Beroepen voor jonge kinderen in Vlaanderen, een Europees perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Digitale Studiemaatjes
Begin en eindig een presentatie bij voorkeur steeds met een pagina waarop alle partners staan. ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Thema Personen werkzaam in de kinderopvang Versie 22 november 2013.
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
W ELKE PROFESSIONAL EN WELKE COMPETENTIES HEEFT DE KINDEROPVANG NODIG ? Jan Peeters.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Ouderen: aan de slag of aan de kant ? Vlaams ouderenparlement 26 april 2010 Lieve De Lathouwer expertisecentrum Leeftijd en Werk.
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
L. Maertens.  Historische wortels: industriële revolutie Kinderopvang bedoeld om werkkrachten naar fabriek te leiden  Kernopdracht dezelfde: ouders.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Inspiratiedag “Kinderopvang in de praktijk” Actualiteit à la carte 2 oktober 2008 Mechelen.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Leren ondernemen en ondernemend leren
opleiding : Onderwijs Assistent
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Titel ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid en gelijke kansen te bevorderen, en.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
Het opleidingsprofiel:
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Kobe is een project van Strategisch Plan Kempen vzw en wordt medegefinancierd door het Europees Sociaal Fonds Vlaanderen en VESOC. ESF: bijdragen.
Personeelsbeleid tav grensarbeiders Eurocadres & Unizo Seminarie, 4 Oktober 2007 L. Coppin & T. Vandenbrande 1 Personeelsbeleid ten aanzien van grensarbeiders.
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Administrateur-generaal
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
Pedagogische ondersteuning binnen een competent systeem
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Groei dossiers/ lokale opleg
Transcript van de presentatie:

Beroepen voor jonge kinderen in Vlaanderen, een Europees perspectief Jan Peeters Transnationaal coördinator ECCE AMA-project (Equal-Europees Sociaal Fonds) VBJK-Universiteit Gent

Professionaliteit in de Vlaamse kinderopvang Overzicht van evoluties in ons omringende landen: naar een bredere invulling van professionaliteit Inspirerende voorbeelden (Engeland, Frankrijk, Denemarken en Nieuw-Zeeland) Wat kunnen landen met lage professionaliteit hieruit leren?

Professionaliteit: meer dan hogere opleiding, beter statuut, meer loon. Procesmatige benadering van professionaliteit: Professionalisering is een sociale praktijk die het gevolg is van een wisselwerking tussen enerzijds maatschappelijke evoluties, beleidsmaatregelen en nieuwe wetenschappelijke inzichten, en anderzijds de onderzoekers, de medewerkers kinderopvang en de gebruikers: de ouders en de kinderen.

Een beleidsparadox m. b. t Een beleidsparadox m.b.t. professionaliteit in de Vlaamse kinderopvang: eisen die aan het beroep gesteld worden zijn sterk toegenomen, de toegang tot het beroep wordt steeds minder gestuurd via diploma’s of getuigschriften eind jaren zeventig was voor alle jobs diploma vereist, nu nog voor slechts 20% van kindplaatsen

Tabel 1 : Stijging van het aantal opvangplaatsen (1990 – 2006) Aantal opvangplaatsen 0 tot 3jaar 1990 2005 2006 Toename Erkende kinderdagverblijven 10.219 14.815 15.159 +4.940 Erkende diensten voor opvanggezinnen 14.199 30.560 30.812 +16.613 Totaal erkende opvang 24.418 45.375 45971 +21.553 Zelfstandige onthaalouders 5.800 6.846 7.021 +1.221 Minicrèches en zelfstandige kdv. 5.569 18.724 20.917 +15.348 Minicrèches 13.612 Zelfstandige kinderdagverblijven 7.305 Totaal zelfstandige opvang 11.369 25.570 27. 938 +16.569 Bron: Kind en Gezin, 2006, 2007 Diploma (beroepsonderwijs) slechts nodig voor 15.159 van de 73.909 plaatsen,(20,5%) percentage zal nog dalen door uitbreiding zelfstandige sector

kwalificaties medewerkers sleutel tot kwaliteitsvolle voorziening Consensus binnen wetenschappelijke wereld en internationale organisaties: kwalitatieve opvang in de eerste levensjaren: sterk positief effect op latere leerresultaten van kansarme kinderen kwalificaties medewerkers sleutel tot kwaliteitsvolle voorziening Gespecialiseerde opleiding: meer stimulerende, ondersteunende interacties met de kinderen . Starting Strong II (OECD, 2006) overzicht studies (Andersson, 1992; French National Survey, 1992; Succes for all studies, 2002; The Chicago Child-Parent Centres Study, 2002; The longitudinal New Zealand survey, 1992; The United States National Evaluation of Early Head Start, 2003; Longitudinal British EPPE, 1997-2007). (CQCO Study Team, 1995; NICHD, 1997; Phillipsen et al. 1997).

Europese landen: naar een bredere invulling van professionaliteit in zorgberoepen voor jonge kinderen: zorg geïntegreerd in breder geheel van sociaal-agogisch handelen Binnen splitsystems: evolutie naar sociaal pedagoog/opvoeder voor de jongste kinderen (Frankrijk, Luxemburg) Binnen geïntegreerde systemen: Integratie beroep in breder sociaal welzijnsysteem: de sociaal pedagoog/opvoeder voor alle leeftijden (Finland, Denemarken) Integratie beroep in onderwijs: teacher (England, Schotland, Spanje, Zweden, Nieuw-Zeeland)

Engeland: Competentieverhoging is beleidsprioriteit : ‘Building a world-class workforce for children’ (NVQ-VQ): mogelijkheden voor laaggeschoolden om kwalificatie te behalen Common Core: gemeenschappelijk profiel van competenties op bachelorniveau voor alle beroepen met kinderen ( vergroot horizontale mobiliteit) Een geïntegreerd kwalificatiekader waar alle beroepen plaats krijgen en die verticale mobiliteit toelaat (cfr. EQF) Binnen National Qualification Framework kunnen medewerkers met lagere kwalificatie opklimmen tot bachelor niveau: Early Years Professional Invulling van professionaliteit: blijft eerder technisch; inhoudelijke vernieuwing nodig.

Frankrijk: Medisch-hygiënische invulling wordt vervangen door sociaal-pedagogische via ‘éducateur jeunes enfants’ Analyse de pratiques: vanuit theoretisch kader reflecteren over praktijk Contracts de qualification: verkort leerpad voor kortgeschoolde medewerkers naar auxiliare (secondair) of éducateur jeunes enfants Nieuwe bacheloropleiding éducateur jeunes enfants (2005) -horizontale mobiliteit naar andere sociale beroepen -begeleidsters met diploma beroepsonderwijs kunnen in één derde tijd éducateur jeunes enfants worden -verticale mobiliteit: doorstromen naar directiefunctie - sociale functie als onderdeel beroepsprofiel - begeleiden van kortgeschoolden in opleiding op de werkvloer

Nieuw-Zeeland 1986: alle voorzieningen voor kinderen van 0 tot 5 jaar onder education Curriculum gebaseerd op diversiteit Te Wharikii Code of ethics Tien jaar strategisch plan: 2002-2012 verhoging van de kwalificaties tot bachelorniveau ook voor 0 tot 3 jaar speciale beurzen voor Maori en Pacifica speciale opleidingen voor onthaalouders, maar geen bachelor nodig

Denemarken: Eenheid van zorg, opvoeden en leren Hervorming 1992: ‘pedagog’ wordt ingezet in breed werkveld (0 tot drie jaar, kleuters, buitenschoolse, kinderen met handicap en bejaarden) Professionaliteit gebaseerd op -persoonlijke competenties -bewustzijn van eigen normen en waarden -integratie theoretische en praktische kennis over kinderen en hun leefwereld -pedagogiek sterk geïntegreerd in dagelijks leven -holistisch kindbeeld, competente kind - -childhood-logic: kinderen zelf gekozen ervaringen en ontdekkingen laten opdoen

Besluit internationaal overzicht -Lage graad van professionaliteit typisch voor splitsystemen waarbij kleuterschool en kinderopvang gescheiden zijn .laagste professionaliteit bij commerciële kinderopvang en onthaalouders .door ondersteuning van overheid kan professionaliteit in commerciële sector verhoogd worden (Nieuw- Zeeland, Nederland) .Uitzondering op regel hoge graad van professionaliteit mogelijk in splitsysteem: Frankrijk EJE -Integratie van kinderopvang in groter geheel (onderwijs of sociaal pedagogisch welzijnssysteem) geeft aanleiding tot proces van professionaliseren, maakt beroep aantrekkelijk en voorkomt tekorten op arbeidsmarkt -

Besluit internationaal overzicht -Medewerkers met bacheloropleiding werken met de jongste kinderen in Spanje, UK, Luxemburg, Zweden, Denemarken, Frankrijk en Nieuw-Zeeland recent: Duitsland, Italië - Nederland en België: secundair onderwijs, alleen bachelor voor leidinggevende functie, -Vlaanderen enige land in proces van deprofessionalisering: verlaten van diploma vereisten en arbeidsomstandigheden verslechteren

Waarom heeft Vlaanderen Europese tendens tot professionalisering (OECD, 1997, 2001,2006) niet gevolgd ? -Opleiding kan onvoldoende meerwaarde bieden Sinds ‘75 kritiek op opleiding: te technisch, geen ‘reflective practitioner’ hervorming van 1997 ging niet ver genoeg -Opkomst van KO zonder kwalificatie-eisen ’80: grote uitbreiding Diensten voor Opvanggezinnen: wel pedagogische begeleiding, maar geen vooropleiding gevraagd. ’90: buitenschoolse opvang via tewerkstellingsprojecten voor kortgeschoolden 2001: mini-créches: geen opleidingsvereisten; onderscheid met gesubsidieerde kdv onduidelijk Tewerkstellingsprojecten volgen elkaar in snel tempo op -Geen beleidsprioriteit om competenties te verhogen Systemen van EVC onvoldoende uitgewerkt Volwassenenonderwijs functioneert goed maar beleid geeft weinig incentives

Gevaren van deprofessionalisering Combinatie van lage lonen, ontbreken van elementaire rechten als werknemer groot verloop personeel, geringe bereidheid tot levenslang leren is sterke indicator voor lage kwaliteit (OECD, 2006; Sylva, 2004, Cameron, Moss, 2007) Vlaanderen gaat in tegen richtlijnen EU : pleidooi voor Quality of Employment (EC, 2005) door creëren van jobs van lage kwaliteit : slecht imago sector zal instroom arbeidskrachten hypothekeren en zal vrouwelijke tewerkstelling in periode van vergrijzing negatief beïnvloeden

Nood aan tien jaar strategie om professionaliteit te verhogen Beroep moet gelinkt worden met andere sociaal-pedagogische beroepen: Onderwijs (cfr. Steden Gent, Antwerpen) Breder sociaal-pedagogisch domein 2. Bacheloropleiding voor kindbegeleiders (1/3) -sociaal-pedagogisch geïnspireerd, vertrekkend van holistisch competent kindbeeld (cfr. recent initiatief van de Hogeschool Gent) -sterke link theorie-praktijk: ‘reflective practitioner’ - begeleiden van leren op de werkvloer van kortgeschoolden, doelgroepmedewerkers en onthaalouders

Nood aan tien jaar strategie om professionaliteit te verhogen 5. Sociale functie: belangrijk onderdeel beroepsprofiel bachelor 6. Coherent beleid van competentieverhoging van huidige medewerkers Korter opleidingspad voor werkende begeleiders en onthaalouders naar kinderzorg en bachelor Erkennen van competenties van actors of change (practitioner-researcher) 6. Werkomstandigheden in zelfstandige sector en onthaalouders verbeteren 7. Verticale en horizontale mobiliteit vergroten 8. Gendersegregatie doorbreken

Begin en eindig een presentatie bij voorkeur steeds met een pagina waarop alle partners staan. ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid en gelijke kansen, en door het investeren in menselijke hulpbronnen.