- - +31 20 525 1630 Wegbeprijzing in Nederland Studiedag “Wegbelasting: op een nieuwe weg?” Brussel, 31 mei 2011 Prof.dr.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

De weg naar werk Onderzoek naar cliëntstromen in de SUWI-keten
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Inhoud Ontzorgen Rekenvoorbeeld: gezin van 4 personen
Nationale rekening DEEL 1 Productie meten.
Vakwerk 26 april 2011 Els van Betten netwerkmanager
Onderhandelingen PC 110 Textielverzorging
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Dégage ! Dé Gedeelde Autovloot Gent Karel Lootens Februari 2014
Polymeer gemodificeerd bitumen
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Duurzame Stad hoe ziet een gezonde, leefbare stad er in de toekomst uit? Lieke Michiels van Kessenich.
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Decentralisatie AWBZ april 2013
Vergrijzen en verzilveren Antwerpen, 16 november 2012 Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht.
Stabiel inkomensbeleid Amsterdam okt 2008 Stabiel begrotings- en inkomensbeleid Coen Teulings.
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu.
Draagvlak voor aanpassingen van de verkeersbelasting in Vlaanderen/België? Frank Van Thillo 31 mei 2011.
Exploderende Zorguitgaven Presentatie Anne Mulder 16 september 2011.
College bouw ziekenhuisvoorzieningen Financiële aspecten van domotica 14 mei 2008 Pauline Mourits, Bouwcollege.
Hernieuwbare energie Beleidsinstrumenten: subsidiëren of verplichten? Martijn Blom, CE Delft, 7 december 2010.
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
De Vergeten Parels van Rotterdam-Zuid
ICT & Mobiliteit Frank Van Thillo 13 oktober 2011.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
Hoofdstuk 3: Beleid van de EU
ir Willum Cornelissen & ir. Harry vd Kallen Betweter of Calculator?
bevolkingskrimp en beleid
Infrastructuur en verkeersveiligheid
De Nederlandse levensloopregeling: ervaringen en lessen
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Kivi 3 februari 2010 De Kilometerprijs Anders Betalen voor Mobiliteit Mr drs Arjan Driesprong.
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Economische kringloop
Begrippen kennen Collectieve sector = publieke sector
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Filmstimuleringsbeleid Toekomst van de Nederlandse film.
VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST Jaap Noorda JONGERENOPBOUWWERK IN NEDERLAND.
Arbeidsparticipatie van oudere werknemers Discussiemiddag Leeftijd en Gezondheid op het Werk Utrecht, 27 oktober 2009 Dr. Rob Gründemann, Senior Onderzoeker/Adviseur.
Alliantiedagen 2011 Verweer en Vernieuwing Zorg om zorg - CG-Raad Marijke Hempenius.
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
Overheidsbeleid 6.1 Integratiebeleid 6.2 Toelatingsbeleid
Arbeidsmobiliteit SZW Congres Gastcollege Den Haag, 26 maart 2012 Jules Theeuwes.
Maatschappelijk vastgoed van kostenpost naar waardemaker Marc van Leent, initiator de Kopgroep 2 april 2008.
Het Trendmodel Presentatie voor: bestuurlijke bijeenkomst verdeelmodel WWB Den Haag, 5 maart 2014 Lucy.
Amersfoort, 18 februari 2010 Verkiezingen Amersfoort 2010 VAB-eetcafé Amersfoort Ambitieus: STEMWIJZER.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
Boeren in de woestijn.
Investeringen Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit.
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
Verkiezingen 2006.
Symposium Energietransitie: top-down of bottom-up? Den Haag 23 januari 2015.
De slimme kilometerheffing voor vrachtwagens. Voorgeschiedenis kilometerheffing 21/01/2011 Interregionaal politiek akkoord Hervorming van de verkeersfiscaliteit.
SER Symposium 6 oktober 2010 Hoe houden we langdurige zorg betaalbaar? Paul Besseling Programmaleider zorg Centraal Planbureau.
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA). Wat kost internet ? Vroeger moest je internetkosten betalen per minuut. Dat ging via een vorm van bellen. Joep.
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Welkom VWO 5..
HUISWERK: Oefenopgave 4 stencil. Boek M&O hoofdstuk 11, opgave4
Transcript van de presentatie:

