Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
F. Juffer, M. Bakermans-Kranenburg
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Werken naar onderwijsbehoeften
Opvoedingsondersteuning: Oudercursussen en lastige pubers
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Welbevinden bij kinderen met CI
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Op de informatieavond Afstemming(HGM) Wereld in Getallen Alpe DuZes Welkom.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Dove en slechthorende kinderen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
School Video Interactie Begeleiding
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Naschoolse Dagbehandeling:
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Autisme in de dagelijkse praktijk
Robert Langenberg – Vitree Anita Gelmers – Passend Onderwijs Almere
Welkom!.
Vertraagde neurale uitrijping bij vroege diagnostiek naar slechthorendheid bij neonaten JR Hof JPL Brokx.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Passend Onderwijs in onze deelregio. Programma 7 oktober uur – uurInloop koffie/thee uur – uurOpening uur – uurInformatie.
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen Wilma Klaster | klinisch linguïst Ruben Benard | klinisch fysicus – audioloog.
binnen Passend Onderwijs
Eén uur maakt een verschil Algemene doelstellingen  Integratie in de samenleving bevorderen;  Gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen vergroten;
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
Tijdige en passende zorg bij dementie
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
“Vroege start valse start?” Jacqueline Petiet-Kroon.
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Hoe pedagogisch handelen?
Samen bouwen aan een passend, veilig en duurzaam traject
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Speltherapie: als er emotionele problemen zijn
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Workshop VIB volwassenen (met moeilijk te begrijpen gedrag)
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Consultatief logopedisch spreekuur
Begeleiden Les 7.
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Presentatie voor teams Oktober 2018
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Loopbaanpaden Een verkenning.
Hoofdstuk 5 Communiceren
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat Yvette de Nijs Kristel Schlangen

voorstellen inleiding beelden WELKOM voorstellen inleiding beelden

Gehoor-, spraak-, of taalbeperking NSDSK Gehoor-, spraak-, of taalbeperking

NSDSK helpt door: vroegtijdig signaleren en behandelen begeleiding voor ouder en kind zorg en onderzoek

Verschillende afdelingen: Behandelgroepen: Doof/slechthorend (1½-4 jr) Behandelgroepen Taalontwikkelingsstoornis (2-4 jr) Gezinsbegeleiding Ambulante begeleiding

VIB op de behandelgroepen Oog krijgen voor verbale en non-verbale initiatieven kind Bevorderen natuurlijke communicatie

DOEL optimaliseren interactie ontwikkeling inbedden werkzaamheden/theorie specifieke vragen sfeer inwerken uitwisseling

Passend bij hulpvraag Onderdeel van het geheel VIB in de gezinnen Passend bij hulpvraag Onderdeel van het geheel

DOEL sensitief maken ouder-kind interactie zicht op ontwikkeling/mogelijkheden kind en ouder(s) spraak/taalontwikkeling sociaal-emotionele ontwikkeling

Uitwisseling Oudercursussen Communicatie team Overige inzet VIB Uitwisseling Oudercursussen Communicatie team

Volgen van kleine initiatieven TOS Inleven in de doelgroep D/SH Gerichte vraag medewerker D/SH Gerichte vraag medewerker TOS Communicatieniveau kind D/SH Communicatieniveau kind TOS Uitbreiden verbale taal TOS Uitbreiden taal D/SH Thuissituatie D/SH