Welkom informatieavond “schooltijden”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Verandering Schooltijden
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster in een 5 gelijke dagen model
Informatieavond 19 november 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Informatieavond schooltijden
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Welkom informatieavond “schooltijden”
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Informatieavond andere (school)tijden
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Op weg naar Andere schooltijden
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
5 Gelijke dagen.
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
Informatieavond Mariaschool Wierden
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
5 Gelijke dagen schooljaar november 2014.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
De nieuwe school Impressie.
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

Welkom informatieavond “schooltijden” Voorlichtingsbijeenkomst ouders 13 november 2013

Agenda Inleiding & doel van deze avond Begripsverheldering Schooltijden Schooltijden – diverse modellen Vervolgtraject ‘schooltijden’ Vragen – gedachten – meningen – tips – opmerkingen………

Voorstellen Werkgroep schooltijden: Harold Jessurun – lid (o)mr – ouders Rianne Cageling – lid (p)mr – team Gé Koedijk – directie/bestuur Info/voorlichting gegeven aan de diverse geledingen (or/mr/team/bestuur).

(o.a. resultaten vragenlijst april 2013 !!) Aanleiding - 1 Nieuwe en bestaande ouders vragen naar andere schooltijden Alle Oldenzaalse basisscholen werken volgend schooljaar met “andere tijden” Signalen van steeds meer ouders (o.a. resultaten vragenlijst april 2013 !!) De dagindeling op school past niet/minder met indeling van werk en zorg

Aanleiding - 2 Meer kinderen in tussenschoolse opvang zorgt voor druk tussenschoolse opvang Groei van 2 en werkende alleenstaande ouders die participeren op de arbeidsmarkt Huidige schooltijden dateren uit 1901 Verbeteren en optimalisering van het onderwijs; op korte maar ook op de langere termijn

Doel van deze avond: Inventariseren welke vragen / gedachten / meningen er leven betreffende schooltijden en dit voorleggen aan: De school-bevoegd gezag De MR Zoeken naar draagvlak bij alle betrokken partijen.

Agenda Inleiding & doel van deze avond Begripsverheldering Schooltijden Schooltijden – diverse modellen Vervolgtraject ‘schooltijden’ Vragen – gedachten – meningen – tips – opmerkingen………

Begripsverheldering: Huidige schooltijden: 8.30-12.00 en 13.30-15.30 Wo 8.30-12.15 Groep 1 niet op di-mi Groep 1 t/m 4 niet op vr-mi Kinderen blijven over of eten thuis Kinderen onderbouw maken minder uren

Begripsverheldering: Schooltijdenwet-regeling (ingevoerd per 2006): 8 schooljaren minimaal 7520 uur Onderbouw minimaal 3520 uur Bovenbouw tenminste 3760 uur Resterende 240 uur mag verdeeld worden Huidige schooltijden dateren uit 1901; het gezin at warm tussen de middag.

Begripsverheldering: Arbeidstijdenwet: Dag max. 9 uur/Week max. 45 uur Langer werken dan 5 ½ uur – minimaal 30 minuten aaneengesloten pauze Werktijdenregeling: Afspraken over rustpauzes, aanwezigheid bij vergaderingen/lessen en voor- en nawerk Personeel MR heeft instemmingsrecht

Begripsverheldering: Ouderbetrokkenheid: Schooltijden kunnen niet gewijzigd worden zonder de ouders erbij te betrekken Oudergeleding MR heeft instemmingsrecht Voorafgaand aan vaststelling of wijziging van de schooltijden worden ouders hierover geraadpleegd

Agenda Inleiding & doel van deze avond Begripsverheldering Schooltijden Schooltijden – diverse modellen Vervolgtraject ‘schooltijden’ Vragen – gedachten – meningen – tips – opmerkingen………

Ambitie werkgroep Bij ontwikkelen van eventuele “andere tijden” staat kind centraal Gaan voor zoveel mogelijk draagvlak onder ouders en personeel Eventuele andere schooltijden moeten meer rust en regelmaat tijdens de schooldag bieden

Verschillende modellen Vijf gelijke dagen rooster Continu rooster Combinatie rooster (bioritme-model) (7 tot 7-model of integraal kindcentrum) Alleen bovenste 3 voor ons in beeld

