TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
IVIO BINNENHOF GENT School voor Buitengewoon Secundair Onderwijs ↓ Jongeren tussen 13 en 21 jaar met licht, matig of ernstig mentale beperkingen
GEVARIEERD LEERLINGENPUBLIEK GOK-percentage van +/- 71% (OV3, t1) 10 ≠ nationaliteiten → veel ≠ culturen grote instroom van Oost-Europese leerlingen leerlingen uit kansarm milieu leerlingen met zwakke taalvaardigheid leerlingen met zwakke sociale vaardigheden leerlingen met ASS
‘Ik denk dat ik zwanger ben, mevrouw…’ GETUIGENIS ‘Ik denk dat ik zwanger ben, mevrouw…’
ROL VAN DE LEERKRACHT ‘Hoe ver kan/mag een leerkracht gaan in de begeleiding van een zwanger meisje?’
duidelijke, transparante en consequente aanpak op school BELANGRIJK duidelijke, transparante en consequente aanpak op school
SCHOOLNIVEAU visietekst stappenplan (CLB is betrokken partij) moet gekend zijn en gedragen worden door het volledige schoolteam
KLASNIVEAU consequent en frequent aanbieden van Relationele en Seksuele Vorming tijd en ruimte voor gesprekken aandacht hebben voor omgang klasgenoten met tienerzwangerschap
LEERLINGNIVEAU eerste opvanggesprek op discrete manier vaste vertrouwenspersoon vaste afspraken ook aandacht voor tienervader
VERTROUWENSPERSOON vast aanspreekpunt voor de leerling binnen de school onderhoudt contact met CLB behandelende arts onderhoudt contact met ouders en vader van het kind houdt klassenraad op de hoogte concrete doorverwijzing naar externe diensten (mini-sociale kaart) onderhoudt contact met het netwerk rond de zwangere leerling
STREEFDOELEN BUITEN DE SCHOOL: weten welke instanties hen kunnen helpen bij zwangerschap / opvoeding van het kind zelfstandig zorg dragen voor het kind BINNEN DE SCHOOL: slaagkansen schoolloopbaan optimaliseren
TAAK VAN DE SCHOOL PREVENTIE PREVENTIE
‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’ GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
RELATIONELE EN SEKSUELE VORMING (RSV) GOK-project ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’ ↓ Project rond RELATIONELE EN SEKSUELE VORMING (RSV)
INHOUD PROJECT: 3 LUIKEN Bekwamen van leerkrachten in het geven van Relationele en Seksuele Vorming 2) Uitnodigen van externe organisatie om Relationele en Seksuele Vorming te geven in de verschillende Pedagogische Eenheden 3) Aankopen van educatief materiaal voor het vak Relationele en Seksuele Vorming
BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT! Stephanie Meerschaert Leerkracht (G)ASV–OV3 GOK-coördinator IVIO Binnenhof Peperstraat 27 9000 Gent