Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Ontwikkelingsgericht SAMEN werken
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Studiedag Maatschappelijke Noodzaak
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Beeld en Geluid museum Media park - Hilversum.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
06 december 2010 Jeugd GGZ en MPG aanpak Workshop GGZinGeest Stedelijk Congres.
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Outreachende zorg en bemoeizorg in de ggz
Psychotherapie en armoede
Psychologische hulpverlening aan ouderen: relatieproblemen
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Pilot Jeugd- en Gezinswerk de jeugdarts als specialist West midden-Limburg: inwoners.
1 Psychotherapie bij ‘moeilijke kinderen’ in residentiële settings: ja, maar?! Anne Ooms MPI Spermalie Frans Van Camp Huize Sint-Vincentius Lea Verschueren.
Voortijdig schoolverlaten
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Crossmediaal mediaconcept Kyra Dirksen Thomas van der Haar Anne Verdurmen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Opvoedrelaties A Week 3, Bijeenkomst 4.
Pedagogische theorieën
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Doorbreken cirkel van geweld! Hoe kunnen we een duurzame veilige situatie thuis creëren? Effectonderzoek naar de aanpak huiselijk geweld in de G4 Majone.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Expertmeeting zelfhulp Dr. Evelien Brouwers,
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. De nood voor Alpha © Alpha2 Alpha wijst je de weg in de professionele dienstverlening voor kinderen.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. Kinderen met problemen (o.a. pesten, aandachtstoornissen, gescheiden ouders) geraken soms los van de maatschappij.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Bevordering bekwaamheid ouders: gezinsbegeleiding.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
MEE maakt meedoen mogelijk
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Empowerment van kwetsbare jonge gezinnen door de Jeugdgezondheidszorg
CKG de kleine parachute
Pitch Functie M&G Verpleegkundige
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen Fien Pottie 1BaO A1.2

Wat? vorm van gezinstherapie bij een problematische opvoedingssituatie die nog volop in ontwikkeling is. Hierdoor richt men zich inhoudelijk op de communicatie en interactie tussen de gezinsleden. Fien Pottie 1BaO A1.2

Wat is een POS? Problematische opvoedingssituatie waarbij het een lange tijd ernstig fout loopt binnen het gezin en dit niet opgelost kan geraken zonder hulp van deskundigen Fien Pottie 1BaO A1.2

Doelgroep Gezinnen waarbij er een ernstig verstoorde communicatie is. Fien Pottie 1BaO A1.2

Werkvorm Hulpverleners volgen het gezin in, hun dagelijkse leven met een camera Na het filmen worden de beelden besproken, de hulpverlener richt zich op de communicatie tussen ouder en kind. Fien Pottie 1BaO A1.2

Werkvorm Positieve kanten belicht om communicatie te verbeteren Negatieve interactie wordt bekeken om op zoek te gaan hoe ze deze kunnen vermijden Fien Pottie 1BaO A1.2

Duur training <3maand - >1jaar Fien Pottie 1BaO A1.2

Specialisten Maria Aerts Ontwikkelde Marte Meo Werkte in een instelling met autistische kinderen => aanzet om op zoek te gaan naar een manier informatie te kunnen geven aan gezinnen die zich situeren in deze problematiek. Idee om te werken via videohometraining. Fien Pottie 1BaO A1.2

Specialisten Saskia van Rees Psycholoog en psychotherapeute Docente in Basis Watsu,maakt deel uit van het Watsu Team Nederland. Werkt vooral met mensen met een meervoudig beperking. Houdt zich bezig met Healing Dance Practitioner. Fien Pottie 1BaO A1.2

Anders specialisten Harrie C. Trevharthen P.M.A. Wels A.J. Oortwijn Watzalwick Biemans J.M. Dekker Fien Pottie 1BaO A1.2