De functie van lijn 5 en 51 Een toekomst als onderdeel van de NZ-lijn ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen ouder worden in en rondom De Bron 10 oktober 2013 Werkconferentie.
Advertisements

Multifunctionele kering Science Park Amsterdam
Je bent wijs als je van ieder mens leren wilt.
Transport en Infrastructuur
Voor- en nadelen vervoermiddelen
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
LG SOFTWARE UPDATE P990 (FOTA = Firmware Over The Air) Augustus 2011.
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
Hoe moet je het vooral NIET doen?
De verkeers-en vervoersproblematiek van Voorne-Putten
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
HOE KOMT U ER MET HET OPENBAAR VERVOER? Bereikbaarheid van verschillende bestemmingen 22 november 2012.
M55 IJmeerlijn Perspresentatie Mott MacDonald
Presentatie Vroonermeerbos
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Eindpresentatie Graansilo te Wehl
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
4. Hoezo internationalisering?
Stationsomgeving - 29 juni
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
101° MicroGourmet EXTRA CARE.
Stimuleren van Stallingsvoorzieningen door de Stadsregio Amsterdam
Positionering ProRail bij LightRail initiatieven
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
Photo Album by Leo Deel M E I tot 20 J U N I ! Mijn eerste vlieg vacantie. Merrimack, New Hampshire, USA. Landing was op vliegveld Logan, Boston.
Varianten-studie dubbele overweg
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
Ombouw Amstelveenlijn
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Relatie materieelkeuze NZ-lijn met optimalisering verstedelijkings-proces 10 maart 2006 Hoorzitting Raadscommissie VVI Boudewyn Bach;
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Rondrit van GOL naar Beter Drunen West. Overzichtskaart rondrit start.
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
Kan een werelddeel krimpen?
Thema 1: Wat is biologie? Basisstof 5: GROEI.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
Welkom bij HMS Bezoek Commissie Leefomgeving Gemeente Den Haag 3 september, 2015.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
19 januari 2011 Technische briefing Wetsvoorstel introductie Geluidproductieplafonds (Swung-1) Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Kennismaking nieuw aflegsysteem
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
WELKOM IN DE WONDERE WERELD
De brandweer als verbonden partij van de gemeente Sint Anthonis
Smart building.
Inventarisatie uitgaven 2017 en 2018
Made by : Levi, Ruben, Bram, Morris
Sterke openingen Hoofdstuk 17 (2♣) Oefenspellen 11709D D
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Plaats hier de titel van de presentatie Hoorzitting 10 maart 2006
Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd. Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd.
Mobiliteit Ondernemersavond 6 november 2018.
OV en de Zuidas 4 oktober 2018 Pieter Marijt
Inventarisatie & Rangorde (1e aanzet) Toegevoegd op vergadering
Noord-Zuidlijn en Openbaar Vervoer
WAARDMAKERS - TEAM 13 Samenstelling Team 13 * Michelle Helmig
Nieuw station ALBERT Openbare bijeenkomst Dinsdag 17 september 2019.
Transcript van de presentatie:

De functie van lijn 5 en 51 Een toekomst als onderdeel van de NZ-lijn ?

Huidige functie lijn 5 Functioneert als stadstramlijn: Korte halte afstanden Beperkte snelheid Neemt deel aan/kruist gelijksvloers met andere verkeersstromen Maakt onderdeel uit van gehele amsterdamse stadstramnet

Huidige functie lijn 51 Functioneert als light raillijn: Grotere halte afstanden Hogere rijsnelheid Volledig gescheiden van andere verkeerstromen (m.u.v. stadstram) Zoveel mogelijke ongelijkvloerse kruisingen met wegverkeer Maakt deel uit van lightrail/metronetwerk

Gezamenlijk gebruik rails in Buitenveldert en Amstelveen Heeft voornamelijk nadelen voor lijn 51: Korte halteafstand t.b.v. lijn 5 beperkt rijsnelheid Gelijkvloerse kruisingen brengen meer risico’s met zich mee en meer vertragingsfactoren. Verdere uitbouw wordt belemmerd door de lange reistijden als gevolg van de vele haltes

Verlenging noordzuidlijn via Amstelveenlijn Biedt mogelijkheden tot uitbouw van light rail/ metronnetwerk Betekent definitieve verwijdering van lijn 5 van rails in Buitenveldert en Amstelveen Lijn 51 wint, lijn 5 verliest

Aan beide functies is behoefte Buitenveldert en Amstelveen willen verbindingen en voordelen van stadstram behouden, let ook op huidige en toekomstige vervoerstromen Daarnaast is ook behoefte aan snellere en meer verbindingingen voor langere afstand binnen regio bijv.Uithoorn- Amsterdam, verbindingen naar Centrum en noord)

Voorstel: handhaaf stadstram en lightrail, maar op gescheiden rails Leg een tunnel aan t.b.v. light rail/metro(n/zlijn)van station zuid naar Amstelveen zuid ( NOOT:waar de infrastructuur bovengronds geheel gescheiden van ander verkeer kan worden gerealiseerd (A’veen zuid)is tunnel niet nodig) en voorzie Amstelveen en Buitenveldert van 2/3 ondergrondse haltes Handhaaf lijn 5 als gewone stadstramlijn in zijn huidige vorm

Voordelen Volledige scheiding: iedere lijn kan doen waar hij goed in is Betrekkelijk eenvoudige aanleg: tunnel kan onder middenberm worden geboord, hoeft niet onder gebouwen, meer aanlegruimte dan in binnenstad Beheersbare kosten Bovengrondse exploitatie kan tijdens aanleg voortgaan

Verdere toekomst Beide lijnen/ stelsels (stadstram/metro) kunnen onafhanklijk van elkaar worden ontwikkeld op basis van behoefte (meer en/of gewijzigde stadstramlijnen en verdere uitbouw van metro/lightrail (bijv naar Schiphol)