Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Allochtonen in het hoger onderwijs
In voor Zorg 10 februari 2010 Samenwerkingstraject gemeente ‘s Hertogenbosch – Zorginstellingen Carla Klomp Frank Pleijers.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Het OKC en (pedagogische) diversiteit
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Kansarmoede.
Inburgering in Vlaanderen
Voorzieningen bereiken migranten niet altijd
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Psychotherapie bij ouderen
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Lokaal Overleg Opvoedingsondersteunig Gent. Decreet van 13/07/07 houdende de organisatie van opvoedingsondersteuning Raamdecreet – schept een structuur.
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Analyse  Kinder en ouders niet centraal - Ontschotting en meer samenwerken  Beperkt bereik van risicogroepen - Vindplaatsen jeugdproblematiek.
Opvoedingsondersteuning & de rol van JGZ
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Wat kunnen we eraan doen?
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.
Toegankelijke jeugdhulp Nog veel werk aan de winkel
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Dossier Empowerment.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Gezins- en wijkgericht werken
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
De stad als pedagoog Interactief beleid Dhr. drs. J.M. Bekker September 2009.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Radicaal, orthodox of extremist?
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Doorbreken cirkel van geweld! Hoe kunnen we een duurzame veilige situatie thuis creëren? Effectonderzoek naar de aanpak huiselijk geweld in de G4 Majone.
De Turkse groep in Nederland: splendid isolation?.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Pak ‘t samen op. Huidige Situatie Toeleiding Zorg begeleidt zwerfjongeren de eerste 12 weken. TZ heeft gemiddeld 30 aanmeldingen per jaar. 25 jongeren.
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Gezondheidsverschillen
TOELEIDEN ALLOCHTONE SENIOREN
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
JEUGDzorg - voor wie?.
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Liesbeth Declercq

I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin Niet bij migrantenouders  kinderen hebben een verhoogd risico op problemen in hun ontwikkeling

M AATSCHAPPELIJKE POSITIE MIGRANTEN  Werken en wonen o Arbeidsmarktpositie kan sterk variëren  Door economische ontwikkelingen  Toch is de positie structureel verbeterd

M AATSCHAPPELIJKE POSITIE MIGRANTEN  Onderwijs & maatschappelijke kansen Migranten o Grote achterstanden o Positieve ontwikkelingen  Lage slagingspercentages  Migrantenmeisjes doen het steeds beter in het onderwijs. o Nadelig  Toenemende etnische segregatie

M AATSCHAPPELIJKE POSITIE MIGRANTEN  Psychosociale problemen  Laagopgeleide migrantenouders o Vaak opvoedproblemen o Kinderen ontwikkelen zich minder voorspoedig Emotionele problemen: o Laat ontdekt door:  Stereotype beeldvorming  Zelfmoordpogingen  Strijd met familie

O PVOEDING IN MIGRANTENGEZINNEN  Opvoeding en culturele achtergrond Nadruk op Conformiteit Aanpassing aan de groep > risico opgroei- & opvoedingsproblemen  Interne verschillen en veranderingen Verschillen in: Opvoedingsdoelen Opvoedingsgedrag  Hangt samen met opleidingsniveau, verblijfsduur,…

O PVOEDING IN MIGRANTENGEZINNEN  Opvoedingsonzekerheid Laagopgeleide migrantenouders  balans tussen Wat zij van huis uit meekregen hebben Wat de omgeving vraagt  Opvoedingsonzekerheid Negatieve beeldvorming, bejegening en uitsluiting Veel vragen en twijfels

K NELPUNTEN IN DE OPVOEDONDERSTEUNING  Gering bereik Sluit onvoldoende aan bij vragen en behoeften Geen allochtone beroepskrachten en opvoedsteun Nederlandse hulpverlening  Drempel hoger en effectief werken = moeilijker  Wederzijdse beeldvorming Stereotype beeld van de wijze waarop Nederlandse organisaties problemen aanpakken

K NELPUNTEN IN DE OPVOEDONDERSTEUNING  Onvoldoende aansluitende inhoud Worden migrantenouders bereikt? Geen onderzoek naar effectiviteit van interventies  Werkwijze en houding Beroepskrachten  moeite om Buiten hun eigen perspectief te denken Cultuurverschillen te herkennen Te werken met mensen met een achterstand in kennis en vaardigheden

E EN OPGROEI - EN OPVOEDOFFENSIEF  Het hulpaanbod Meerdere componenten  afhankelijk van: Behoeften en problemen Ontwikkelingsstimulering Opvoedondersteuning Hulp bij maatschappelijke problemen  Intensief integraal beleid Grootschalig, goed doordacht en langdurig offensief  om de positie van kwetsbare kinderen, jongeren en hun ouders te verbeteren