AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Workshop Handelingsgericht werken
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Inleiding in de Civiele Techniek
stiI staan bij project en pmw Wat gedaan is en nog wacht...
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Op weg naar de projectproducten
Lesgeven en begeleiden
Naar het Jaareinde toe
Probleem gestuurd onderwijs
Persoonlijk worden.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Projectweek.
Workshop Testen 16 februari 2011
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Medmec03 les 1 Co-creatie.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Het Debat Opbouw en inhoud.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
1. Levensbeschouwing en communicatie
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Doelstellingen formuleren
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
Onderzoek & het project
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Workshop Vrijwilligerswerk Het hoe en wat Door Timbo.
Interpreteren van data
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Tweede wereldoorlog.
Ken je kracht…Deel je kracht…
ontdek wat jij kunt bereiken
Het presenteren van het onderzoek
Het maken van een spreekbeurt
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Water, schapen en vrouwen Jacob’s ideetje. Genesis En Laban zeide tot Jakob: Zoudt gij, omdat gij mijn bloedverwant zijt, mij dienen om niet?
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren Blok 1
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Project voorbereiden excursie Excursie naar 4 verschillende landschappen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
LOB Je sterke en zwakke kanten Wat kan ik?.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Rob Goossens Het Werkplan.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Anders kijken, anders doen
Rob Goossens Wat weten we nog?.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Loopbaan en burgerschap les 3
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp

Mijn impressies van jullie opdrachten 15 van de 24 binnen Opdrachten b H6,7,22,23,25 redelijk tot goed gemaakt Opdrachten a voorfase/startfase H 12, par slecht gemaakt!! Daarom:hier vandaag tijd voor inruimen, opnieuw bij stilstaan

Programma vandaag: Gemaakte opdrachten -stilstaan - aandacht geven aan - opnieuw binnenhalen ervan -PRODUCTIEF MAKEN VOOR JULLIE EIGEN AO

WERKWIJZE Docent geeft bevindingen en aandachtspunten te beginnen over opdrachten 12.6: actoren in voorfase, entreeplan en extra voorfase activiteiten daarna kort H6,7,22,23,25 Dan studenten aan de slag met stilstaan, aandacht voor en expliciteren

Ao netwerk en actoren Actoren benoemen en concreet maken Belangen actoren: REUZE MOEILIJK!! vb Jack Elbers WAT ZIJN BELANGEN? Steunplan entreeplan

2 modellen en de start H 6 exemplarisch A.O. p heel duidelijk wat ze doen en waarom H 7 kritisch AO p Bijzondere: AO voor/door professionals thematic concern, (pre) reconnaissance, groep, identify learning needs, educational sessie

3 casussen en de start H22 Cliëntenparticipatie ggzE nadere analyse via brainstorm, levert veel op!! H23 Cocaine op klompen initiatief bij studenten via signalering bij jongeren en middelengebruik, en toen verder.... H25 Kloosterzusters verandering in/van onderzoek vooronderzoek: interviews

Nu JULLIE: stilstaan, aandacht voor en expliciteren inzake de startfase

Opdracht en werkwijze (1) Groeperen in projectgroepen, boek erbij en eigen materiaal Stap 1: actoren en hun belangen in beeld brengen Stap 2: steunplan maken met min/max Stap 3: entreeplan maken Stap 4: vastleggen Stap 5: tip formuleren voor andere groepen

Opdracht en werkwijze (2) de modellen en de casussen: -met boek en eigen materiaal doornemen met elkaar, -benoemen en expliciteren van aandachtspunten/leerpunten daaruit bruikbaar voor jullie AO Tip/aandachtspunt noemen voor andere groepen

Plenaire bespreking: Actoren en belangen: ontdekkingen en aandachtspunt Groep noemt, andere groep reageert daarop enzovoort Leer/aandachtspunten en tips voor andere groepen Groep noemt, andere groep reageert daarop enzovoort

Na plenaire bespreking: Iedereen noteert wat hij/zij daarvan meeneemt naar zijn/haar AO

Op weg naar ons ontwerp Maar eerst De meervoudige processen in AO Via andere presentatie

AO ontwerp Opzet Plan van aanpak Design onderszoekstrategie

Ao ontwerp Met behulp van een format Om ervoor te zorgen dat het ook een echt ao wordt In format staan zaken waaraan je moet denken om het echt ao te maken

16 december AO ontwerpdag Wij werken hier aan ons ontwerp Wij ondersteunen elkaar daarbij Voorbereidend werk tussen nu en 16 december in vorm van opdracht

Opdracht voorbereiding 16 december 1. Raadpleeg al je aantekeningen tot nu toe en haal daaruit: DAAR MOET IK OP LETTEN BIJ ONS AO (ONTWERP) 1 2. Bestudeer de 2 ontwerpen in het boek (H 24 en 26) en haal daaruit: DAAR MOET IK OP LETTEN BIJ ONS AO (ONTWERP) 2 3. Ga ergens rustig zitten en schrijf in je eigen woorden je eigen ontwerp 4. Pak nu het format erbij, en kijk aan de hand van het format of alles van je format er in zit 5. Vul je eigen verhaal in je eigen woorden aan, raadpleeg eventueel het boek en je aantekeningen inzake de items uit het format 6. Maak je voorlopig concept af. 7. Kijk en benoem zaken of items waarover je nog vragen hebt of onzeker bent. 8. Leg concept en vraag items digitaal vast, mail het uiterlijk 14 december uur en breng een print of digitaal mee op 16 december 2009.