De functie van lijn 5 en 51 Een toekomst als onderdeel van de NZ-lijn ?
Huidige functie lijn 5 Functioneert als stadstramlijn: Korte halte afstanden Beperkte snelheid Neemt deel aan/kruist gelijksvloers met andere verkeersstromen Maakt onderdeel uit van gehele amsterdamse stadstramnet
Huidige functie lijn 51 Functioneert als light raillijn: Grotere halte afstanden Hogere rijsnelheid Volledig gescheiden van andere verkeerstromen (m.u.v. stadstram) Zoveel mogelijke ongelijkvloerse kruisingen met wegverkeer Maakt deel uit van lightrail/metronetwerk
Gezamenlijk gebruik rails in Buitenveldert en Amstelveen Heeft voornamelijk nadelen voor lijn 51: Korte halteafstand t.b.v. lijn 5 beperkt rijsnelheid Gelijkvloerse kruisingen brengen meer risico’s met zich mee en meer vertragingsfactoren. Verdere uitbouw wordt belemmerd door de lange reistijden als gevolg van de vele haltes
Verlenging noordzuidlijn via Amstelveenlijn Biedt mogelijkheden tot uitbouw van light rail/ metronnetwerk Betekent definitieve verwijdering van lijn 5 van rails in Buitenveldert en Amstelveen Lijn 51 wint, lijn 5 verliest
Aan beide functies is behoefte Buitenveldert en Amstelveen willen verbindingen en voordelen van stadstram behouden, let ook op huidige en toekomstige vervoerstromen Daarnaast is ook behoefte aan snellere en meer verbindingingen voor langere afstand binnen regio bijv.Uithoorn- Amsterdam, verbindingen naar Centrum en noord)
Voorstel: handhaaf stadstram en lightrail, maar op gescheiden rails Leg een tunnel aan t.b.v. light rail/metro(n/zlijn)van station zuid naar Amstelveen zuid ( NOOT:waar de infrastructuur bovengronds geheel gescheiden van ander verkeer kan worden gerealiseerd (A’veen zuid)is tunnel niet nodig) en voorzie Amstelveen en Buitenveldert van 2/3 ondergrondse haltes Handhaaf lijn 5 als gewone stadstramlijn in zijn huidige vorm
Voordelen Volledige scheiding: iedere lijn kan doen waar hij goed in is Betrekkelijk eenvoudige aanleg: tunnel kan onder middenberm worden geboord, hoeft niet onder gebouwen, meer aanlegruimte dan in binnenstad Beheersbare kosten Bovengrondse exploitatie kan tijdens aanleg voortgaan
Verdere toekomst Beide lijnen/ stelsels (stadstram/metro) kunnen onafhanklijk van elkaar worden ontwikkeld op basis van behoefte (meer en/of gewijzigde stadstramlijnen en verdere uitbouw van metro/lightrail (bijv naar Schiphol)