Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Wat zeggen leestoetsen over het leesproces?
Connect Woordherkenning
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Collectief portfolio groep 3
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Kansrijke combinatiegroepen
Portfolio
Taalbeleid.
Al doende leren training docenten
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Clusteroverleg groen ’11
Leerlijnen in relatie met de methode
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Tweede wereldoorlog.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Vergaderen.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Presenteren en communiceren
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Je sectorwerkstuk presenteren
Het belang van voorlezen
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Psychomotorische taxonomie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Groep 2 Begrijpend luisteren
Mysterie: Moord op de Romanovs
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Aantekeningen maken en navertellen
Instructie geven en uitvoeren
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Praktijk Opleiders Cursus
Een instructie schrijven
Informatieve teksten, interviewverslag
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Taak 5 Tessa Mosselman.
BOM-model PV 25/03/2014.
Omgaan met verschillen
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Les 5: Verbale communicatie
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Begrijpend luisteren 27-02-2012

Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw 5.1 kinderen kunnen hun aandacht richten en gedurende langere tijd vasthouden 5.2 ze hebben een positieve luisterhouding 5.3 ze begrijpen een verhaal of informatieve tekst 5.4 ze kunnen belangrijke en minder belangrijke informatie onderscheiden 5.5 ze kunnen voorspellingen doen en deze al luisterend bijstellen

Tussendoelen begrijpend luisteren Middenbouw 5.6 Kinderen kunnen de hoofdgedachte uit een verhaal of presentatie afleiden. 5.7 Ze benutten de structuur van het verhaal of de presentatie bij het beluisteren ervan. 5.8 Ze kunnen verwijs- en oorzaak-gevolgrelaties in een verhaal of presentatie verwoorden. 5.9 Ze kunnen informatie uit een verhaal of presentatie selecteren. 5.10 Ze kunnen een verhaal of presentatie in eigen woorden samenvatten.

Groep 1 en 2 leerlijnen overlap Zelfstandig beluisteren van een op de band opgenomen verhaal De strekkig van een verhaal goed volgen Kringgesprekken volgen Groep 3 ?

Groep 4 leerlijnen overlap Aandachtig luisteren Een tekst onthouden(1.0) Een mondelinge opdracht kunnen uitvoeren

Luistervaardigheid moet worden aangeleerd is eigenlijk een aangeleerd denkproces componenten daarbij: horen, concentratie, onderscheidingsvermogen, herinneren en begrijpen, informatie clusteren. Door goede luistervaardigheid wordt ook de interactie beïnvloed. Door goed luistervaardigheid wordt het leren beïnvloed (instructie begrijpen) 6

Interactief voorlezen Voorbereiding- voorspellen Visueel ondersteunen(meekijken) Woorden uitdiepen tussendoor Nadien; klopte het? ingaan op eigen ervaringen

luisterstrategieën Luisterdoel bepalen: Wat wil ik weten? Voorkennis activeren: Wat weet ik er al van? Verbanden en relaties in de tekst afleiden: wie-wat-waarom-vragen. De hoofdgedachte vinden: Welk idee staat in de tekst centraal? Samenvatten: Kun je kort vertellen waar de tekst over gaat? De tekst op zijn waarde beoordelen: Wat vind je van deze tekst? Reflecteren op het luisterproces: Weet je nu wat je wilde weten? 8

9

Denkvragen Leg eens uit hoe.. Hoe zou je …kunnen oplossen Wat zou er gebeuren als… Als…wat dan? Wat zou je kunnen doen als…? Vergelijk eens… Wat is het voordeel/ nadeel ervan…? Wat kun je allemaal bedenken om… Waarom…?

Volgende keer:7 mei Uitgedeeld:denkvragen verhaalschema met picto’s Afspraken:-cc-schema om bij elkaar te kijken -tussendoelen mondelinge communicatie worden ingevoegd in overzicht v/d Stap