Leren: wat houdt ons soms tegen...?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Sollicitatiegesprek.
Academie voor Management
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
HGW en gesprekken met leerlingen
De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot.
Een startersgids voor innovatie
Hogescholen in Dialoog
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Oplossingsgericht coachen
Het is spannend en dat mag
Een lessenserie van drie lessen
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Ontwikkeling Gouden Standaard
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Communicatie met ouders
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Burgerinitiatieven.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Heidi van der Panne-Dirks
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Duurzaamheid in Gennep
Het loopbaangesprek.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Nee Zeggen!.
Visie en strategie Les 4: strategie.
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Trage vragen op organisatieniveau:
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Leren: wat houdt ons soms tegen...? En wat werkt...? Saskia Tjepkema, Heike Wabbels, Suzanne Verdonschot

Doel van de workshop Wat houdt mensen, teams en organisaties tegen om te leren in het werk… …en hoe kun je dat doorbreken?

Welkom! Korte verkenning leerblokkades Op zoek naar eigen voorbeelden Plan maken om blokkade aan te pakken Vooral: zelf aan de slag ! - met je handouts - met elkaar

Leren van ervaring + Overtuigingen & doelen Gedrag Gevolgen -

+ - Leren van ervaring Overtuigingen & doelen Gedrag Gevolgen Verbeterend leren -

+ - Leren van ervaring Overtuigingen & doelen Gedrag Gevolgen Verbeterend leren - Vernieuwend leren

Leerblokkades (1) Individueel (2) Team (3) Organisatie

(1) Leerblokkades individu Overtuigingen, zoals: ‘Ik kan het niet’ ‘Ik wil / durf het niet’ ‘Er is geen ruimte voor’ Aanpak, bijvoorbeeld: Niet reflecteren Of juist: niets uitproberen

Wat werkt bij individuen? Erken en onderzoek de overtuigingen Bied concrete support bij leerstappen, zoals: Leer van successen Zoek een voorbeeld of leerpartner Stel uitdagende doelen. Wat wil je bereiken? Wat maakt dat belangrijk voor je?

(2) Leerblokkades: teams Denken in termen van ‘de organisatie’ of ‘het team’ in plaats van ‘mensen’. Een algemeen doel stellen. Dat verwoordt heel netjes waarvoor je bij elkaar zit. Maar het boort geen energie aan.

Wat werkt bij teams? Help elkaar drijfveren op te sporen: Bevraag elkaar Verbind belangen aan elkaar: Benoem elkaars bijdrage Creëer een andere setting Werk samen aan een product

(3) Leerblokkades organisatie Structuur, denk aan: Eilandjes: niemand ziet meer het hele proces Sterke splitsing van ‘denken’ en ‘doen’ Cultuur & communicatie, zoals: (Te) actiegericht ‘Gezapig’ Niet leren van ‘fouten’ Geen gesprek tussen de lagen

Wat werkt bij organisaties? Werk niet aan ‘de lerende organisatie’: kies een focuspunt. Onderzoek samen: Waarom moeten we eigenlijk leren? Waar zit onze blokkade? Hoe zouden we het wel willen? Waar lukt(e) ons dat al?

Probeer niet aan een roze olifant te denken…

Stap 1: Ga in gesprek met je buurman/ buurvrouw… Waar zit bij jou het kapotte lampje ? Welke leerblokkade(s) herken je ? Individu ? Team ? Organisatie ?

Stap 2: Bespreek aan tafel: waar werkte het wel ?? Een gesprek in 3-tallen over: + Overtuigingen & doelen Gedrag Gevolgen -

Één ‘draai’ maakt alles anders...!

Stap 3: Ontwerp je eigen experiment Kies een situatie. Wat wordt anders? Bedenk iets kleins. Wat heb je nodig?

Van blokkade tot experiment Overtuigingen & doelen Gedrag Gevolgen + -

Van blokkade tot experiment

Bedankt! Vr gen? Meer lezen over leerblokkades en leren stimuleren? Kessels & Smit, The Learning Company www.kessels-smit.nl