1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht verdwenen. de groeiende korst van gewichtigdoenerige figuren die onze bedrijven, scholen en andere organisaties nutteloos belast, de nieuwe nomenklatoera (Geert Mak). “Professionals moet weer voluit de kans gegeven worden hun persoon te verbinden met het vak en vakdeskundigheid, zodat ze ‘naar eer en geweten’ kunnen werken. Publicatie:”Beroepszeer”
2 EXTERNE STURING TOEPASSEN VAN VOORGESCHREVEN KENNIS EN VAARDIGHEDEN EIGEN OPVATTINGEN OVER GOED ONDERWIJS MINDER BELANGRIJK DE-PROFESSIO- NALISERING VERZWAKKING INTRINSIEKE MOTIVATIE DEPROFESSIONALISERING (R. Vandenberghe)
3 DEPROFESSIONALISERING “Ik heb de indruk dat als je papierwerk maar in orde is, je een goede leerkracht bent. Bij het begeleiden van een leerarm kind moet ik dat toch niet op papier zetten. Die stappen zitten in mijn hoofd en daarmee kan ik onmiddellijk aan de slag”. Een lerares basisonderwijs (in Ballet en Kelchtermans, 2007, in druk)
4 KENNISBASIS VAN DE PROFESSIONAL: Een door onderzoek verkregen geheel van overdraagbare theoretische kennis en daarop gebaseerde methodische vaardigheden
5 "We kunnen een voorbeeld nemen aan de gezondheidszorg. Daar komen medicijnen pas op de markt als de werkzaamheid wetenschappelijk is aangetoond. Het onderwijs kan daar van leren..." (F. van Wieringen, voorzitter) (Onderwijsraad, 2006)
6 “Ik vind het belangrijker dat de kinderen begrijpen wat ik geef (…) De bedoeling is toch wel dat we ze iets bijbrengen. En niet dat we zomaar alles inlepelen en de kinderen maar moeten slikken” Een lerares basisonderwijs (in Ballet en Kelchtermans, 2007, in druk)
7 ONDERWIJS WORDT IN DE KLAS GEMAAKT
8 PRAKTIJKKENNIS: Het vermogen om in concrete situaties te onderkennen wat goed is voor een leerling en door een adequaat gebruik van ervaring, van vaardigheden, van meer theoretische kennis en van voorgeschreven regels, dit zoveel als mogelijk te realiseren.
9 Geheel van opvattingen, kennis en waarden Opgebouwd op basis van persoonlijke en professionele ervaringen Vaak impliciet Geeft sturing aan het handelen PRAKTIJKKENNIS LEER- EN ACTIETHEORIE
10 HET GESPREK ONDER PROFESSIONALS W ILLEN W ETEN W ERKEN
11 PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP EEN GEMEENSCHAP VAN VOORTDUREND ONDERZOEK EN VERBETERING
12 DE LERAREN OP DE STAGESCHOOL
13 DE LERAREN OP DE PABO
14 ‘ A little less conversation, a little more action ’ - Elvis Presley Op dinsdag 25 februari presenteerde de commissie 'Belgen doen het beter' het rapport 'Een kwestie van uitvoering'. De commissie (…) maakt zich ernstige zorgen over het wanpresteren van de Nederlandse overheid.