Workshop Open Leercentrum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Plusgroepen in het basisonderwijs.
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
27/06/2006Emma De Spiegelaere Kiezen Alfa Een loopbaanoriëntatie voor analfabete allochtonen.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Onderzoeksresultaten Project CVLZ Projectcoördinator:Projectmedewerkers: Hugo VanheeswijckKarolien Colson Tanya Daniels Omgaan met kwetsbaarheid.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Herontwerp PDG-opleiding
Drieslag functioneel rekenen
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Lineair curriculum concentrisch.
Collectief portfolio groep 3
CBE: Centra voor Basiseducatie
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Vernieuwing verzorging
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Actieonderzoek instructietafel.
Geïntegreerd onderwijs
Deze Workshop wordt verzorgd door het
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Kwaliteitszorg in archieven
Informatie zorgkundige
Opdracht workshop.  Maak met je groepje 2 filmpjes over de verblijfsfase  1 filmpje zoals het hoort en 1 filmpje met verborgen fouten erin.
Bijeenkomst September 2015
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
M-decreet Een korte toelichting.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Vaco’s
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Differentiëren in de Franse les
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Studieloopbaanbegeleiding
Vaco’s
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
E-learning, E-health & Domotica
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Workshop Afspraken maken
Transcript van de presentatie:

Workshop Open Leercentrum Resultaten

Indicatoren van kwetsbaarheid Voorbeeld van indicator: “tempo van leren”  OLC kan ondersteunend werken: herhalen van de leerstof, bijsturen

Doelstellingen van OLC Voorbeeld van uitleg over portfolio: Tijd en ruimte in OLC voorhanden om individueel te begeleiden, om individuele vragen te ondersteunen, om opdrachten individueel te overlopen Voorbeeld van combinatie gezin – school: Les gemist  kan ingehaald worden via OLC  elektronisch leerplatform biedt waaier van mogelijkheden

OLC biedt hulp Ondersteuningsmogelijkheden van een OLC: Al stukje aan bod gekomen bij de doelstellingen van een OLC (zie voorbeelden vorige dia’s) Aanleren van gemiste basiskennis / vaardigheden Bijv. leren typen, in Word leren werken Individuele begeleiding  OLC-begeleider moet kunnen differentiëren om deze begeleiding te kunnen bieden Geen beoordeling door OLC-begeleider

OLC biedt hulp Geen afleiding van ganse klas: bijv. bij concentratieproblemen OLC-begeleider is in praktijk vaak vertrouwenspersoon

Praktijk van een OLC Vaste plaats – vaste openingsuren Nodige ondersteunende middelen (PC’s, internet, elektronisch leerplatform, …) Vaste begeleider Opvolging en kwaliteitscontrole: Aanwezigheidslijsten Individuele fiche per cursist: reden van deelname aan OLC, vorderingen van cursist

Ervaringen met OLC Verloop van OLC in de praktijk Differentiatie door OLC-begeleider Voorbereidingen door OLC-begeleider: Inschrijvingen voor OLC geven richting aan mbt ondersteuningsvragen

Toelichting bij Knelpunten / valkuilen: Beperkt of niet aangepast aanbod Competenties van OLC-begeleider Middelen voor OLC