EEN KWALITATIEF ONDERZOEK DOOR FREYA VANDER LAENEN (RUG) 2005-2007 Jongeren met GES over de reactie op druggebruik in hun instelling PRESENTATIE DOOR RUTH.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Kwaliteit van leven bij dementie
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Welkom bij Leefstijl.
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Workshop Relationele en seksuele vorming
Verandering & Weerstand
Jong geleerd, fout gedaan?
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Jeugdzorg- Drang en dwang in de jeugdzorg
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
OPEN FORUM KINDERRECHTENCOALITIE Thema: “Zorg voor kinderen en jongeren met Gedrags- en Emotionele Stoornissen (GES)” 20 / 04 / 2007 Dr. Franky D’Oosterlinck.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Psychotherapie en armoede
Drugpreventie bij jongeren
Ervaringen Implementatie in Nederland
Crisiskaart en Wet verplichte GGZ
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Presentatie resultaten enquête
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding

Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Dossier Empowerment.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Liefde en relaties.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
PETS! Pesten anders bekeken
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Liefde en relaties.
Handelingsgericht werken
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Liefde en relaties.
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Lokaal proactief handelen in de strijd tegen onderbescherming
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

EEN KWALITATIEF ONDERZOEK DOOR FREYA VANDER LAENEN (RUG) Jongeren met GES over de reactie op druggebruik in hun instelling PRESENTATIE DOOR RUTH VERKEST

Afbakening onderzoekspopulatie 160 jongeren tussen 12 en 21 jaar met gedrags- en emotionele stoornissen (GES) in een residentiële setting van het Vlaams agentschap voor personen met een handicap in Oost- Vlaanderen  131 jongens  29 meisjes  voor de 2 de en 3 de onderzoeksfase opsplitsing in 2 groepen:  12- tot 14-jarigen  16- tot 21-jarigen

Motivering populatie Een drugpreventie op maat van de specifieke doelgroep moet uitgaan van het standpunt van deze jongeren. Jongeren als directe participanten en (mede)onderzoekers: past in de toenemende erkenning van inspraak en participatie van kwetsbare jongeren.  cf. VN-verdrag van de rechten van het kind (1990) en het Decreet op de rechtspositie van jongeren in de integrale jeugdhulp (2004)

Huidig drugpreventie-onderzoek verwaarloost vaak de visie van kinderen en jongeren. heeft vaak weinig aandacht voor verschillen tussen jongeren. is gericht op een doorsnee-schoolpopulatie. blijkt geen effect te hebben op specifieke doelgroep. leidt soms tot verergering van problemen bij deze doelgroep.

Methodologie bij het onderzoek Groepstechnieken met vooraf uitgeschreven draaiboeken en observatieschema’s  De aanwezigheid van leeftijdgenoten werkt geruststellend.  Grotere bereidheid om met leeftijdgenoten over gevoelige thema’s te praten. Nominal group technique (NGT)  Om de invloed van dominante groepsleden en van de onderzoeker tot een minimum te beperken. Gesprekken opgenomen op minidisk, woordelijk uitgeschreven en gedecodeerd door onderzoeker

Fase 1 Operationaliseren en formuleren van de centrale onderzoeksvraag bij 6 focusgroepen Vijf van de zes Oost-Vlaamse internaten en het Oost-Vlaamse Centrum voor Observatie, Oriëntering en Behandeling (OBC) nemen deel

Fase 2 Tijdens 14 nominal group techniques Jongeren geven elementen die volgens hen het meest van belang zijn bij het voorkomen van (problemen bij) druggebruik Vanaf fase 2 nemen alle internaten en het OBC deel

Fase 3 Thema’s uit de 2 de fase vormen basis van 14 focusgroepen Jongeren geven aan:  hoe ze thema’s invulden  op welke manier ze wilden dat de thema’s in praktijk worden toegepast 10 prioriteiten worden als centrale themavragen opgenomen

Fase 4 Terugkoppelen van de interpretaties van de onderzoeker naar:  de onderzoekspopulatie (8 feedbacksessies)  verschillende sleutelfiguren in het veld Toetsing van de data aan de literatuur

Opmerkelijke verschillen Het beeld van druggebruik in de oudste en de jongste groepen verschilt grondig:  Het gebruik van cannabis neemt toe met de leeftijd.  Meer jongens dan meisjes gebruiken cannabis. Ook tussen de internaten verschilt het druggebruik:  In sommige internaten gebruiken (bijna) alle deelnemers uit de oudste groepen illegale drugs, in andere slechts de helft.