Vijf gelijke dagen rooster ( identieke schooldagen ma t/m vr van 08.30 uur tot 14.15 uur) Karakteristieken: Geen vrije woensdag en vrijdagmiddag Korte lunchpauze met leerkrachten in de klas, geen aparte overblijfvoorziening (TSO) Eventuele BSO sluit elke dag direct aan op de lessen Leerkrachten gebruiken lange middagen voor overleg, lesvoorbereiding, bijscholing Gelijke schooltijden onder- en bovenbouw

Continu rooster (ma/di/do/vr groepen van 8.30 tot 14.15 naar school; op woensdag tot 12.15) Karakteristieken: Vier identieke schooldagen met korte pauze voor de hele school Vrije woensdagmiddag blijft voor de hele school. Geen aparte overblijfvoorziening (TSO) Leerkrachten lunchen met kinderen in de klas en gebruiken langere middagen voor…. Gelijke schooltijden voor onder- en bovenbouw

Combinatie rooster (ma t/m vr van 8.30 tot 14.00 naar school; groep 1 en 2 op wo en vr van 08.30 tot 12.30) Karakteristieken: Geen vrije woensdag en vrijdagmiddag voor groep 3-8, wel voor de “jongsten” in 1 en 2 Geen aparte overblijfvoorziening (TSO) Leerkrachten lunchen met kinderen in de klas Leerkrachten gebruiken langere middagen voor… Veel gelijke schooltijden kleuter- en rest…

De leerling Voordelen: Nadelen: Meer structuur, rust Geen lange middagpauze Per dag meestal 1 vertrouwd aanspreekpunt Kinderen zien ouders niet tussen de middag Minder deelname in drukke momenten verkeer Mogelijk meer variatie in opvang na schooltijd Gelijkheid/alle kinderen eten op school Meer vrije tijd

De ouder: Voordelen: Nadelen: Alle kinderen tegelijk naar school Na school eerder oppas nodig 1 breng en 1 haalmoment Niet samen eten ouder/opa/oma… Geen dubbele oppas meer nodig Eventueel werktijden aanpassen Geen TSO regelen Meer BSO (hogere kosten)

De leerkracht: Voordelen: Nadelen: Rust en structuur in de groep 1 voorbereidingsmoment voor de hele dag Per dag minder aanspreekmomenten Kortere pauze Pedagogische band tussen leerkracht en leerling versterkt door informele sfeer tussen de middag Nakijkwerk alleen na school Opgestarte activiteiten hoeven niet langdurig onderbroken te worden, concentratie wordt beter vastgehouden Minder tijd voor jezelf tijdens middagpauze Meer overlegtijd na schooltijd Schoolteam: minder ontmoetingsmogelijkheden tussen de middag

Agenda Inleiding & doel van deze avond Begripsverheldering Schooltijden Schooltijden – diverse modellen Vervolgtraject ‘schooltijden’ Vragen – gedachten – meningen – tips – opmerkingen………

Hoe verder..? Ouders die nog (extra) vragen hebben kunnen dit bij voorkeur melden via: dir@nutsschool-oldenzaal.nl Ouderpeiling/enquête betreffende andere schooltijden: Ook voor toekomstige ouders Enquête wordt meegeven/verzonden op 21-11 en het verzoek is om deze in te leveren tijdens praatavonden op 25-11 en 26-11

Na de ouderpeiling Communicatie van resultaten begin december en voorbereiden van voorstel Directie/Bestuur komt n.a.v. ouderpeiling en na overleg met de Werkgroep Schooltijden met voorgenomen besluit en in december stemt de MR (omr en pmr) wel of niet in. Via nieuwsbrief en website worden ouders op de hoogte gebracht.

(Geen)Instemming betekent…! Indien realiseerbaar vanaf schooljaar 2014-2015 “andere tijden” Plannen worden verder uitgewerkt door werkgroep en team Beleggen van vervolg-informatieavond voor ouders Geen instemming betekent…(voorlopig) geen andere schooltijden en directie/bestuur doet eventueel nieuw aangepast voorstel

Agenda Inleiding & doel van deze avond Begripsverheldering Schooltijden Schooltijden – diverse modellen Vervolgtraject ‘schooltijden’ Vragen – gedachten – meningen – tips – opmerkingen………

Gedachten Opmerkingen Meningen Vragen tips Jullie…..?...! Gedachten Opmerkingen Meningen Vragen tips