ICT als dynamo en hefboom Spreker Chris Kuijpers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Van Methode Naar Methodiek
Renco Bakker BPMConsult
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
ArtEZ cultuurwerkplaats Zwolle 4 december 2012.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT.
Bestuurlijke relevantie
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Information Management
Standard Business Reporting Presentatie voor Financial Systems 6 juni 2012.
MFS II Subsidie aanvraag ICCO Alliantie
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Nederlandse School voor Onderwijsmanagement
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
1 Inhoud Korte introductie Projectdirectie Leren & Werken Hoger kennisniveau Kabinetsmaatregelen i.v.m. crises Gebruik O&O fondsen.
Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
PleegoudersOnline Jarabee Naam spreker: Patrick Olde Daalhuis&
TOM keurmerk Marius Berendse.
Ontwikkeling generiek individueel zorgplan
Informele netwerken rondom kwetsbare groepen binnen jeugdzorg
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Honoursonderwijs in HBO
Groen water werkt samen
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
PROGRAMMATISCHE VERSTERKING SLIMME BUNDELING: PARTNERSHIP
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord Derde regiobijeenkomst 15 oktober 2010 Help, dement! Patiënt en mantelzorger aan het woord Auke Wiegersma.
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Architecture Not in the components The solution lies in the Architectuur “de nieuwe werkplek” “conceptuele structuur en het functionele gedrag van computer.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
STURINGSMODEL WMO LELYSTAD
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Leiderschap en innovatie Bernadette Dierckx de Casterlé Hein Wendt Marc Verschueren.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Resultaatgericht Samenwerken
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
MSPug Enquete zomer 2018 MSP User Group.
leerlijn ICT Multimedia – Bijeenkomst 1
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

ICT als dynamo en hefboom Spreker Chris Kuijpers SAMEN VERANDEREN Spreker Chris Kuijpers

Slimme Bundeling van Krachten ICT als dynamo en hefboom van verandering in een kennissamenleving 24 juni 2009

Chris Kuijpers 64, 6301, 1, 2 3, 5, 3, 1, 5/3/0 14000, 1200, 30, 3, 50, 20 c.kuijpers@hszuyd.nl

Slimme Bundeling van Krachten ICT als dynamo en hefboom van verandering in een kennissamenleving De rol van ICT Samen veranderen met ICT Blik op de horizon NB: HSZuyd voorbeelden, zelf vertalen!

Rol van ICT Het gaat niet om de ICT, ICT is maar een hulpmiddel …

Rol van ICT Substitutie Transitie Transformatie Middel Methode (Her)ontwerp Accenten: LLL, Blended Learning, UDL, … ICT-ers worden didactici; Bibliothecarissen worden docenten Q: Introductie laptops/wifi bij studenten: welk level? A: Als Substitutie ingezet, als Transitie/-formatie uitgepakt E: ICT als hefboom van verandering

Samen veranderen met ICT Benadering 1: Programma IP Pgm 1 Lijn1 Lijn2 Pgm ICT Infra Bedrijfsproc ICTO Proj1 Proj2 … Architectuur Pgm 3 Kenmerken: Strategie-tactiek-operatie keten Doel/resultaat-gericht Context binnen structuur

Samen veranderen met ICT Benadering 2: tender Al dan niet zelf ingelegde subsidie Thema(’s) Meer partijen eis Eigen bijdrage eis Kenmerk:

Samen veranderen met ICT Benadering 3: Communities of Practice / Resultaatgerichte Netwerken Kenmerken: Professionals/kenniswerkers aan zet Lerend innoveren, innoverend leren ‘open space’ (maar wel resultaatgericht) Body of knowledge / disseminatie-geörienteerd

Samen veranderen met ICT Benadering 4: ‘stiekem’ Bijv: laptopintroductie, IHOL, onderwijscampus PL, ERP-systeem Keuze benadering 1,2,3,4,…..: Situationeel, timing

Blik op de horizon Horizon-rapport: www.nmc.org/pdf/2009-Horizon-Report.pdf <1jr: mobiele telefoons, cloud computing 2-3jr: geo-everything, personal web 4-5jr: semantic-aware objects, smart objects http://www.ted.com/index.php/talks/pattie_maes_demos_the_sixth_sense.html

Programma Openingswoord Peter van Eijk, klantgestuurde (digitale) bibliotheek Chris Kuijpers, ICT als dynamo en hefboom van verandering in een kennissamenleving Hans Bosch, Bestuurlijke relevantie bibliotheken en onderwijs Fred Geelen, inhoudelijke vernieuwing Slotwoord