ICT als dynamo en hefboom Spreker Chris Kuijpers SAMEN VERANDEREN Spreker Chris Kuijpers
Slimme Bundeling van Krachten ICT als dynamo en hefboom van verandering in een kennissamenleving 24 juni 2009
Chris Kuijpers 64, 6301, 1, 2 3, 5, 3, 1, 5/3/0 14000, 1200, 30, 3, 50, 20 c.kuijpers@hszuyd.nl
Slimme Bundeling van Krachten ICT als dynamo en hefboom van verandering in een kennissamenleving De rol van ICT Samen veranderen met ICT Blik op de horizon NB: HSZuyd voorbeelden, zelf vertalen!
Rol van ICT Het gaat niet om de ICT, ICT is maar een hulpmiddel …
Rol van ICT Substitutie Transitie Transformatie Middel Methode (Her)ontwerp Accenten: LLL, Blended Learning, UDL, … ICT-ers worden didactici; Bibliothecarissen worden docenten Q: Introductie laptops/wifi bij studenten: welk level? A: Als Substitutie ingezet, als Transitie/-formatie uitgepakt E: ICT als hefboom van verandering
Samen veranderen met ICT Benadering 1: Programma IP Pgm 1 Lijn1 Lijn2 Pgm ICT Infra Bedrijfsproc ICTO Proj1 Proj2 … Architectuur Pgm 3 Kenmerken: Strategie-tactiek-operatie keten Doel/resultaat-gericht Context binnen structuur
Samen veranderen met ICT Benadering 2: tender Al dan niet zelf ingelegde subsidie Thema(’s) Meer partijen eis Eigen bijdrage eis Kenmerk:
Samen veranderen met ICT Benadering 3: Communities of Practice / Resultaatgerichte Netwerken Kenmerken: Professionals/kenniswerkers aan zet Lerend innoveren, innoverend leren ‘open space’ (maar wel resultaatgericht) Body of knowledge / disseminatie-geörienteerd
Samen veranderen met ICT Benadering 4: ‘stiekem’ Bijv: laptopintroductie, IHOL, onderwijscampus PL, ERP-systeem Keuze benadering 1,2,3,4,…..: Situationeel, timing
Blik op de horizon Horizon-rapport: www.nmc.org/pdf/2009-Horizon-Report.pdf <1jr: mobiele telefoons, cloud computing 2-3jr: geo-everything, personal web 4-5jr: semantic-aware objects, smart objects http://www.ted.com/index.php/talks/pattie_maes_demos_the_sixth_sense.html
Programma Openingswoord Peter van Eijk, klantgestuurde (digitale) bibliotheek Chris Kuijpers, ICT als dynamo en hefboom van verandering in een kennissamenleving Hans Bosch, Bestuurlijke relevantie bibliotheken en onderwijs Fred Geelen, inhoudelijke vernieuwing Slotwoord