Datavisualisatie als informatie: research into design

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Masterproef DGK
DE VERANDERINGEN IN DE FYSISCHE ASPECTEN VAN DE WERELD ZIJN ZO SNEL GEGAAN DAT WE NIET VERBAASD MOETEN STAAN OVER HET FEIT DAT ONZE … KENNIS DEZE NIET.
Uiterlijke structuur aanbrengen
Correct bronvermelden
Datavisualisatie: design > de macht van de metafoor
Datavisualisatie als informatie: de macht van de metafoor
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Ingenieursvaardigheden
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Onderzoeksvaardigheden
Correct bronvermelden
Medmec04 les 1 Engagement.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Datavisualisatie als informatie: research minor I research Crosslab herfst 2011 I
Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I
De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Een leesstrategie: toepassing
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
idee vorm begeleiding en beoordeling profielwerkstuk
Leerkring POW Fase 4.
Werkstukken en rapporten
Medmec04 les 1 Engagement.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Medmec04 Engagement.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
SET schrijfvaardigheid H5
Het schrijven van een betoog
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Wat moet ik weten over mijn bronnen?
Het onderzoeksverslag
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Overtuigende tekst/betoog
Workshop academisch schrijven
Bronnen en onderzoeksvragen
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Voorbereiding examen Stap 1: Noteer in het midden van je A3-papier jouw visie op het onderwerp. Stap 2: Vul jouw visie aan met trefwoorden/citaten uit.
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Informatieve teksten, interviewverslag
Betoog.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Bronnenonderzoek.
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Datavisualisatie als informatie: research into design minor I research Crosslab lente 2011 I 160511

voorbeelden design research door ontwerpers: Brenda Laurel: design research methoden http://mitpress.mit.edu/catalog/item/default.asp?ttype=2&tid=10029 Julian Oliver, Levelhead: historische referentie http://selectparks.net/~julian/levelhead/ Jonathan Harris, The whale hunt: praktijkresearch http://www.thewhalehunt.org/statement.html

opdracht 6: bespreking les 16 mei kwartaal 4: afronding onderzoek 9 mei: BRONNENONDERZOEK: “Research into Design” context: voorgeschiedenis, actualiteit opdracht 6: bespreking les 16 mei 16 mei: PRAKTIJKONDERZOEK: kennis uit praktijkopdrachten opdracht 7: bespreking les 23 mei 23 mei: USER ONDERZOEK: user context opdracht 8: bespr. les 30 mei 30 mei: FEEDBACK OPZET ONDERZOEKSDOCUMENT 6 juni: ONDERZOEKSDOCUMENT DEFINITIEF 20 juni: VAKBEOORDELING

context: voorgeschiedenis, actualiteit, actueel debat Research into Design context: voorgeschiedenis, actualiteit, actueel debat opdracht 6: bespreking les 16 mei Breng de context / theoretisch kader van je onderwerp in kaart: [500-700 woorden, uitgeprint meenemen!] voorgesch.: recente ontstaansgeschiedenis actualiteit: actuele ontwikkelingen m.b.t. jouw thema actueel debat: welke discussies zijn er gaande over jouw thema? wie zegt wat? [theoretische kaders] vat de visies samen in eigen woorden. denk aan de criteria voor auteurs [kwaliteit] en bronnen / notatie - bestudeer argumentatiestructuren: http://www.eur.nl/ese/informatie_voor/studenten/masterstudenten_fiscale_economie/masterscriptie/het_schrijfproces/schrijven/argumenteren/#c758978

bespreken a.h.v.: > voorgeschiedenis, actualiteit, actueel debat > auteurs: relevantie / professionaliteit / theoretisch kader > actueel debat: argumentatie: voor- en tegenargumenten argumentatiestructuren > bronnen: kern van de artikelen diversiteit bronnen (min 3) notatie bronnen: MLA-stijl

MLA, stylesheet van de Modern Language Association. literatuurlijst: alfabetisch geordend > achternaam auteur - boeken 1. naam van de auteur(s) 2. titel van het werk / 3. info over de publicatie: plaats uitgave, uitgeverij, jaar uitgave. artikelen 2. titel van het artikel: enkele aanhalingstekens 3. naam van het tijdschrift 4. jaargang, het deelnummer, tussen haakjes jaar van uitgave 5. paginanummers

> lezen: doelgericht lezen: - op welke vraag geeft deze publicatie jou een antwoord? formuleer dit voor jezelf - concentreer je op passages die voor je vraag relevant zijn. - maak aantekeningen. noteer: auteur, titel en paginanummers - neem de relevante bronnen direct op in je literatuurlijst

schrijven - feiten duidelijk scheiden van meningen en visies eigen mening van de schrijver moet duidelijk herkenbaar zijn conclusies apart behandeldelen hanteer 1 schrijfstijl, wees hierin consequent schrijf in de 3e persoon enkelvoud vermijd passieve zinsconstructies

voorbeeld opzet inleiding: een pakkende opening waarin je introduceert: - je onderzoeksvraag, - de relevantie daarvan (vakgebied, maatschappelijk) - je werkwijze 2. kerndeel : argumentatie en onderbouwing - de basis vormen de bronnen (literatuur, praktijk) - structureer je argumentatie 3. slot: conclusie / samenvatting van je onderzoek - geen nieuwe informatie in de conclusie. - beantwoord de onderzoeksvraag

noten > gebruikt om: - te verwijzen naar een bron - aan de tekst iets toe te voegen, bv een begrip toelichten - nummer per noot > de nummering is doorlopend > twee soorten: voetnoten: onderaan de pagina eindnoten: eind van het hoofdstuk / het verslag. [onhandig…] -> gebruik alleen voetnoten -> gebruik voetnoten beperkt en houd ze kort

Les 16 mei: PRAKTIJKONDERZOEK: kennis uit de praktijkopdrachten > geschreven bronnen EN praktijkopdrachten als bron voor onderzoek > gebruik beeldmateriaal uit je praktijkopdrachten wanneer dit relevant is. opdracht 7: bespreking les 23 mei [circa 500 woorden] beschrijf je bevindingen / conclusies m.b.t. datavisualisatie uit de praktijkopdrachten. Leg de relatie met je onderzoeksvraag. welke conclusies kan je hierbij betrekken? maak een opzet / structuur voor je onderzoeksdocument. denk aan een goede argumentatie, structuur en opbouw van je betoog. > lezen: - Christine Ireland, Qualitative Methods: from Boring to Brilliant, pp. 23-29, in: Design research, Brenda Laurel (ed.), MIT Press, Cambridge, Mass., 2003 > bestuderen: Contextmapping / Pieter Jan Stappers, TU Delft http://studiolab.io.tudelft.nl/contextmapping/ - Usability / Jakob Nielsen: http://www.useit.com/jakob/webusability/