Wegbeprijzing in Nederland Studiedag “Wegbelasting: op een nieuwe weg?” Brussel, 31 mei 2011 Prof.dr. Carl Koopmans (SEO en Vrije Universiteit Amsterdam)

Inhoud  Historie  Veel plannen, veel discussie  Nu toch geen wegbeprijzing  Onderzoek  Platform Anders Betalen voor Mobiliteit  Ministerie van Verkeer en Waterstaat (Infrastructuur en Milieu)  Conclusies  De rol van wegbeprijzing  Lessen voor de toekomst

Ruim twintig jaar discussie (1) 1988: 2e Structuurschema verkeer&vervoer (SVV2):  Road pricing (Rekening Rijden) invoeren Jaren 90: Diverse plannen en onderzoeken  Verkeersmodellen: wegbeprijzing dringt congestie sterk terug  Politiek: veel discussie, geen besluiten 2000: Nationaal Verkeer- en Vervoersplan (NVVP)  Kilometerheffing invoeren  Centraal Planbureau e.a.: wegbeprijzing dringt congestie sterk terug, verhoogt de welvaart  Politiek: veel discussie, NVVP afgekeurd  Prijsbeleid tijdelijk taboe

Ruim twintig jaar discussie (2) 2004 Nota Mobiliteit  Op termijn ‘prijsbeleid’ invoeren  Instelling Platform Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM)  Advies Platform ABvM (2005)  Alle gereden kilometers beprijzen, plus congestietoeslag Uitwerking  Ministerie Verkeer en Waterstaat: Wetsvoorstel prijsbeleid  ‘Joint Fact Finding’ met de leden van het Platform 2010 Verkiezingen  Christen-democraten (CDA) trekken steun in  ‘Rechts’ kabinet: Liberalen (VVD), CDA en populisten (PVV)  Regeerakkoord: er komt geen wegbeprijzing

De varianten van het Platform ABvM VariantToelichting 1A Betalen per kilometer Vervangt deel autobelastingen, gemiddeld 3,4 €cent per km 1B Vervangt alle autobelastingen, gemiddeld 5,7 €cent per km 2 Hofstra variantVervangt alle autobelastingen, gemiddeld 5,7 €cent per km 3 Betalen per kilometer vracht Zware vrachtwagens (>12 ton) hoofdwegen, 9 à 10 €cent per km 4 Tol op zes locatiesOm extra wegen te financieren. Personenauto’s € 1, vrachtwagens € 3. 5 Betalen per kilometer + congestietoeslag Conform variant 1A, plus een toeslag van 11 €cent op trajecten met congestie (combinatie varianten 1A en 8) 6 Passageheffing 4 stedenBetalen bij passage ring. Tarief € 2,90 stad in, ochtendspits 7 Aanwezigheidsheffing 4 steden Binnen de stadsringen, tarief € 7,50 per dag; 90% korting voor inwoners 8 Betalen op congestietrajecten Tarief gemiddeld 11 €cent per km 9 Betalen per liter brandstof Vervangt deel autobelastingen, 30 €cent per liter benzine/LPG, 80 €cent per liter diesel 10 AccijnsverhogingOm extra wegen te financieren. Tarief 6 €cent per liter

Totaaloverzicht effecten Variant CongestieMilieu+ veiligh. Koop- kracht Kosten bedrijven Systeem- kosten InvoeringWelvaart 1a Betalen per kilometer -30% à ,9 1b -40% à ,1 2Hofstra variant -35% à ,9 3 Betalen per kilometer vracht -0,4%0?70 à ,2 4Tol op zes locaties -15% à ,2 5Betalen per kilometer + congestietoeslag -60% à ,4 6Passageheffing 4 steden -25%025 à 5040 à ,6 7Aanwezigheidsheffing 4 steden 0%-75 à à à ,2 à -0,3 8Betalen op congestietrajecten -50 à -55% -50 à à à ,0 à 1,6 9Betalen per liter brandstof -15% ,3 10Accijnsverhoging om wegen te financieren -30% ,0 € per gezin per jaar Reistijdwinsten compenseren de kosten Afschrijving+exploitatie. Miljoen € per jaar Miljard € in 2020

