Erfgoededucatie in het secundair onderwijs 5 oktober 2006

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
Schoolpartnerschappen in Europa
PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Het belang en functie van spel
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
COMENIUS ZAVO in Europa, Europa in ZAVO. INHOUD Partners Partners Inhoud project Inhoud project Werkwijze Werkwijze Waarom Comenius op ZAVO Waarom Comenius.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Didactiek en een iPad Carla Upperman Docente Biologie
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Subsidiereglementen voor culturele verenigingen. Bouwstenen Waarom wordt ondersteuning gegeven? Wie komt in aanmerking? Waarvoor kan je ondersteuning.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
plaats datum naam trainer
Programme d’échanges intercommunautaires à destination des futurs enseignants en langues Intercommunautaire uitwisselingen van toekomstige taalleerkrachten.
Voortgangsgesprek fase 1
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Dossier Empowerment.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Tijdschrift: Jeugd en Co (2008) Auteur: Barbara Van wijk Bron:
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Toekomende tijd: met “going to”
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Naam onderwijsinstelling Datum
Digi(bord)boek project <titel project>
Mijn visie op onderwijs
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
De week van de vrijwilliger
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Erfgoededucatie in het secundair onderwijs 5 oktober 2006 Bruno Lamelyn Koninklijk Atheneum 2 Oostende

Le patriMOIne, c'est MOI Wie ben ik ? Bruno Lamelyn Leraar gedrags- cultuurwetenschappen Creatief beeldend therapeut L’école du futur & Mu-Zee-Um PMMK PMCP Groeningemuseum Departement Onderwijs – ENIS

de partners … Le patriMOIne, c'est MOI Saint-Raphaël Vidin Oostende San Benedetto Rome

MOI MOI Le patriMOIne, c’est MOI Het project - Cultureel erfgoed binnen de lessen Cultureel erfgoed gebruiken als medium om de lln te bereiken - Jongeren die de school dreigen te verlaten (socio-economische factoren, …) Het engagement van deze lln vergroten en ze opnieuw zin doen krijgen om te leren Innovatieve onderwijsmethodes Op een onbewuste manier het belang van leren doen voelen Samenwerking lokale gemeenschap

 doelstellingen: Lln: De participatie en vooral het engagement van de lln vergroten Zin geven om te leren door gebruik te maken van de methodiek ‘recherche autonome’ De gemeenschappelijke kenmerken binnen het Europees cultureel erfgoed ontdekken De ‘ontdekking’ aanmoedigen en een bewustmakingsproces voor het eigen cultureel erfgoed inleiden Ervaringen uitwisselen en contacten leggen om het vreemde talenonderwijs te stimuleren School: De school als catalysator bij het creeëren van permanente aandacht in de benadering van het cultureel erfgoed Een aangename werksfeer ontwikkelen waarbinnen de lln willen leren maar vooral waarbinnen ze zich goed voelen Lkr: De lkr aanmoedigen innoverende didactische methodieken te gebruiken Nieuwe pedagogische middelen zoeken om de lln te motiveren Het gebruik van ICT tijdens het leren bevorderen ouders: De banden ouders-lln-school versterken De reacties van de ouders tijdens het project erbij betrekken Ouders betrekken bij het schoolse leven van hun kinderen L’ecole du futur : de school buiten de school

Prelude - Comenius jaar 0

Comenius – jaar 1 * Presentaties www.lepatrimoine.tk 1 foto van hun huis 1 foto van hun kamer 1 foto van een stukje cultureel erfgoed uit hun omgeving die ze appreciëren 1 foto van een stukje cultureel erfgoed waarvoor ze totaal geen appreciatie hebben Salut, je m’appelle Laurent et j’ai 18 ans. J’aime cet endroit car, en premier, c’est en face de chez moi mais aussi parce que j’adore monter tout en haut pour la vue. Hi, my name is Laurent and I 18 years old. I like this place, first because it is in front of my house and, secondly, because I like going on top of it to admire the view. J’aime bien, quand l’été vient, aller dans les criques pour sauter dans l’eau. I like, when summer come, going into this place to jump into the water. Je n’aime pas trop les ruines de Fréjus, je ne vois aucune utilité d’avoir laissé ces ruines comme cela. Si on les restaurait, cela serait peut être mieux. I don’t like the ruins of Fréjus, perhaps if they were restored, that would be better.

And the winner is ……………….. * Logo wedstrijd

* Reacties op de presentaties * Opstellen van inventaris Monumenten Wijken Behoud van de omgeving Tradities

Monumenten Datum. Maker. Gebruikte materialen. Plaatsing. Functie Monumenten Datum? Maker? Gebruikte materialen? Plaatsing? Functie? Oude afbeeldingen vergelijken met recente afbeeldingen. Wijken Oorsprong van de wijk? Architectuur/beschrijving Geografische situering Originele bewoners en evolutie functie van de wijk Omgeving Beschrijving Geografische situering Bestaande bescherming Waarom beschermen? Tradities Gerechten : beschrijving Volksgebruiken : ontstaan + beschrijving

* Uitwerken van website : fase 1 www.lepatrimoine.eu

Comenius jaar 2 Deel 1: goede en slechte voorbeelden van behoud Elke school selecteert een voorbeeld uit het cultureel erfgoed die niet goed bewaard werd en een voorbeeld die wel goed bewaard werd. De resultaten (foto/tekst/film) worden aan de partners opgestuurd. Koninklijke stallingen tot leven gebracht … Monumentenstrijd.

Gemeenschappelijke lijst met antwoorden Waarom ? Gemeenschappelijke lijst met antwoorden Videoconferentie alternatieven: Netmeeting Skype ‘mesenger’ - webcam - beamer

Deel 2: de autoriteiten vs behoud van cultureel erfgoed De lln onderzoeken : Welke autoriteiten zijn betrokken? Gebruikte criteria? Beschikbare financiële middelen? Wetgeving? Sensibliseringsacties? Interviews met politici Video-petitie Debat Campagne voeren …. Activiteiten: Deel 3: “Si j’étais président …” Samenwerken aan een Europese Richtlijn voor het behoud van het cultureel erfgoed

Comenius jaar 3 * Verfijnen van de Europese richtlijn Directive Européenne pour la préservation et la valorisation de l’héritage culturel * Bezoek aan het Europees Parlement * Enkele ludieke Acties ondernemen in eigen omgeving

Stimuleer de ontwikkeling van een kritische creativiteit. Geef ongekende vrijheden aan je leerlingen, neem de beperkingen weg, laat ruimte aan de creativiteit, … Zeg nee tegen de klassieke methodes waarbij de leerlingen zich niet mogen ‘vuil’ maken, waar de omgeving zo ‘steriel’ is dat het kind beperkt wordt in zijn creativiteit ... Stimuleer de ontwikkeling van een kritische creativiteit. Leg de nadruk op de ‘ervaringen’, stel de beleving centraal … niet het resultaat … er worden veel meer ET gerealiseerd dan we vermoeden Doen – Observeren – Impressie – Expressie – Fantasie Deze confrontatie biedt ons zelfs de mogelijkheden om op socio-emotioneel vlak te werken. De artistieke dimensie helpt hen om de realiteit te ontdekken op een eerder emotionele en associatieve manier. extraatjes Ontwikkelen van nieuwe methodieken – Aanbod voor leekrachten vergroten Gerard David Het Laatste Oordeel 1498