandering te kunnen nemen

3° Verkennen van de gewenste verandering in de toekomst  visie op patiënt als deskundig  counteren van probleemtaal naar taal van de verandering  verplaatsing in de tijd verandering is steeds aanwezig uitzicht van verandering is een dynamisch gegeven veranderingswensen in termen van ‘behoud’ of ‘weer verder kunnen’ eerder dan oplossen of wegwerken