B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers
B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers Studiemiddag 26 november 2008 B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers 2
B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers Opbouw Afspraken maken i.v.m. leerlijn spelling Handelingsplan voor spelling (stappenplan) Inhoud groepsplan Groepsplan voor je eigen groep maken B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers 3
B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers Afspraken 1. Hoe wordt geleerd (onderwijsvisie)? 2. Tot welke resultaten (doelen)? 3. Wat dient geleerd te worden (inhouden)? 4. Hoe verloopt het leren (leeractiviteiten?) 5. Welke rol vervult iedere professional? 6. Waarmee wordt geleerd (materialen)? 7. Met wie wordt geleerd (groepering)? 8. Wanneer vindt leren plaats (tijd)? 9. waar wordt geleerd (plaats)? 10. Hoe wordt het leren geëvalueerd? B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers
B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers Afspraken 6.Waarmee wordt geleerd (materialen)? 7. Met wie wordt geleerd (groepering)? 8. Wanneer vindt leren plaats (tijd)? 9. waar wordt geleerd (plaats)? 10. Hoe wordt het leren geëvalueerd? B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers
Stappenplan HP spelling Stap 1: afname PI-dictee (september) Stap 2: samen met IBer groepsplan maken (september) Stap 3: instapdictee’s afnemen (niveau 1 of 2) Stap 4: uitvoeren groepsplan Stap 5: afname controledictee’s (als oefenstof is afgerond) Stap 6: afname PI-dictee (februari/maart) Stap 7: opstellen nieuw groepsplan B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers
B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers Stappenplan spelling Waar kan ik het vinden? Ga naar: 1. Intranet 2. Gedeelde documenten 3. Spelling B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers
B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers Groepsplan Leerlingen op leerlijn plaatsen Op welk niveau instructie geven Instructiegroepjes maken Leerstof samenstellen Vastgestelde periode van tijd aangeven hoe lang je aan het onderdeel gaat werken Gegevens verzamelen z.a. dagelijks werk, toetsen, gesprekken, observaties Evaluatie twee maal per jaar B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers
Hoe maak je een groepsplan? Uitgangspunt klassenstaat PI-dictee Clusteren van kinderen met dezelfde uitval op categorieën vormen van maximaal 3 instructiegroepen Planning en organisatie invullen Zie voorbeeld B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers
B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers Opdracht Groep 1:Ida en de groepen A,B,C Groep 2:Asna en de groepen D, F, J Groep 3:Marja en de groepen E, H, I Groep 4:Edith en de groepen G, K Groep 5:Betty, Sjanie en Daghulpen Groep 6:Anita en Jutters, Banjaard B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers
B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers