Inleiding parallelprocessen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen een VPG-setting
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Succesfactoren van teamcoaching
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Respectvolle bejegening
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Welkom Thuis Karpos Leerhuis.
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Workshop OGW in de klas..
Hogescholen in Dialoog
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Proces en Product.
Werkingsgebied van Management Drives
Constructieve en destructieve processen in teams en groepen
Transactionele analyse en sociale rollen
Ervaringen Implementatie in Nederland
Een theoretische verkenning
PowerPoint bij vaardigheid onderwijs voor de huisartsopleider op een paralleldag.  Anke ten Have april 2011.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Teamontwikkeling Minipresentatie….
Workshop “Beoordelen”
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gentle Teaching.
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Onderzoeksvaardigheden 3
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.

Teamwork en professionele houding
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Handboek Jobcoaching Ann De Cuyper, Veerle Eeckhout, Véronique Hauglustaine en Inge Vancauwenberghe.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Opdrachten en eindopdracht
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Coachen op competentie-ontwikkeling
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Zorg & technologie Fieldlab.
Nelleke Gruijters Paul Ram
Gedragsproblemen en stoornissen
Loopbaan en burgerschap les 2
Visieontwikkeling Les 5: 7 juni 2017.
Dialoog.
Kortdurende dynamische psychotherapie
Gedragsproblemen en stoornissen
Instrument Team Intervisie
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Inleiding parallelprocessen. Er zijn vele definities van wat parallelprocessen zijn. Die gaan we dan ook niet geven, maar wel een korte omschrijving: We spreken van parallelprocessen wanneer professionals zich op dezelfde pathologische manier gaan gedragen als hun cliënten.

Voorbeeld Piet en zijn behandelteam: Een behandelteam behandelt een patiënt, laten we hem Piet noemen. De eigenschappen die Piet heeft, de tegenstellingen die Piet ervaart in zichzelf, de angsten, de woede, de afhankelijkheid die hij ervaart in zichzelf, ervaren de stafleden deels in zichzelf. Zij weerspiegelen de conflicten van Piet in hun onderlinge relaties. Wat er in Piet gebeurt, gebeurt ook in het team, ze gaan zich als Piet gedragen. Sommige stafleden gaan steeds meer hun eigen visie dwingend aan de orde stellen. Er ontstaat een gevoel van onbehagen en de eenheid in het team dreigt weg te vallen ten gevolge van de verschillende visies, en het dwangmatige karakter waarmee deze naar voren worden gebracht. De uitdaging voor dit behandelteam is om:      1.  Dit parallelproces te herkennen 2. De eigen vakkennis te benutten, niet alleen ten behoeve van de behandeling van Piet, maar ook ten behoeve van het team zelf!

Uit voorgaand voorbeeld kunnen we concluderen: Wat hier gebeurt, gebeurt ook daar… Situatie 1 = situatie 2. Onbewuste verplaatsingen. Het behandelteam ~ patiëntengroep.

We kunnen spreken van 2 soorten parallelprocessen: De destructieve parallelprocessen De constructieve parallelprocessen

Destructieve parallelprocessen: Team functioneert optimaal; goede samenwerking. Team gaat slechter functioneren; subgroepen, roddel, strijd in vergaderingen, isolement van medewerkers = fluctuerende destructieve parallelprocessen. Team functioneert slecht; fragmentatie, vaste kampen die elkaar bestrijden en het daarbinnen roerend eens zijn = gefixeerde destructieve parallelprocessen. Bij 2 en 3 gaat het team zich gedragen als de patiënt(en)(groep). Na de volgende opdracht meer over parallelprocessen, maar dan ook constructieve.

Opdracht: In een plenair gesprek bespreken welke parallelprocessen we allen tussen patiënten en sociotherapeutische teams hebben geconstateerd, zowel qua drijfveren als qua proces.

Wat onderscheid een constructief parallelproces van een destructief? Constructief Destructief parallelproces parallelproces Overeenkomst: beide markeren een verslechterende samenwerking. Verschil: Verschil: ombuigen voortgaan

Wat is er nodig om het proces om te buigen? De verslechtering moet worden geconstateerd. De verslechtering moet worden geaccepteerd. Het team moet er over in gesprek gaan. Om dit te bewerkstelligen is het volgende nodig: Intervisie, liefst wekelijks. Feedback vragen, geven, ontvangen, dagelijks (Quick scan met elkaar maken van het teamfunctioneren) Feed forward, eerst voorbespreken wat je gaat doen, de actie ondernemen, de actie nabespreken met je collega’s, kijken wat er goed ging en wat er anders zou kunnen, liefst bij elke actie die uitgezet wordt.

Wat betekent dat voor jou als ervaren sociotherapeut? Dat je moet gaan sturen op de genoemde punten. Inventariseren wat de individuele collega nodig heeft om dit proces te kunnen dragen. De individuele collega’s steunen in hun taak om het proces te kunnen sturen, of in ieder geval de uitgezette lijn te kunnen uitdragen. Dat je door middel van werkbegeleiding of coaching minder ervaren collega’s laat leren dat ieders rol essentieel is in dit proces en dat zij de handvatten mogen leren om zich hiervan bewust te worden en zelf een actieve, constructieve rol in dit proces aan te nemen.