Leren: wat houdt ons soms tegen...? En wat werkt...? Saskia Tjepkema, Heike Wabbels, Suzanne Verdonschot
Doel van de workshop Wat houdt mensen, teams en organisaties tegen om te leren in het werk… …en hoe kun je dat doorbreken?
Welkom! Korte verkenning leerblokkades Op zoek naar eigen voorbeelden Plan maken om blokkade aan te pakken Vooral: zelf aan de slag ! - met je handouts - met elkaar
Leren van ervaring + Overtuigingen & doelen Gedrag Gevolgen -
+ - Leren van ervaring Overtuigingen & doelen Gedrag Gevolgen Verbeterend leren -
+ - Leren van ervaring Overtuigingen & doelen Gedrag Gevolgen Verbeterend leren - Vernieuwend leren
Leerblokkades (1) Individueel (2) Team (3) Organisatie
(1) Leerblokkades individu Overtuigingen, zoals: ‘Ik kan het niet’ ‘Ik wil / durf het niet’ ‘Er is geen ruimte voor’ Aanpak, bijvoorbeeld: Niet reflecteren Of juist: niets uitproberen
Wat werkt bij individuen? Erken en onderzoek de overtuigingen Bied concrete support bij leerstappen, zoals: Leer van successen Zoek een voorbeeld of leerpartner Stel uitdagende doelen. Wat wil je bereiken? Wat maakt dat belangrijk voor je?
(2) Leerblokkades: teams Denken in termen van ‘de organisatie’ of ‘het team’ in plaats van ‘mensen’. Een algemeen doel stellen. Dat verwoordt heel netjes waarvoor je bij elkaar zit. Maar het boort geen energie aan.
Wat werkt bij teams? Help elkaar drijfveren op te sporen: Bevraag elkaar Verbind belangen aan elkaar: Benoem elkaars bijdrage Creëer een andere setting Werk samen aan een product
(3) Leerblokkades organisatie Structuur, denk aan: Eilandjes: niemand ziet meer het hele proces Sterke splitsing van ‘denken’ en ‘doen’ Cultuur & communicatie, zoals: (Te) actiegericht ‘Gezapig’ Niet leren van ‘fouten’ Geen gesprek tussen de lagen
Wat werkt bij organisaties? Werk niet aan ‘de lerende organisatie’: kies een focuspunt. Onderzoek samen: Waarom moeten we eigenlijk leren? Waar zit onze blokkade? Hoe zouden we het wel willen? Waar lukt(e) ons dat al?
Probeer niet aan een roze olifant te denken…
Stap 1: Ga in gesprek met je buurman/ buurvrouw… Waar zit bij jou het kapotte lampje ? Welke leerblokkade(s) herken je ? Individu ? Team ? Organisatie ?
Stap 2: Bespreek aan tafel: waar werkte het wel ?? Een gesprek in 3-tallen over: + Overtuigingen & doelen Gedrag Gevolgen -
Één ‘draai’ maakt alles anders...!
Stap 3: Ontwerp je eigen experiment Kies een situatie. Wat wordt anders? Bedenk iets kleins. Wat heb je nodig?
Van blokkade tot experiment Overtuigingen & doelen Gedrag Gevolgen + -
Van blokkade tot experiment
Bedankt! Vr gen? Meer lezen over leerblokkades en leren stimuleren? Kessels & Smit, The Learning Company www.kessels-smit.nl