Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Taal in de BPV Werkveld UV
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
L&B in het MBO.
Taal en rekenen in het mbo
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
Starten met een doorlopende leerlijn taal
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
7 april 2011 Annelies Kappers
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Taal en rekenen in beweging!
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Taal en rekenen in het mbo
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Taalontwikkeling in mbo
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Taalbeleid.
Inhaalslag
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Op naar…
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Programma Inleiding Een stukje geschiedenis
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Het beoordelingscriterium ‘taalvaardigheid’   Anne Kerkhoff, FLOT Petra Lambrichs, OSO.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
St. Consortium Beroepsonderwijs Rekenen/Wiskunde, Referenties Rekenen Meijerink Raamwerk Rekenen/Wiskunde, De drieslagmethode Werkvorm: presentatie en.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Nederlands, Engels en rekenen mbo - actualiteit Bijeenkomst Instruct Woensdag 10 december Hilversum Alet van Leeuwen.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Taalniveaus Nederlands binnen MBO
– examentraining schrijven & taalportfolio
Wat is het Europees raamwerk?
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk? ITTA - Inge van Meelis i.j.vanmeelis@uva.nl Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009 Mbo Taalcoach Academie25/09/2009 ITTA Inge van Meelis

Programma Informatie: Verschillen en overeenkomsten referentieniveaus – raamwerkniveaus Implementatie, vereisten Uitwerking: Opdrachten niveau in de opleiding

Motto Niveaubepaling is leuk voor examens, maar … werken met opdrachten en feedback op niveau zorgt voor taalontwikkeling

Referentieniveaus Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen L.P. Meijerink (voorzitter) Eindrapport januari 2008: 1. Over de drempels met taal en rekenen (Hoofdrapport) 2. Over de drempels met taal 3. Over de drempels met rekenen www.taalenrekenen.nl / 053 4840473 Mbo Taalcoach Academie25/09/2009 ITTA Inge van Meelis

2 F of B1? referentieniveaus (Meijerink) 1F 2F 3F 4F raamwerkniveaus C1

Overeenkomsten Vier niveaus beschreven Vijf taalvaardigheden Niveaus min of meer gelijk Vooral niveaubeschrijving spreken en luisteren gelijk Mbo Taalcoach Academie25/09/2009 ITTA Inge van Meelis

Verschillen Domein ‘Taalbeschouwing en taalverzorging’ toegevoegd - Taalbeschouwing: metatalige (grammaticale) begrippen - Taalverzorging: spelling en interpunctie met beschrijving van gewenste beheersing Geen strategieën beschreven Minder werkgerelateerde voorbeelden

Verschillen bij lezen Onderscheid zakelijke teksten en literaire en fictionele teksten Minder uitgebreid over kenmerken van teksten per niveau Iets andere organisatie kenmerken van de taakuitvoering

Verschillen bij schrijven Spelling, interpunctie en grammatica niet in de niveaubeschrijving. Dit staat bij Taalbeschouwing/Taalverzorging ‘Grafische informatie uitwerken’ (raamwerk) is verdwenen Bij verslagen, werkstukken en samenvattingen maken: eisen F1 hoger dan A2

Uitvoeringsplan taal- en rekenen Ministerie OCW juli 2009 Invoering referentieniveaus op 1 aug. 2010 Mbo-scholen moeten voor april 2010 een implementatieplan klaar hebben voor de invoering van de referentieniveaus taal en rekenen.

Taal- en rekenbeleid ontwikkelen Systematische verankering van effectieve en efficiënte programma’s en activiteiten voor taal en rekenen Effectmeting van de onderwijsinspanning op taal- en rekenvaardigheden van de leerlingen Studenten zo spoedig mogelijk toerusten voor de referentieniveaus (zie Uitvoeringsplan)

Implementatie referentieniveaus Het werken met raamwerkniveaus wordt gezien als een goede voorbereiding op de implementatie van de referentieniveaus, omdat de niveaus onderling goed vergelijkbaar zijn. (brief dec. 08)

Aan de slag met niveaus Wat heb je nog nodig om goed met de (referentie)niveaus te werken? Waar ga je de gewenste kennis of ondersteuning vinden?

Opdracht 1, 2, 3 Niveaubeoordeling Opdrachten (inschatten/maken) op niveau Komen tot een lijst kenmerken van schrijf- opdrachten op niveau

Motto Niveaubepaling is leuk voor examens, maar werken met opdrachten op niveau zorgt voor taalontwikkeling

Niveaus in leerlijn Veel differentiatie in niveau leerlingen Iedereen moet naar vastgesteld eindniveau (of hoger) Niveau opdrachten is sturend voor prestatie Bij het niveau passende beoordelingspunten toevoegen