Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie www.nieuwegen.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maken van een sollicitatiebrief.
Advertisements

Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
JOUW RELIGIE HEEFT GEEN ENKEL BELANG
Dr. Wilbert Linnemans Human Sense Consultation
Samen toch apart Stap voor stap
Waarom ben ik hier op aarde?
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Kindermoment.
Technieken 3: de-escaleren
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Omdat je voor mij heel belangrijk bent…
Hallo! De dia’s die volgen zijn gemaakt als advertentie-campagne door een kerk in Singapore. Vertaling: GKv Pijnacker-Nootdorp /
HGW en gesprekken met leerlingen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Muziek : Bert Kaempfert Morgen
Programma Elkaar werkelijk verstaan. Gelovigen in gesprek Programma INLOOP 9.45 uurInloop met koffie en thee Locatie: horecagelegenheid, ingang van het.
Woord van Leven April 2014.
GROEIEN IN GELOOF GROEIEN IN GEMEENSCHAP GROEIEN ALS PERSOON
Hogescholen in Dialoog
Maak een werkstuk over de jou toegewezen persoon …
Even de tijd nemen... om verder te kijken dan wat te zien is...
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Tijdens de les « goede manieren » vroeg de lerares aan de leerlingen :
Iedereen coach naar Jef Clement.
Woord van Leven Februari
Welkom op onze thema-avond
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Eigenaardig hoe dit uitkomt.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
7 februari e cursusavond Ben jij er zelf klaar voor?
Samen toch apart Stap voor stap
Het is heel apart hoe dit uitkomt.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
CanDo Coaching.
Voordia: Presentatie bij de wetskaart Deze voordia met info en suggesties is geen onderdeel van de ppt. Twee presentaties bij de 10 geboden: alleen afbeeldingen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
1e gebod Ben ik echt de belangrijkste voor jou, elke dag van je leven?
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 23 HC Franeker 3 oktober 2010 Thema: Wanneer ben je blij met jezelf?
Woord van Leven Juli 2014.
Jij, God en je kind.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Als Jezus je leven binnenkomt, verandert alles
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Thema: Thuis of tehuis? Bejaardenzorg.
MOEILIJKE / LASTIGE GESPREKKEN Beter voorkomen dan genezen!
Informatiebijeenkomst [plaats]. Opening Leviticus Iemand die als vreemdeling in jullie land verblijft, mag je niet onderdrukken. 34 Behandel vreemdelingen.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Eigenaardig hoe dit uitkomt. Zelfs als je niet religieus bent, zou je dit moeten lezen …
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Transcript van de presentatie:

Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie Interactief ochtendprogramma * Samen doen * Wederzijds verrijkend * Praktische handreikingen Doel: aandacht voor dialoogvaardigheden * Basishouding, spelregels * De kracht van taal * Betekenis van de inhoud

Focus Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Mijn verhaal … jouw verhaal! * Niet vanzelfsprekend, niet gemakkelijk * Hoe vertel je dat verhaal? (vanmorgen) * Wat vertel je in dat verhaal? (vanmiddag) Religieus verhaal als bijzonder verhaal * Waarheid * Wezenlijk * Niet lichtzinnig Religieus verhaal als bindend verhaal * Transcendent: God, Allah, Jahweh, Hogere * Overstijgt verschillen: gemeenschap, delen

Mijn verhaal Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Versie 1 “Mijn naam is Mijke Jetten. Ik ben onderzoeker aan de RU Nijmegen, met als expertise interreligieuze communicatie. Ik onderzoek de effecten van communicatie tussen christenen en moslims. Wat leren zij, wanneer ze gezamenlijk een interreligieuze activiteit doen? Nemen positieve gevoelens toe en vooroordelen af?” Wat valt je op aan dit verhaal? Wat zou je reactie op mijn verhaal zijn? Feiten… Onpersoonlijk… Niet-religieus… ‘Mijn verhaal’?

Mijn verhaal Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Versie 2 “Mijn naam is Mijke Jetten. Mijn ouders vonden religie minder belangrijk. Ik ben dus niet-religieus opgevoed. Door mijn studie ben ik in aanraking gekomen met religie. Ik lees over religie, en bezoek heilige gebouwen. Solidariteit en gemeenschap speelt in Thora, Bijbel en Koran een belangrijke rol. Dat geef ik mijn zoontje mee in zijn opvoeding.” Wat valt je op aan dit verhaal? Wat zou je reactie op mijn verhaal zijn? Feiten… Onpersoonlijk… Collectief… ‘Controleerbaar verhaal’?

Mijn verhaal Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Versie 3 “Mijn naam is Mijke Jetten. Ik vind het jammer dat mijn ouders mij niet-religieus hebben opgevoed. Het maakt mij blij wanneer ik over religie lees of in een religieus gebouw ben. Ik voel me dan zo klein. Wat mij zo aanspreekt aan religie is de solidariteit en de gemeenschap. Ik wil dat zo graag aan mijn zoontje meegeven.” Wat valt je op aan dit verhaal? Wat zou je reactie op mijn verhaal zijn? Onthullingen… Niet controleerbaar… Niet goed of fout… ‘Persoonlijk verhaal’?

Jouw verhaal Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Diversiteit aan reacties Doorvragen… Zelf voorstellen… Verduidelijking vragen… Negeren… ‘Ik’ en ‘ander’ bepalen verloop gesprek Oefening: jullie verhaal (met terugkoppeling) * Wie ben ‘jij’? * Wie is de ‘ander’ voor jou? * Herkenning? Verschil? Binding? Raakvlak?

Dialogische communicatie Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Interreligieuze communicatie noodzakelijkerwijs dialogisch Ik & Ander Perspectiefwisseling Wederkerigheid Andersheid Openheid Mate van andersheid Vasthouden aan andersheid

Basishouding 1 Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Eerste kennismaking * Vertrouwen * Veiligheid Oefening: basishouding / spelregels ter omgang met andersheid

Basishouding 2 Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten

Basishouding 3 Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Vertrouwen Veiligheid Er mogen zijn Luisteren Diversiteit Gelijkwaardigheid Nieuwsgierigheid Nederigheid Voor uzelf spreken Perspectiefwisseling Toon fatsoen Respect

De kracht van taal 1 Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Vanuit het ‘ik” Onthulling De spreker maakt zijn eigen ervaringen bekend, zoals persoonlijke gedachten, gevoelens, wensen etc. Feitelijke bewering De spreker doet controleerbare uitspraken. Vanuit de “ander” Open vraag De spreker ontlokt een reactie omdat informatie over de ervaring van de ander ontbreekt. Reflectie De spreker herformuleert de ervaring van de ander.

De kracht van taal 2 Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Oefening: voorbeelden Oefening: functie in praktijk Oefening: centraal interview + observanten Oefening: zelf met je buurvrouw (+ observanten)

De kracht van taal 3 Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten

Vragen Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten