Workshop Open Leercentrum Resultaten
Indicatoren van kwetsbaarheid Voorbeeld van indicator: “tempo van leren” OLC kan ondersteunend werken: herhalen van de leerstof, bijsturen
Doelstellingen van OLC Voorbeeld van uitleg over portfolio: Tijd en ruimte in OLC voorhanden om individueel te begeleiden, om individuele vragen te ondersteunen, om opdrachten individueel te overlopen Voorbeeld van combinatie gezin – school: Les gemist kan ingehaald worden via OLC elektronisch leerplatform biedt waaier van mogelijkheden
OLC biedt hulp Ondersteuningsmogelijkheden van een OLC: Al stukje aan bod gekomen bij de doelstellingen van een OLC (zie voorbeelden vorige dia’s) Aanleren van gemiste basiskennis / vaardigheden Bijv. leren typen, in Word leren werken Individuele begeleiding OLC-begeleider moet kunnen differentiëren om deze begeleiding te kunnen bieden Geen beoordeling door OLC-begeleider
OLC biedt hulp Geen afleiding van ganse klas: bijv. bij concentratieproblemen OLC-begeleider is in praktijk vaak vertrouwenspersoon
Praktijk van een OLC Vaste plaats – vaste openingsuren Nodige ondersteunende middelen (PC’s, internet, elektronisch leerplatform, …) Vaste begeleider Opvolging en kwaliteitscontrole: Aanwezigheidslijsten Individuele fiche per cursist: reden van deelname aan OLC, vorderingen van cursist
Ervaringen met OLC Verloop van OLC in de praktijk Differentiatie door OLC-begeleider Voorbereidingen door OLC-begeleider: Inschrijvingen voor OLC geven richting aan mbt ondersteuningsvragen
Toelichting bij Knelpunten / valkuilen: Beperkt of niet aangepast aanbod Competenties van OLC-begeleider Middelen voor OLC