Draagvlak  Betalen op drukke tijden en plaatsen  30 à 40 % vóór  Ongeloof in effectiviteit; gevoel van onrechtvaardigheid  Indruk dat alternatieven ontbreken  Betalen per km  60 à 70% vóór  Voelt eerlijker als vaste autobelastingen worden verlaagd  Maar … automobilist op platteland heeft minder alternatieven  Tol  Draagvlak bij zakelijke rijders en vracht – minder bij forens  Zichtbare tegenprestatie  Mits gratis alternatieven

Advies Platform ≈ Variant 5 VariantToelichting 1A Betalen per kilometer Vervangt deel autobelastingen, gemiddeld 3,4 €cent per km 1B Vervangt alle autobelastingen, gemiddeld 5,7 €cent per km 2 Hofstra variantVervangt alle autobelastingen, gemiddeld 5,7 €cent per km 3 Betalen per kilometer vracht Zware vrachtwagens (>12 ton) hoofdwegen, 9 à 10 €cent per km 4 Tol op zes locatiesOm extra wegen te financieren. Personenauto’s € 1, vrachtwagens € 3. 5 Betalen per kilometer + congestietoeslag Conform variant 1A, plus een toeslag van 11 €cent op trajecten met congestie (combinatie varianten 1A en 8) 6 Passageheffing 4 stedenBetalen bij passage ring. Tarief € 2,90 stad in, ochtendspits 7 Aanwezigheidsheffing 4 steden Binnen de stadsringen, tarief € 7,50 per dag; 90% korting voor inwoners 8 Betalen op congestietrajecten Tarief gemiddeld 11 €cent per km 9 Betalen per liter brandstof Vervangt deel autobelastingen, 30 €cent per liter benzine/LPG, 80 €cent per liter diesel 10 AccijnsverhogingOm extra wegen te financieren. Tarief 6 €cent per liter

De rol van wegbeprijzing in verkeersbeleid  Congestie: sterk effect  NL: Effect kilometerprijs even groot als € 20 à 25 mld investeren in wegen  CO 2 : effectiever dan andere instrumenten  NL: CO 2 emissies dalen in alle sectoren maar stijgen in het verkeer  Welvaartsverhogend  Zelfs bij hoge uitvoeringskosten  Wegbeprijzing is onmisbaar in een effectief en efficient verkeers- en vervoersbeleid

Lessen uit de Nederlandse discussie (1)  Draagvlak wordt bevorderd als maatschappelijke actoren zelf een plan maken  Governance niet alleen vanuit nationale (of gewestelijke) overheid  Presentatie (‘framing’) is van groot belang  Kilometerprijs i.p.v. kilometerheffing  Betalen voor gebruik i.p.v. belasting  Anders betalen i.p.v. nieuwe (extra) belasting  Beprijzen van alle kilometers is effectief maar duur en ingrijpend  Vereist langdurig draagvlak (meerdere kabinetsperioden)

Lessen uit de Nederlandse discussie (2)  Mogelijk is kleinschalig beginnen beter  Heffing op plaatsen met ernstige congestie  Vergelijk Stockholm, Londen  Gemeenten betrekken (  governance deels loslaten)  Effecten worden zichtbaar  draagvlak groeit  Geleidelijk uitbreiden  Kilometerprijs voor vrachtwagens  Effecten klein  Vignet voor personenauto’s?  = vaste autobelasting + belasting buitenlanders?

Lessen uit de Nederlandse discussie (3)  Beleid om verdelingseffecten te beperken nodig  Vaste autobelastingen lager  Forensen compenseren via belastingen op arbeid?  Inbedden in bredere belastingherziening met lastenverlichting?  Opbrengsten gebruiken voor wegen?  Opbrengsten (deels) naar gemeenten?  Fine-tuning tarieven (leefbaarheid)  Belonen in plaats van (of naast) heffing?  Spitsmijden experiment in Nederland