Vroegtijdige Schoolverlaten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
28 juni 2014 Van specifiek naar generiek beleid. 2 Aanleiding voor specifiek beleid Oververtegenwoordiging van jongeren (aantal keren hoger dan gemiddelde.
Advertisements

OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Allochtonen in het hoger onderwijs
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Acculturatieproblemen
Tilja van den Berg, Merel Schuring, Mauricio Avendano, Johan Mackenbach, Alex Burndorf De invloed van gezondheid op vervroegde uittreding uit het arbeidsproces.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Spijbelen en schoolverzuim
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.
Van VSV naar rendement Tussen bestrijding van voortijdig schoolverlaten en verhoging van opleidingsrendement Ton Eimers Kenniscentrum Beroepsonderwijs.
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
REA en kleine gemeenten
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Sociaal-economische gezondheidsverschillen:
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Voorbereid op stage Les 3: de leerling.
Leerlingvolgsysteem  Webapplicatie (6 modulen)  Zorgteam / ZBO’s  Psychosociale gezondheid.
24 september 2014 Vinden en binden Behoefteschatting bijzondere jongerenhuisvesting Rotterdam, Alex Hekelaar Onderzoeker Sociaal-Wetenschappelijke.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Visie meedoen plezierig en veilig leven Verantwoordelijkheid.
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Arbeidsmarkt en CAO College voor Arbeidszaken Dick Voortman Gemeentebeurs 7 december 2006.
Voortijdig schoolverlaten
Het begrijpen van eetstoornissen
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Preventie van depressie: een overzicht
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Pascal van Schajik.  Uitleg  Filmpje  Casus  Bespreken  vragen.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Agressie op School.
Methodiek: Plancyclus
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Radicaal, orthodox of extremist?
Tekst: Problematische jeugdgroepen
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Nationaal Programma Rotterdam Zuid Presentatie Werkbezoek Gemeente Breda aan Rotterdam 4 februari 2016 Marco Pastors Directeur 1 1.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
De gemeente Valkenburg aan de Geul nader belicht Cijfers uit het: Jaarverslag Regionaal Bureau Voortijdig Schoolverlaten Maastricht-Heuvelland.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Het Centrum voor Jeugd en Gezin en het Veiligheidshuis Inleiding door Aad Kouwenhoven.
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
18-/18+ of transitiepsychiatrie? Ambities ggz: pleidooi voor een levensloopbenadering Adolescentie is de psychologische ontwikkeling van de jongere naar.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Heechterp/Schieringen
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Voorlichting leerplicht
Voorlichting, advies en instructie
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Slotconferentie RIS-K Kracht van waarderen
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Vroegtijdige Schoolverlaten T. Eimers

Inhoud Voortijdig Schoolverlaten Psychosociale omstandigheden Achtergronden en mogelijke oorzaken Signalering Interventie Prognose Preventie Samenvatting en conclusies

Voortijdig schoolverlaten (1) Maatschappelijk probleem: Meer voortijdig schoolverlaten bij: Sterke economie en lage werkloosheid Allochtone bevolking Hoger SES Minder voortijdig schoolverlaten bij: Hoge werkloosheid Autochtone bevolking

Voortijdig schoolverlaten (2) Individueel probleem: 2 factoren: Intelligentie, persoonlijkheid, sociaal-emotionele problemen of neurologische aandoening De directe leefomgeving

Psychosociale omstandigheden Schoolverzuim en schooluitval : signaal voor achterliggend probleem “signaalverzuim”: het proces van uitval niet herkennen of naar waarde schatten Te hoog inzetten veroorzaakt tweeledig probleem: “watervaleffect” faalervaring Push- en pullfactoren: probleemsituaties op school en aantrekkelijke alternatieven

Achtergronden en mogelijke oorzaken (1) Risicofactoren: Persoonlijke factoren Gezins- en thuissituatie Schoolfactoren Bezwaar: gedrags- en motivatieproblemen kunnen leiden tot slechte schoolprestaties maar ook omgekeerd

Achtergronden en mogelijke oorzaken (2) Niet: 2 soorten schoolverlaters Beter: 2 soorten uitvallers: Risicojongeren: zeer veel problemen en lange probleemgeschiedenis Opstappers: onaantrekkelijke school tegenover aantrekkelijke arbeidsmarkt Probleem: dezelfde aanpak door de overheid voor beide groepen

Signalering De school: De jeugdzorg: Signaleren van problemen door deskundigen Een goed systeem van aanwezigheidsregristratie De jeugdzorg: ZAT of Zorgadviesteam (NED) CLB of Centrum voor Leerlingenbegeleiding (Vlaanderen)

Interventie Aanpakken van het achterliggend probleem Leerplichthandhaving Hulp en begeleiding via school en jeugdzorg Time-out-of reboundvoorzieningen Alternatieve onderwijsvormen Via aangepast opleidingstraject naar de arbeidsmarkt

Prognose Risicojongeren: verdere ondersteuning nodig Opstappers: 2/3 vinden betaald werk Nog betere samenwerking tussen instanties, ouders en jongeren om schooluitval te voorkomen

Preventie Vroegtijdige signalering van problemen om uitval te voorkomen Meer aandacht voor de manier waarop problemen moeten worden aangepakt Vroegtijdig ingrijpen bij de handhaving van de leerplicht om kans op succes te vergroten

Samenvatting Voortijdig schoolverlaten: maatschappelijk en individueel probleem 2 soorten schoolverlaters: risicojongeren en opstappers de ernst van de schooluitval bepaalt de vorm van interventie Uitval is het resultaat van een proces Preventie: vroegtijdig signaleren en tot actie overgaan

Conclusies Relativering is belangrijk Onze prestatiemaatschappij creëert verliezers Erkennen dat langer en meer leren op school niet voor alle jongeren is weggelegd!