MKBA Fiets Kees van Ommeren 1 – Introductie 2 – Achtergronden MKBA (Fiets) 3 – Financiering fietsprojecten mbv MKBA
Maatschappelijke kosten- batenanalyse Integrale afweging van verschillende effecten
MKBA is ook: Aandacht voor de verdeling van kosten en baten Vergelijken van projectalternatieven In kaart brengen van onzekerheden en risico’s
- Ondersteunt besluitvorming - Verplicht bij veel rijksprojecten - Steeds bredere toepassingen
Fietsen is gezond, goedkoop en milieuvriendelijk Gestructureerde economische afwegingsmethodes voor fietsmaatregelen worden nog nauwelijks ingezet
MKBA-methodiek zinvol voor fietsmaatregelen?
Toegepast in concrete cases: 1. Per kilometer 2. Fietsbrug Utrecht 3. Fietsparkeren bij station
Verdere ontwikkeling in nieuwe cases: 1. Snelfietsroute Cuijk – Mook – Nijmegen 2. Interactieve webtool 3. Buitenlandse interesse
MKBA als hulpmiddel bij financieringsvraagstukken
Baathebbers = potentiële financierders
Maatschappelijke effecten modal shift per kilometer (zeer stedelijke omgeving, binnen bebouwde kom)
Bereikbaarheid Financierder weginfrastructuur
Subsidies Concessieverlener OV
Arbeidsproductiviteit Werkgevers
Gezondheid Zorgverzekeraars
Barrières: - ‘Weeffouten’ openbaar bestuur (gemeenten/provincie/Rijk) - Kennislacune werkgevers - Prisoners’ dilemma verzekeraars
Investeren in fiets al snel maatschappelijk rendabel Inzicht wordt steeds groter
Contact: