Agility – What’s in it for Finance Strategic Management Centre Round Table Finance Transformation Day Prof. dr. F.A. Roozen Amsterdam, 9 december 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Ervaringen in samenwerking
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
VH naar … De Veiling van Morgen
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Omschrijving zelfmanagement
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Health Balance Score Card
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Visie Mensontwikkeling WSD
1 Mis geen enkele storing Testen van netvoedingskwaliteit in back-upsystemen.
© de vries business consultancy, 2008
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Facility management en inkoop
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Les 1 M&O.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
2012 Instant Reporting / Centre for Applied Research on Economics & Management (CAREM) | pagina 1 van 7 Welkom bij de conferentie Assurance en Control.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
 1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500 (VS) een kwaliteits-
Management development lectoren HRO
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
De vraagkant van de arbeidsmarkt transparant gemaakt.
© de vries business consultancy, 2008
VNO NCW Rotterdam i.s.m Werkgevers Drechtsteden Prof.Dr.ir.Jos Vermunt Hoogleraar Distributielogistiek Universiteit van Tilburg Netwerk denken.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Are you fit for the future?
Producten & Werkprocessen
Exceptioneel leiderschap Author: Hans Business Consultancy.
Exceptioneel Business Consultancy Author: Hans Groen.
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Dossier Empowerment.
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Evenwicht in sturing.
12c. Beleidsplan Seizoen Missie 1.Festilent creëert een prettige omgeving waarin de leden zich thuis voelen en op een prettige manier hun sport.
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Business-IT Alignment
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Procesverbetering in de Zorg
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
van specialist naar generalist L&D-professional wordt Business Partner
Ondernemende Netwerken
Human Resources Accounting
Terberg Group Rolling Forecast
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Agility – What’s in it for Finance Strategic Management Centre Round Table Finance Transformation Day Prof. dr. F.A. Roozen Amsterdam, 9 december 2009

1 Strategic Management Centre Onderzoeksvragen Scoren goed presterende organisaties in een turbulente wereld, hoger op agility? Scoren hoger op de meetlat voor organizational agility presterende organisaties ook hoger op meetlat voor planning en control processen? Welk effect heeft een toename van turbulentie voor goed presterende organisaties op de gebruikte planning en control systemen?

2 Strategic Management Centre Waarin onderscheiden ‘top-quartile’ bedrijven zich

3 Strategic Management Centre Wat doen ‘top-quartile’ bedrijven anders

4 Strategic Management Centre Hoe reageren bedrijven op turbulentie – planning en rapportage processen Top: intensivering Forecasting proces Rest: intensivering Reporting proces

5 Strategic Management Centre Samenvatting uitkomsten: Agility rendeert! Top Quartile gekenmerkt door hogere score op Agility -richt zich meer op samenwerking, het vergaren van kennis en het vergroten van het lerend vermogen; -Zij vertrouwen daarbij op snelle terugkoppeling en ‘cross-training’ zodat slagvaardig te reageren is op kansen en bedreigingen; Planning en control van Top Quartile gaat uit van ‘leading indicators’, rolling forecasts, trendrapportages en relatieve prestatiemaatstaven -Trends, relatieve maatstaven en benchmarks voor het meten van de prestaties; -Rolling forecasts om voortdurend actieplannen aan te kunnen passen aan verandering in de omgeving; -Dagelijks en wekelijks te rapporteren leading indicators om tijdig bij te kunnen sturen; Toegenomen turbulentie leidt bij Top Quartile tot intensivering van het forecasting proces en relatief minder aandacht voor het rapportageproces