Ervaringen Implementatie in Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
situationeel leiderschap
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
….een korte presentatie
Leerlingenzorg De Telgenkamp
HGW en gesprekken met leerlingen
werken met zorg werk maken van zorg
Hogescholen in Dialoog
Multi Disciplinair Overleg op school
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Au choc des idées, jaillit la lumière!
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
Handelingsgericht werken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Betrokkenheid op de werkvloer
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
VADEMECUM ZORG Henk De Reviere.
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Workshop ‘visieversneller’
Cursus Handelingsgericht Werken
competentieontwikkeling
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Week van de intern begeleider
Handelingsgericht werken
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
West – Fries Arrangeren
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Doubleren.
Doubleren.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Ervaringen Implementatie in Nederland Per uitgangspunt: wat werkt en wat is moeilijk? In het algemeen: succesfactoren?

1. Onderwijsbehoeften Omslag: van wat kind heeft of is  wat het nodig heeft Benutten kennis leerkracht, leerling, ouders, zoco, ZT, CLB en andere deskundigen Van onbewust bekwaam  bewust bekwaam Uitbouwen wat werkt: perspectief Zoeken van school op maat: wat heeft kind nodig en wat kan school A of B wel/niet bieden?

2. Wisselwerking Dit kind in deze groep bij deze leerkracht in deze school van deze ouders: moeilijk en wat sterk? Betere analyse: Praten over en observeren wisselwerking: wat is goed afgestemd en wat kan beter? Moeilijk: observeren voor coaching (niet voor beoordeling): samen voorbereiden en constructief nabespreken

3. Ondersteuningsbehoeften Wat heeft leerkracht nodig om aanpak te bieden? Zelf kan ik … verder heb ik nodig: … kennis/vaardigheden om … ondersteuning/materiaal bij … … collega’s, zoco of directie die … … CLB – medewerker die …. Valkuil: klagen i.p.v. positief formuleren

4. Het positieve Sterke van kind, leraar, groep, school & ouders (5x) Zoek, zie/hoor, benoem, schrijf op en benut ze (5x) Realistischer beeld en hogere doelen Verhoogt gevoel van competentie en motivatie Samenwerking verbetert enorm Benutten in aanpak: effectiever Moeilijk: bij grote zorgen, toch positieve benoemen

5. Samenwerking Duidelijk kader en steun in gesprek: wat zeg je, wat vraag je en waarom? Posities duidelijk (grenzen ook) Leraar, zoco, directie = onderwijsprofessionals Ouders en kind = ervaringsdeskundigen Belangen kind centraal = gedeeld belang Minder conflicten en meer waardering Goede ideeën van ouders en leerlingen Kost wel tijd!

6. Doelgericht Vraag leraar, ZT, ouders en kind? Wensen en verwachtingen: reëel? Nodig? Als we weten dat .., dan kunnen we … Situatie begrijpen, SMARTI –doelen en aanpak Systematische evaluatie belangrijk kenmerk van “goede professional” en “sterk team” Ook succeservaringen zijn belangrijk!

7. Systematiek Meeste weerstand! Formulier is middel, geen doel op zich Eerst inhoud en visie, dan pas formulier Als houvast en geheugensteun Voorkom herhaling en overschrijven Betrek gebruikers er bij, vraag om feedback Formulier is nooit af, blijft in ontwikkeling Bewerk downloads, maak ze eigen

Succesfactoren 1 HGW past bij visie school en “voelt goed” Binnen kader HGW ruimte voor eigenheid Van “weer wat nieuws & niet haalbaar” versus “niets nieuws & doen we allang”  kader voor reflectie

Succesfactoren 2 HGW sluit aan bij andere projecten (puzzelen) Behoud wat goed gaat! Weerstanden zijn duidelijk en aan te pakken: hoe voorkomen we dat …?

Succesfactoren 3 Teamleden experimenteren: olievlek! Veilige sfeer: leren van elkaar, uitwisselen ervaringen en effectieve feedback Van discussiëren  doen! Sterke leidinggevende (zelf model staan) Hou HGW ‘levend’ op teamvergaderingen