Begrijpend luisteren 27-02-2012
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw 5.1 kinderen kunnen hun aandacht richten en gedurende langere tijd vasthouden 5.2 ze hebben een positieve luisterhouding 5.3 ze begrijpen een verhaal of informatieve tekst 5.4 ze kunnen belangrijke en minder belangrijke informatie onderscheiden 5.5 ze kunnen voorspellingen doen en deze al luisterend bijstellen
Tussendoelen begrijpend luisteren Middenbouw 5.6 Kinderen kunnen de hoofdgedachte uit een verhaal of presentatie afleiden. 5.7 Ze benutten de structuur van het verhaal of de presentatie bij het beluisteren ervan. 5.8 Ze kunnen verwijs- en oorzaak-gevolgrelaties in een verhaal of presentatie verwoorden. 5.9 Ze kunnen informatie uit een verhaal of presentatie selecteren. 5.10 Ze kunnen een verhaal of presentatie in eigen woorden samenvatten.
Groep 1 en 2 leerlijnen overlap Zelfstandig beluisteren van een op de band opgenomen verhaal De strekkig van een verhaal goed volgen Kringgesprekken volgen Groep 3 ?
Groep 4 leerlijnen overlap Aandachtig luisteren Een tekst onthouden(1.0) Een mondelinge opdracht kunnen uitvoeren
Luistervaardigheid moet worden aangeleerd is eigenlijk een aangeleerd denkproces componenten daarbij: horen, concentratie, onderscheidingsvermogen, herinneren en begrijpen, informatie clusteren. Door goede luistervaardigheid wordt ook de interactie beïnvloed. Door goed luistervaardigheid wordt het leren beïnvloed (instructie begrijpen) 6
Interactief voorlezen Voorbereiding- voorspellen Visueel ondersteunen(meekijken) Woorden uitdiepen tussendoor Nadien; klopte het? ingaan op eigen ervaringen
luisterstrategieën Luisterdoel bepalen: Wat wil ik weten? Voorkennis activeren: Wat weet ik er al van? Verbanden en relaties in de tekst afleiden: wie-wat-waarom-vragen. De hoofdgedachte vinden: Welk idee staat in de tekst centraal? Samenvatten: Kun je kort vertellen waar de tekst over gaat? De tekst op zijn waarde beoordelen: Wat vind je van deze tekst? Reflecteren op het luisterproces: Weet je nu wat je wilde weten? 8
9
Denkvragen Leg eens uit hoe.. Hoe zou je …kunnen oplossen Wat zou er gebeuren als… Als…wat dan? Wat zou je kunnen doen als…? Vergelijk eens… Wat is het voordeel/ nadeel ervan…? Wat kun je allemaal bedenken om… Waarom…?
Volgende keer:7 mei Uitgedeeld:denkvragen verhaalschema met picto’s Afspraken:-cc-schema om bij elkaar te kijken -tussendoelen mondelinge communicatie worden ingevoegd in overzicht v/d Stap