TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Materialen. Materialen Week van de Lentekriebels! start film.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
H. * Ervaring uit het verleden * Gedrag van sommige hulpverleners: vanuit onwetendheid * Goede begeleiding: hulpverleners hierbij helpen.
Informatieavond 22 april 2013
Basisschool “De Viertorre”
Behandeling en begeleiding
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Van Damschool in ontwikkeling
Voorstellen.
Welkom bij Leefstijl.
Studiedag Maatschappelijke Noodzaak
Pastoraal op school.
Kerk collecte Jaarlijks raken veel tienermeisjes en vrouwen in ons land onbedoeld zwanger. De situatie rondom een onbedoelde zwangerschap is vaak moeilijk.
Logical Framework Approach
Samen met ouders aan het werk!
Workshop Relationele en seksuele vorming
Brede school in Berkenbos
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
RSV op school Jan Van Parijs.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Ante Groep 14.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Opvoeden van drukke kinderen
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Opvoedingsondersteuning & de rol van JGZ
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Zorgvisie van RP2.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Onze school - beginsituatie OLVI Gent BSO +90% GOK-leerlingen 20 verschillende nationaliteiten 75% meisjes Enkel 2de en 3de graad = adolescenten Jaarlijkse.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Leerlingenbegeleiding
Pedagogische interventie PEP-poli
Overgang basis naar secundair
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Homeparty. Betekenis * Ouders van jongeren (10-16 jaar) weten soms te weinig over (groeps)gedrag rond alcohol, drugs, roken en gokken. * Ouders voelen.
High Voorbeeldproject preventieve maatregelen Brede basiszorg Fase 0.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Workshop Vlaggensysteem
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
AB wat kan je er mee?.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent

IVIO BINNENHOF GENT School voor Buitengewoon Secundair Onderwijs ↓ Jongeren tussen 13 en 21 jaar met licht, matig of ernstig mentale beperkingen

GEVARIEERD LEERLINGENPUBLIEK GOK-percentage van +/- 71% (OV3, t1) 10 ≠ nationaliteiten → veel ≠ culturen grote instroom van Oost-Europese leerlingen leerlingen uit kansarm milieu leerlingen met zwakke taalvaardigheid leerlingen met zwakke sociale vaardigheden leerlingen met ASS

‘Ik denk dat ik zwanger ben, mevrouw…’ GETUIGENIS ‘Ik denk dat ik zwanger ben, mevrouw…’

ROL VAN DE LEERKRACHT ‘Hoe ver kan/mag een leerkracht gaan in de begeleiding van een zwanger meisje?’

duidelijke, transparante en consequente aanpak op school BELANGRIJK duidelijke, transparante en consequente aanpak op school

SCHOOLNIVEAU visietekst stappenplan (CLB is betrokken partij) moet gekend zijn en gedragen worden door het volledige schoolteam

KLASNIVEAU consequent en frequent aanbieden van Relationele en Seksuele Vorming tijd en ruimte voor gesprekken aandacht hebben voor omgang klasgenoten met tienerzwangerschap

LEERLINGNIVEAU eerste opvanggesprek op discrete manier vaste vertrouwenspersoon vaste afspraken ook aandacht voor tienervader

VERTROUWENSPERSOON vast aanspreekpunt voor de leerling binnen de school onderhoudt contact met CLB behandelende arts onderhoudt contact met ouders en vader van het kind houdt klassenraad op de hoogte concrete doorverwijzing naar externe diensten (mini-sociale kaart) onderhoudt contact met het netwerk rond de zwangere leerling

STREEFDOELEN BUITEN DE SCHOOL: weten welke instanties hen kunnen helpen bij zwangerschap / opvoeding van het kind zelfstandig zorg dragen voor het kind BINNEN DE SCHOOL: slaagkansen schoolloopbaan optimaliseren

TAAK VAN DE SCHOOL PREVENTIE PREVENTIE

‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’ GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’

RELATIONELE EN SEKSUELE VORMING (RSV) GOK-project ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’ ↓ Project rond RELATIONELE EN SEKSUELE VORMING (RSV)

INHOUD PROJECT: 3 LUIKEN Bekwamen van leerkrachten in het geven van Relationele en Seksuele Vorming 2) Uitnodigen van externe organisatie om Relationele en Seksuele Vorming te geven in de verschillende Pedagogische Eenheden 3) Aankopen van educatief materiaal voor het vak Relationele en Seksuele Vorming

BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT! Stephanie Meerschaert Leerkracht (G)ASV–OV3 GOK-coördinator IVIO Binnenhof Peperstraat 27 9000 Gent