NLT modules en excellentiebevordering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Hersenen en cognitie NIBI Conferentie 2014
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
Eindwerk zesde jaar.
Methodepresentatie Pincode 5e editie
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
BattleBots The school battle.
Sanne Tromp Ton van der Valk
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Het (nieuwe) betavak NLT
Symposium Differentiatie
Beoordelen met behulp van rubrics
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Hands On: leren binnen handbereik
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Morfologie G41 Plantenfysiologie.
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006 Ton van der Valk Junior College Utrecht
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Pré-NLT-module 3D-printen
Woudschoten Natuurkunde 17 december 2011
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Eén portie sprinkhaan, graag!
8 februari 2018.
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Oranje Nassau College Zoetermeer
Open Middag U-Talent Academie 20 april 2018
Product van TU Delft, SEC

Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

NLT modules en excellentiebevordering Andrea van Bruggen- van der Lugt ontwikkelaar scheikunde Robert Tatsis ontwikkelaar biologie Junior College Utrecht (JCU) 6 februari 2014

Overzicht van de workshop Theorie: Voorbeelden van excellentieopdrachten gemaakt met materiaal van nlt modules 2. Zelf: Opstellen van kenmerken van de excellentieopdrachten 3. Theorie: Kenmerken van een excellentieopdracht volgens het JCU 4. Zelf: Ontwerpen van een excellentieopdracht vanuit een NLT module

Overzicht van de workshop Theorie: Voorbeelden van excellentieopdrachten gemaakt met materiaal van nlt modules 2. Zelf: Opstellen van kenmerken van de excellentieopdrachten 3. Theorie: Kenmerken van een excellentieopdracht volgens het JCU 4. Zelf: Ontwerpen van een excellentieopdracht vanuit een NLT module

Excellentie opdrachten maken met behulp van nlt modules www.betadifferentiatie.nl

Blz 38 – 45 (versie 1.0) Blz 5 t/m 13 (versie 3.2)

Blz 8

Blz 8

Blz 9, 13, 45,

Blz 13, hoofdstuk 6

Overzicht van de workshop Theorie: Voorbeelden van excellentieopdrachten gemaakt met materiaal van nlt modules 2. Zelf: Opstellen van kenmerken van de excellentieopdrachten 3. Theorie: Kenmerken van een excellentieopdracht volgens het JCU 4. Zelf: Ontwerpen van een excellentieopdracht vanuit een NLT module

Overzicht van de workshop Theorie: Voorbeelden van excellentieopdrachten gemaakt met materiaal van nlt modules 2. Zelf: Opstellen van kenmerken van de excellentieopdrachten 3. Theorie: Kenmerken van een excellentieopdracht volgens het JCU 4. Zelf: Ontwerpen van een excellentieopdracht vanuit een NLT module

Kenmerken van een geschikte ‘talent’ opdracht

Eisen aan een goede ‘talent’-opdracht Aansprekend, aansluitend bij leerbehoeften Uitdagend, uitnodigend tot ‘academische competenties’ Open, flexibel, nodigt uit tot: eigen inbreng van leerlingen uitzoeken, puzzelen zelfstandig werken Overleg met mede-leerlingen (groepswerk) Docent begeleidt proces, maar ‘doceert’ niet Werkt toe naar een ‘tastbaar’ eindproduct, vanwege: Feedback geven (‘beoordelen’) (werkt belonend) Trots (aan ouders laten zien) Zichtbaar maken van je ‘talent’programma

Academische vaardigheden Onderzoek doen Kennis verwerven Communicatieve vaardigheden Persoonlijke ontwikkeling Houding Vaardigheden Kennis - Houding - uitdiepen, doorzetten, efficient werken - verantwoordelijkheid nemen, leiderschap - uitwisselen - Vaardigheden - onderzoekende houding - wetenschappelijke ondersteuning zoeken - resultaten presenteren - Kennis - vakgebied, methoden, gebruiken van onderzoek Stencil uitdelen van academische vaardigheden (JCU) ?

Keuzemogelijkheden Laat leerlingen kiezen tussen opdrachten Keuzeopdrachten binnen een vak Keuze tussen vakken NLT: kiezen tussen verschillende modules Keuzemogelijkheden binnen een opdracht, bijv. ‘expert-methode’ Eigen (deel)vraag formuleren en beantwoorden Geef ook mogelijkheden om moeilijke stof te herhalen (maar niet meer van hetzelfde!) Keuze binnen een opdracht – taken verdelen binnen een opdracht

Indeling van de opdracht Stel omvang vast (bijv. 5 slu) In grote lijnen bestaat de opdracht uit vier delen: Orientatie op het onderwerp Benodigde vakkennis vergaren Verdieping Product maken en presenteren

1. Oriëntatie op het onderwerp Inleidende tekst (+ illustratie) Korte tekst op grond waarvan leerlingen de opdracht kunnen kiezen, zie bijv. www.betadifferentiatie.nl Aanvullende informatie, bijv. Omvang Aard van de opdracht, Benodigde voorkennis Verdere informatie over onderwerp

2. Benodigde vakkennis vergaren Voorkennis opfrissen via vragen of opgaven ll kan naar behoefte doen of overslaan Vereiste nieuwe kennis vergaren actief zoeken naar kennis verwerking ll kan korter of langer over dit deel doen

3. Verdieping Open deel, onderzoeksachtig Suggesties voor verdieping, bijv. Onderzoeksvragen Ontwerp Bronnen Variabel in omvang Veel tijd nodig voor ‘kennis’ vergaren?, dan weinig tijd voor verdieping

4. Product en presentatie Afronding door ‘product’ van verdieping Te weinig verdieping kunnen doen? Maak presentatie over ‘vergaarde kennis’(bijv. concept map, uitgewerkt vraagstuk) Presentatie aan ‘leergemeenschap’(docent + medeleerlingen.) Poster Ppt Ontwerp Organiseer ‘peer feedback geven’

Overzicht van de workshop Theorie: Voorbeelden van excellentieopdrachten gemaakt met materiaal van nlt modules 2. Zelf: Opstellen van kenmerken van de excellentieopdrachten 3. Theorie: Kenmerken van een excellentieopdracht volgens het JCU 4. Zelf: Ontwerpen van een excellentieopdracht vanuit een NLT module

Excellentie en differentiatie Ton van der Valk JCU – School aan Zet April 2014