1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
een didactiek voor opleiden op school
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Schoolpartnerschappen in Europa
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
De waarde van cultuureducatie
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Wat weten clienten en hun familie Wat weten professionals
Workshop Relationele en seksuele vorming
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Sociale media op school
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatieavond schooltijden
Het opleidingsprofiel:
Het werken met portfolio
Ervaringen Implementatie in Nederland
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Heeft u het vermogen om met uw vermogen om te kunnen gaan? Jaap Koelewijn Mei/juni 2014.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Activeren van voorkennis
Handelingsplannen.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Onze doelen en visie in beeld
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Opgroeien in de stad les 3
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Werkplekleren in lerarenopleiding
Als je nog geen idee hebt …
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
De Betekeniseconomie in de klas
De juiste route naar het juiste doel
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht verdwenen. de groeiende korst van gewichtigdoenerige figuren die onze bedrijven, scholen en andere organisaties nutteloos belast, de nieuwe nomenklatoera (Geert Mak). “Professionals moet weer voluit de kans gegeven worden hun persoon te verbinden met het vak en vakdeskundigheid, zodat ze ‘naar eer en geweten’ kunnen werken. Publicatie:”Beroepszeer”

2 EXTERNE STURING TOEPASSEN VAN VOORGESCHREVEN KENNIS EN VAARDIGHEDEN EIGEN OPVATTINGEN OVER GOED ONDERWIJS MINDER BELANGRIJK DE-PROFESSIO- NALISERING VERZWAKKING INTRINSIEKE MOTIVATIE DEPROFESSIONALISERING (R. Vandenberghe)

3 DEPROFESSIONALISERING “Ik heb de indruk dat als je papierwerk maar in orde is, je een goede leerkracht bent. Bij het begeleiden van een leerarm kind moet ik dat toch niet op papier zetten. Die stappen zitten in mijn hoofd en daarmee kan ik onmiddellijk aan de slag”. Een lerares basisonderwijs (in Ballet en Kelchtermans, 2007, in druk)

4 KENNISBASIS VAN DE PROFESSIONAL: Een door onderzoek verkregen geheel van overdraagbare theoretische kennis en daarop gebaseerde methodische vaardigheden

5 "We kunnen een voorbeeld nemen aan de gezondheidszorg. Daar komen medicijnen pas op de markt als de werkzaamheid wetenschappelijk is aangetoond. Het onderwijs kan daar van leren..." (F. van Wieringen, voorzitter) (Onderwijsraad, 2006)

6 “Ik vind het belangrijker dat de kinderen begrijpen wat ik geef (…) De bedoeling is toch wel dat we ze iets bijbrengen. En niet dat we zomaar alles inlepelen en de kinderen maar moeten slikken” Een lerares basisonderwijs (in Ballet en Kelchtermans, 2007, in druk)

7 ONDERWIJS WORDT IN DE KLAS GEMAAKT

8 PRAKTIJKKENNIS: Het vermogen om in concrete situaties te onderkennen wat goed is voor een leerling en door een adequaat gebruik van ervaring, van vaardigheden, van meer theoretische kennis en van voorgeschreven regels, dit zoveel als mogelijk te realiseren.

9 Geheel van opvattingen, kennis en waarden Opgebouwd op basis van persoonlijke en professionele ervaringen Vaak impliciet Geeft sturing aan het handelen PRAKTIJKKENNIS LEER- EN ACTIETHEORIE

10 HET GESPREK ONDER PROFESSIONALS W ILLEN W ETEN W ERKEN

11 PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP EEN GEMEENSCHAP VAN VOORTDUREND ONDERZOEK EN VERBETERING

12 DE LERAREN OP DE STAGESCHOOL

13 DE LERAREN OP DE PABO

14 ‘ A little less conversation, a little more action ’ - Elvis Presley Op dinsdag 25 februari presenteerde de commissie 'Belgen doen het beter' het rapport 'Een kwestie van uitvoering'. De commissie (…) maakt zich ernstige zorgen over het wanpresteren van de Nederlandse overheid.