Onderscheid binnen het codeboek Inhoud: 3 thema’s:  Context = omstandigheden waarbinnen jongeren al dan niet drugs gebruiken  Evaluatie van de huidige situatie > drug(preventie)sector, drug(preventie)beleid op internaat, reactie van familie en vrienden  Toekomst > randvoorwaarden en kenmerken v/e goed drug(preventie)beleid Proces: 2 thema’s:  Onderzoek  Deelnemers

Resultaten Jongeren met een geschiedenis Eigen ervaringen v/d jongeren en ervaringen van betekenisvolle anderen (*) blijken erg belangrijk.  (*) leeftijdgenoten, broers, zussen en ouders Jongeren blijken wantrouwig tegenover andere mensen.  Vooral bij de 12- tot 14-jarigen  Ook de onderzoeker wordt – aanvankelijk – gewantrouwd, cf. opnameapparatuur.

Resultaten Jongeren hebben kritiek (1) Begeleiders moeten meer aandacht besteden aan de oorzaken van druggebruik. Nu te veel beperkt tot:  controleren en sanctioneren  emotionele reacties > boosheid/paniek (aldus meisjes).

Resultaten Jongeren hebben kritiek (2) Begeleiders moeten vertrouwelijk met informatie omgaan:  Vrees dat ouders/jeugdrechtbank worden ingelicht  Begeleiders wisselen discrete informatie over druggebruik uit.

Resultaten Jongeren hebben kritiek (3) Jongeren willen ernstig genomen worden = aanzien worden als volwaardige gesprekspartners. > nu:  Gevoel van machteloosheid en machtsongelijkheid:  Twijfel of de instelling rekening zal houden met hun aanbevelingen.  Frustratie of ontevredenheid over de manier van bejegening door de instelling.  Leefregels worden opgelegd  Jongeren worden onder druk gezet.

Resultaten Meest frequente redenen van druggebruik Omgaan met of vluchten voor problemen:  Ruzie thuis of zich slecht voelen Omgaan met stress Voor de kick of het plezier Om stoer te doen:  Jongeren overdrijven hun druggebruik of doen alsof. Invloed van de groep  Groepsdruk of wens om erbij te horen

Resultaten Favoriete steunpilaren van jongeren Zelden begeleiders of leerkrachten Vooral informele netwerken: 1. Goede vrienden 2. Ouders 3. Broers/zussen 4. Professionele hulpverleners (meisjes)  Jongens kiezen vaak voor vriendin of lief (meer begrip en minder oordelend)

Resultaten Kenmerken van een goede gespreks- partner betrouwbaar creëert rust stelt op je gemak begripvol niet-beoordelend weet waarover hij spreekt heeft dezelfde ervaring als jongere biedt hulp en steun (oudste jongeren!)

Discussie Uit toetsing blijkt dat aanbevelingen/ideeën van jongeren “grotendeels” met literatuur overeenkomen.  Echter niet wat betreft de kennis van jongeren over de (langetermijn)effecten van drugs en het wettelijk kader in België. De resultaten geven aanknopingspunten om bestaande strategieën voor drugpreventie bij te sturen en nieuwe strategieën te ontwikkelen.

Aandachtspunten bij (drug)hulpverlening Rekening houden met percepties, verwachtingen en ideeën van jongeren zelf > inspraak en participatie Nadruk op vroegere succesvolle ervaringen van de jongere zelf met hulp. Interventies moeten interactie toelaten. Motivationele gespreksvoering mogelijk  ook voor jongeren met beperkte verbale en cognitieve mogelijkheden Vertrouwen = basisvoorwaarde!